زندگی و سلامت

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری به این دلایل است؛ مهمترین علل ابتلا به سرطان ریه را بشناسید

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری
۰

شما هم مثل خیلی از مردم وقتی می شنوید کسی سرطان ریه گرفته احتمالا فکر می کنید سیگاری است. ولی حتی کسانی که یک پک هم به سیگار نزده اند ممکن است سرطان ریه بگیرند. چرا؟ دلایل زیادی دارد که سرطان ریه در افراد غیر سیگاری در این مقاله در نت نوشت بررسی می شود. به همین دلیل اگر به هیچ نوعی از دود یا تنباکو اعتیاد ندارید توجه شما را به نکاتی جلب می کنیم که خود را در برابر این بیماری کشنده واکسینه کنید.

بیشتر بخوانید: دلیل سرطان زا بودن سیگار را اینجا بخوانید!

بیشتر بخوانید: خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

یعنی در معرض دود سیگار، قلیان یا پیپ بودن. دود سیگار و قلیان دیگران می تواند دلیلی باشد برای سرطان ریه در افراد غیر سیگاری !

شخص دیگری سیگار می کشد ولی شما در معرض این دود قرار می گیرد و بدون آن که بخواهید انواع مواد شیمیایی و مضر را ریه های شما استنشاق می کند. افرادی از این دست در معرض۷۰ نوع ماده شیمیایی قرار می گیرند که ممکن است منجر به سرطان ریه شود.

بیشتر بخوانید: خطر تنهایی از سیگار کشیدن و چاقی بیشتر است!

بیشتر بخوانید: خطر شوینده های شیمیایی خانگی برای ریه ها بیشتر از سیگار است!

آمار دقیقی در دست نیست. ولی تا می توانید خود را در معرض دود قرار ندهید. از آنها بخواهید یا ترک کنند یا در محیطی سیگار بکشند که بقیه افراد در معرض این دود قرار نگیرند.

گاز رادون (Radon)

رادون گازی رادیواکتیو است که به طور طبیعی از خاک و صخره ها بیرون می زد. شاید شما هم گاهی در مناطق طبیعی بوی آن را حس کرده اید یا طعمش را چشیده اید. مقدار کمی از آن در محیط دوروبرمان است بی خطر است. ولی اگر زیاد درمعرض این گاز قرار بگیرید منجر به سرطان ریه می شود.

امروزه با تجهیزاتی میزان این گاز را در منطقه های مسکونی اندازه گیری می کننند. چون در بعضی مناطق حتی با یک شکاف کوچک در کف خانه این گازها بالا می آید و چون ذرات آن بسیار ریز است به راحتی از طریق دم وارد ریه ها می شود.

اگر قرار است در منطقه جدید خانه بخرید یا اجاره کنید حتما از مالک بخواهید با استفاده از تجهیزات میزان گاز رادون موجود در هوا را قبل از قرارداد اندازه گیری کند.

بیشتر بخوانید: چگونه با نوجوان سیگاری و قلیانی صحبت کنیم ؟

بیشتر بخوانید: جایگزین سیگار به نام برگ کراتوم را بشناسید!

آزبست یا پنبه نسوز یا پنبه کوهی

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

ماده ای معدنی که به عنوان عایق در بعضی از ساختمان ها و محصولات به کار می رود و بسیار خطرناک است. اگر هوایی را که پنبه نسوز در آن است تنفس کنید ذرات ریزش به راحتی وارد ریه می شود. گاهی آن را به دور لوله ها می پیچیند و آن را عایق کاری می کنند. در این صورت تا زمانی که عایق از بین نرفته و پاره نشده خطری از طرف پنبه نسوز وجود ندارد.

خوشبختانه در ساختمان های امروزی از یونولیت به عنوان عایق استفاده می کنند. ولی اگر با لوله یا سطوحی در تماس هستید که نیاز به عایق کاری با پنبه نسوز دارد حتما یک پیمانکار مطمئن را برای اجرا استخدام کنید و مدام بررسی کنید تا این عایق ها پاره نشود.

بیشتر بخوانید: هرگز وارد اتاقی که در آن سیگار و قلیان کشیده شده نشوید، به این دلیل!

ژن

گاهی تغییرات ایجاد شده در DNA سلول های ریه به واسطه جهش سلولی باعث ابتلا به سرطان ریه می شود. گاهی فرد با این ژن متولد می شود. یعنی به طور ژنتیکی کروموزوم ۶ را در ژن های خود دارد که عامل ابتلا به سرطان ریه است. یا شاید از نظر ژنتیکی مقاومتش نسبت به سرطان ریه کمتر است. در این صورت باید خود را در معرض دود یا محیط های آلوده قرار ندهید تا سیستم ایمنی بدن تان دچار مشکل نشود.
گاهی هم از نظر ژنتیکی بدن قادر نیست در صورت تکثیر سلول های غیرعادی از قدرت ترمیم خود کمک گیرد و در صورت مواجه با عناصر شیمیایی سرطان ریه بروز می کند.
آزمایش خاصی برای بررسی ژنتیکی میزان ابتلا به سرطان ریه وجود ندارد. بهترین راه دوری از عواملی است که احتمال این نوع سرطان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: آیا سیگار الکترونیک می تواند جایگزین سیگار شود؟

آلودگی هوا

در ایالات متحده آمریکا خاک، دود و مواد شیمیایی ناشی از آلودگی هوا باعث ایجا ۱  تا  ۲ درصد شیوع سرطان ریه است. محققان دریافته اند که آلودگی هوا باعث تغییراتی در DNA سلول ها می شود. هر چه هوای آلوده بیشتری تنفس شود شانس ابتلا به سرطان ریه بیشتر می شود.

رژیم غذایی

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

سرطان ریه در افراد غیر سیگاری

آن چه شما در بشقابتان می گذارید تا بخورید می تواند علت ابتلا به سرطان ریه باشد. مطالعات نشان داده وجود شاخص های گلیسیرینی (Glycemic Index) یعنی تبدیل کربوهیدرات ها به شکر سریع تر باشد خطر ابتلا به سرطان ریه بیشتر است.

بیشتر بخوانید: روش های علمی ترک سیگار که دانشمندان به شما پیشنهاد می‌دهند!

غذاهایی مثل نان سفید، شکر سفید، برنج سفید، چوب شور یا بیسکویت های نمکی و پاپ کورن از جمله غذاهای گلیسرینی محسوب می شود. پس به جای آن از نان غلات، جو دوسر، سیب زمینی، عدس و انواع میوه استفاده کنید.

محققان هنوز علت بین وجود شاخص های گلیسیرینی و سرطان ریه را پیدا نکرده اند. ولی این احتمال را می دهند که با افزایش قند خون، سطح پروتئینی به نام انسولین (Insulin) بالا می رود که ممکن است احتمال رشد چنین سرطانی را بیشتر نماید. یعنی همان غذاها یا عواملی که باعث دیابت می شود.

پس درست است که ژن را نمی توانید تغییر دهید ولی دور بودن از هر نوع دود، هوای آلوده و یک رژیم غذایی خوب سلامتی ریه ها را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: ریه سیگاری ها پس از ترک سیگار چه وضعی خواهد داشت؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا