دانستنی‌های سلامتی

درمان گرفتگی گوش و دلایل گرفتگی گوش ها را بشناسید

درمان گرفتگی گوش و دلایل گرفتگی گوش ها

در مقاله امروز به بررسی درمان گرفتگی گوش و دلایل گرفتگی گوش ها وقتی به پزشک دسترسی نداریم، زمان مراجعه به پزشک و جلوگیری از گرفتگی گوش را بررسی می کنیم چرا که اولین نقطه ارتباطی ما با دنیای خارج گوش است.

۲+

در مقاله امروز به بررسی درمان گرفتگی گوش و دلایل گرفتگی گوش ها وقتی به پزشک دسترسی نداریم، زمان مراجعه به پزشک و جلوگیری از گرفتگی گوش را بررسی می کنیم. اولین نقطه ارتباطی ما با  دنیای خارج گوش است. کانالی که صداها از آن عبور می کند تا بتوانیم بدانیم دوروبرمان چه خبر است و با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم. گوش هم برای محافظت خود با ایجاد واکس یا موم یا جرم سعی می کند تا مانع از داخل شدن ذرات معلق و گرد و غبارهای موجود در آن شود. ولی به هر حال بنا به دلایل داخلی یا خارجی گوش می گیرد و مانع از شنوایی واضح می شود. وقتی یکی از گوش های می گیرد حس عدم تعادل خوشایند نیست. از طرفی گاهی گرفتگی گوش با درد و ناراحتی همراه است.

بیشتر بخوانید: علت وزوز گوش و درمان آن

درمان گرفتگی گوش و دلایل گرفتگی گوش ها

کیپ شدن یا گرفتگی گوش

یکی از دلایل گرفتگی گوش ها پروازهای هوایی است.  فشار ناشی از تغییر ارتفاع  را گوش نمی تواند تحمل کند و به اصطلاح رایج کیپ می شود.

عفونت گوش

افزایش مایعات در گوش و ورود بعضی از میکروب ها و ویروس ها مثل هنگام سرماخوردگی یکی از دلایل گرفتگی گوش ها است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی عفونت گوش و علائم عفونت گوش 

جرم گوش

زیاد شدن جرم گوش هم یکی دیگر از دلایل گرفتگی گوش ها و کم شدن شنوایی است. استفاده زیاد از هدفون های تلفن همراه یا هدفون های گوش دادن به موسیقی یکی از عوامل زیاد شدن جرم گوش است. چون با استفاده از این گوشی امکان تبادل هوا و خروج این مواد از گوش به میزان زیادی از بین می رود.

بیشتر بخوانید: فواید جرم گوش و روش های جرم گیری گوش

گیر کردن جسم خارجی در گوش

بعضی وقت ها شخص برای تمیز کردن گوش از اجسامی مثل سنجاق قفلی یا گیره سر کوچک موی سر یا سر خودکار استفاده می کند که گاهی نمی تواند آن ها را از گوش خارج کند. این مساله زمانی بدتر می شود که تکه دستمال کاغذی هم روی آن بگذارد. در بیشتر مواقع دستمال کاغذی در مجرای گوش گیر می کند. استفاده مداوم از گوش پاک کن ها باعث می شود تا به مرور کمی از ذرات پنبه در گوش بماند و باعث گرفتگی شود.

گرفتگی گوش بر اثر آب

موقع شنا یا حمام یا آب و هوای شرجی و باران آب وارد گوش می شود که اگر بخوبی خارج نشود می تواند منجر به عفونت و گرفتن گوش شود.

بیشتر بخوانید: درمان آب رفتن در گوش

راه های درمان گرفتگی گوش

به عنوان یک قانون کلی تا آن جا که امکان ندارد نباید در خانه از درمان گرفتگی گوش استفاده کنیم. ولی وقتی به پزشک دسترسی ندارد این راه حل های خانگی می تواند موثر باشد.

گوش به طور طبیعی جرم تولید می کند که از طریق حرکات طبیعی بدن مثل جویدن و صحبت کردن به بیرون رانده می شود. گاهی که این جرم ها زیاد و منجر به کم شنوایی می شود می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

نرم کردن جرم

برای درمان گرفتگی گوش وقتی جرم گوش خیلی فشرده و سخت می شود، می توانید یکی دو قطره روغن بچه یا گلیسیرین را در گوش بچکانید. به این ترتیب جرم ها نرم شده و خارج کردن آن ها راحت می شود. البته حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: روغن زیتون برای گوش به عنوان قطره گوش طبیعی

درمان گرفتگی گوش بر اثر تغییر ارتفاع

درمان گرفتگی گوش

درمان گرفتگی گوش

برای درمان گرفتگی گوش اگر گرفتگی گوش بر اثر تغییر ارتفاع است می توانید یک نفس عمیق بکشید، بعد در حالی که سوراخ های بینی را گرفته اید و دهن را بسته اید، سعی کنید هوا را از طریق سوراخ های بینی خارج کنید. راه های دیگر خمیازه کشیدن، جویدن آدامس، آب خوردن یا قورت دادن آب دهان تان است.  یکی از علت هایی که هنگام ورود به هوایپما به شما شیرینی تعارف می کنند همین است. خوب است شیرینی را بعد از برخاستن هواپیما میل کنید. عمل مکیدن مانع از گرفتن گوش می شود. سعی کنید از هدفون ها در طول پرواز استفاده نکنید. خوردن یک قرص دکونژستان قبل از پرواز می تواند مانع از گرفتن گوش شود.

درمان گرفتگی گوش بر اثر آب

اگر پس از شنا یا حمام احساس می کنید در گوش شما آب رفته بهترین کار برای درمان گرفتگی گوش خشک کردن گوش است. این کار را می توانید با گذاشتن لاله گوش بر روی سوراخ آن انجام دهید. در حالی که سرتان را خم کرده اید تا جاذبه زمین هم به شما کمک کند، لاله گوش را چندین بار روی سوراخ گوش فشار دهید و رها کنید. به این ترتیب لاله گوش مثل یک پمپ عمل می کند و آب بیرون می آید. از سشوار با حرارت ملایم یا کم هم می توانید استفاده کنید. گذاشتن یک تکه پارچه تمیز دور انگشت و نگه داشتن آن در سوراخ گوش باعث جذب آب روی پارچه می شود. اگر گوش تان خیلی حساس است موقع شنا می توانید از گوش گیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.

روش های خطرناک تمیز کردن گوش

  • به هیچ وجه از گیره، سنجاق و گوش پاک کن استفاده نکنید. زیرا باعث می شود تا جرم ها بیشتر به طرف داخل بروند. امکان سوراخ شدن پرده گوش هم وجود دارد.
  • از دستگاه های موجود در بازار که به عنوان پاک کردن جرم گوش تبلیغ می شود استفاده نکنید. چون از نظر پزشکی هیچ کجای دنیا تایید نشده اند.

برای درمان گرفتگی گوش چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

گوش عضو حساسی است و از سه قسمت تشکیل شده است که ما فقط قسمت خارجی را می بینیم. هر گونه صدمه یا عفونت در دو قسمت میانی و داخلی ممکن است به ناشنوایی همیشگی منجر شود. پزشک با دستگاهی به نام اوتوسکوپ Otoscope که البته با دستگاه هایی که به عنوان گوش پاک کن های مدرن در بازار معرفی می شود فرق بسیار دارد، درون گوش را به دقت می بیند و به علت شناختی که از اجزای هر سه قسمت گوش دارد به راحتی مشکل را تشخیص می دهد.

از این رو همیشه سعی کنید  وقتی کم شنوایی شما با علائم زیر همراه است حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • درد
  • خروج چرک از گوش
  • کم و زیاد شدن شنوایی
  • سرگیجه
  • احساس عدم تعادل

وقتی به پزشک مراجعه می کنید حتما اطلاعات زیر را در اختیارش بگذارید:

  • تمام علائمی که دارید
  • تمام درمان های خانگی که انجام داده اید
  • چه چیزی باعث می شود مشکل گوش و شنوایی تان بدتر یا بهتر شود

بیشتر بخوانید: رنگ ترشحات گوش نشانه چیست؟

چگونه مانع از افزایش جرم گوش شویم؟

متاسفانه راه حل دقیقی نمی توان ارائه داد. چون به هر حال بیشتر ما در شهر زندگی می کنیم و در معرض انواع ذرات و آلودگی ها هستیم. بهترین کار این است که هر ۶ ماه یک بار با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی از او بخواهیم گوش ها را بررسی کند. به این ترتیب در صورت نیاز به جرم گیری گوش گاهی با یک قطره می تواند مشکل را حل کند و به درمان های دیگر نیازی نداشته باشید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا