دلبرآهنی

مرسدس بنز سی ال اس؛ سه نسل در یک قاب، زوال تدریجی یک رویا

مرسدس بنز سی ال اس

سرجولئونه کارگردان ایتالیایی که تخصصش ساخت وسترن هایی بود که به «وسترن اسپاگتی» شهرت یافته بودند فیلمی دارد تحت عنوان «خوب، بد، زشت» که در کشور ما شهرت زیادی دارد، برای ورود به دنیای خودرویی به نام «سی ال اس» میتوان از نام این فیلم کمک گرفت البته برای رعایت انصاف بهتر است یک درجه بالاتر برویم و بگوییم «محشر، خوب، متوسط».

سرجولئونه کارگردان ایتالیایی که تخصصش ساخت وسترن هایی بود که به «وسترن اسپاگتی» شهرت یافته بودند فیلمی دارد تحت عنوان «خوب، بد، زشت» که در کشور ما شهرت زیادی دارد، برای ورود به دنیای خودرویی به نام «سی ال اس» میتوان از نام این فیلم کمک گرفت البته برای رعایت انصاف بهتر است یک درجه بالاتر برویم و بگوییم «محشر، خوب، متوسط».

چرا که کمپانی معظم مرسدس بنز در مقوله طراحی این کلاس نسبتا نوظهور که خود مبدع آن بود نسل به نسل عقب تر رفت و اگر نسل اول ماشینی بود که از حیث طراحی خارجی جز با اوصافی مثل محشر و معرکه نمی‌شد آنرا توصیف کرد، در نسل دوم با خودرویی طرفیم که گرچه به اندازه سلف خود هیجان انگیز نیست ولی المانها و مولفه های خاص خود را دارد و همچنان می توان آنرا خوب توصیف کرد، ولی متاسفانه نسل سوم به کلی از استانداردهای مرسدس بنز فاصله گرفته و معضلاتی جدی دارد و در بهترین حالت یک خودروی متوسط است.

مرسدس بنز با معرفی نسل اول سی ال اس کلاس جدیدی ایجاد کرد و به سایر خودروسازان جرات داد که از تلفیق دو فرم اتاق ناچ بک و کوپه خودروهای زیبایی بسازند ولی الحق و الانصاف نسل اول سی ال اس از حیث طراحی بدنه چنان پیشتاز و آینده نگر و زیبا بود که رقبای الهام گرفته از آن حتی به سایه زیبایی آن هم نرسیدند. این نسل معنی واقعی هارمونی و هماهنگی بود.

نمای جلوی سه نسل از مرسدس بنز سی ال اس

نمای جلوی سه نسل از مرسدس بنز سی ال اس

در نمای جلو ، سی ال اس نسل اول شگفت انگیز است چون علیرغم استفاده از یک المان قدیمی و کلاسیک یعنی فرم چراغهای اصلی که حالتی عمودی «شبیه آنچه مردم ما به آن چراغهای خربزه ای میگفتند» دارد ولی نمای جلوی این خودرو جلوه ای کاملا مدرن پیدا کرده و این به جادوگری شباهت دارد نسل دوم در این نما زیبا و دوست داشتنی است به عبارت بهتر نه مانند نسل اول شگفت انگیز و نفس گیر است و نه مانند نسل سوم سرد و خنثی است، در نسل سوم طراحان مرسدس دست به ماجراجویی عجیب و غریبی زده اند، البته این چهره حسب ظاهر قرار است زبان جدیدی برای طراحی نمای جلوی محصولات مرسدس باشد و موید این امر رندرهایی است که از کلاس « A » جدید منتشر شده است با این توضیح که جلوپنجره ذوزنقه ای که سالیان سال امضای مرسدس بوده برعکس شده و ضلع کوتاهتر در بالا و ضلع بلندتر پایین قرار گرفته و به همین دلیل و به منظور حفظ همراستایی خطوط و زوایای چراغهای اصلی با خطوط و زوایای جلوپنجره «که از قواعد نانوشته طراحی اتومبیل است» چراغهای اصلی جلو فرم جدیدی پیدا کرده اند که حسب یک بررسی اجمالی به مذاق بسیاری از علاقمندان حتی طرفداران افراطی این برند کهن خوش نیامده و انتقادات بسیاری برانگیخته است.

البته نظر شخص بنده این است که چشم مردم به فرم جلوپنجره و چراغهای سابق مرسدس عادت داشته و همیشه درهم ریختن عادتها کار سختی است و احتمال دارد گذشت زمان نظر بسیاری از منتقدین را تغییر دهد، ولی مساله اینجاست که حتی با فرض عادی شدن این تحولات بازهم این چهره در شان ماشینی که چنان پدبزرگ زیبارویی داشته، نیست.

نمای جانبی مرسدس بنر سی ال اس

نمای جانبی مرسدس بنر سی ال اس

در نمای جانبی هم، نسل اول بی نقص و کامل بوده و آن هارمونی جادویی در تمام خطوط به چشم میخورد، خطوط کلی نرم و منحنی، چرخهایی که ابعادی متناسب با پیکره کلی خودرو دارند، دستگیره ها و آینه های زیبا و برش چراغها روی گلگیرها همه بی نهایت تمیز و بی غلط طراحی شده اند، اما نقطه اوج طرح در این نما در درجه اول آن سقف کوتاه و شجاعانه ای است که خط ممیز یک سدان از یک سدان – کوپه است و در وهله دوم یک خط شانه بی نظیر که از وسط چراغهای عقب آغاز میشود و با یک سیر نزولی رو به جلو، گلگیر جلو را در خود گرفته و گویی چرخ جلو را از محیط اطراف جدا میکند، نسل دوم در نمای جانبی کاملا از الگوهای کلاسیکی پیروی میکند که زبان طراحی غالب مرسدس در آن دوره بود.

نمای جانبی سی ال اس در این نسل دو مولفه بسیار سنتی و کلاسیک دارد یکی حجم پردازی اغراق آمیز گلگیر عقب که با الهام از مدل کلاسیک پونتون به این شکل در آمده و البته پیش از آن نیز کلاس ئی نسل قبل در مدلهای پیش از فیس لیفت از آن استفاده کرده بود، اما دومین مولفه سوپر کلاسیک این نما، خط شانه برجسته و پررنگی است که برخلاف نسل اول از گلگیر جلو شده و این‌بار برعکس با سیر نزولی رو به عقب با رسیدن به گلگیر عقب محو میشود «شباهت این دو المان را با یکی از محصولات دهه پنجاه مرسدس در تصویر می توانید ملاحظه کنید»

در حاشیه این مطلب لازم به عرض میدانم که اگر خط شانه مانند نسل اول از عقب به جلو شیب و سیر نزولی داشته باشد باعث تقویت این حس بصری است که مرکز ثقل خودرو به زمین نزدیکتر است که این مساله خود تاثیر دوچندانی در زیبایی طرح دارد برعکس اگر خط شانه مانند نسل دوم با حالتی کلاسیک از جلو به عقب شیب و سیر نزولی داشته باشد باعث انتقال این حس بصری است که خودرو در حالت تیک آف قرار گرفته و دماغه آن بالاتر قرار گرفته است. نسل سوم در نمای جانبی دست به هیچگونه ماجراجویی از نوع مدرن یا کلاسیک نزده و در نهایت سادگی کار را به اتمام رسانده خط کمر و خط شانه کمرنگ و خنثی هستند و مجموعا غیر از برآمدگی زیبای دماغه و خصوصا چراغها روی گلگیر جلو چیز چشمگیر دیگری ملاحظه نمی شود.

نمای پشتی مرسدس بنر سی ال اس

نمای پشتی مرسدس بنر سی ال اس

اما از نمای جانبی که بگذریم به نمای پشتی می رسیم، نسل اول در نمای پشتی هم همان هارمونی جادوی کل پیکره را رعایت کرده و یکی از شگفتیهای دیگر این خودرو آن است که علیرغم شیبی که طراح، همانند خودروهای کلاسیک، به صندوق عقب داده است بازهم حتی ذره ای حس برخورد با طرحی کلاسیک یا حتی پست مدرن به بیننده منتقل نمی شود و همچنان تماما احساس رویارویی با خودرویی فوق مدرن را به بیننده منتقل میکند، چراغهای مثلثی عقب تابع الگوهای روز مرسدس بوده و در هماهنگی کامل با خطوط و برشهای درب صندوق و گلگیرعقب زیبایی ابدی به نمای عقب w219 داده است، در نسل دوم طراحان مرسدس در جهت هماهنگی با طرح کلی بدنه از سادگی مدرن نسل اول فاصله گرفته اند و بارزترین نشانه آن قوس و انحنای چراغهای عقب و به تبع آن خطوط و برشهای درب صندوق است که به عقیده نگارنده علاوه بر تاکید بر خصوصیات کلاسیک تا حدود زیادی یادآور الگوهای طراحی آسیایی خصوصا در دو دهه گذشته است، ولی با همه این اوصاف همچنان بسیاری آنرا دوست میدارند و اگر به طرحهای کلاسیک یا حتی پست مدرن علاقمند باشید مشکلی با آن نخواهید داشت، اما در نسل سوم در این نما به معنی واقعی کلمه با یک فاجعه روبرو هستیم که بعد از فرم چراغهای جلو بیشترین انتقادات را متوجه مرسدس بنز کرده و همانگونه که پیش از این هم گفتم حتی افراطی ترین طرفدران مرسدس بنز نیز از نسل جدید سی ال اس خصوصا به خاطر طراحی چراغهای جلو و فرم کلی عقب ماشین ناراضی هستند.

البته باید درنظر داشت که سی ال اس در نسل آخر موافق با الگوها و زبان طراحی جدید مرسدس بنز است یکی از نکات اساسی که باید مورد اشاره قرار گیرد این است که مرسدس بنز چندی است دست به خانه تکانی زده و اقداماتی انقلابی انجام داده، یکی از این اقدامات انقلابی انتقال محل نصب پلاک عقب از روی درب صندوق به روی سپر عقب در هفت کلاس مستقل از این کمپانی از جمله همین نسل آخر سی ال اس است که تقریبا در تاریخ این شرکت اقدامی بی سابقه محسوب می شود، همانگونه که علاقمندان دنیای خودرو واقف هستند چندی است تمام شرکتها و از جمله مرسدس بنز استفاده از چراغهای باریک و افقی برای عقب ماشینهای خود را در دستور کار قرار داده اند و اگرچه این مُد جدید محسوب میشود ولی آلفارومئو و سایر ایتالیایی ها سالها پیش بنیانگذار این سبک بودند.

به کارگیری این شکل از چراغها طراحان را به این فکر انداخته که برای باز بودن فضا برای هنرنمایی، پلاک را به روی سپر عقب منتقل کنند، البته هیچکدام از این اقدامات فی نفسه بد نیست و برعکس باعث تازه شدن فضای طراحی در یک کمپانی می شود ولی مشکل اینجاست که دقیقا در هر هفت کلاسی که این شیوه جدید اعمال شده، نتیجه چندان چشمگیر از آب در نیامده و جالب اینکه سی ال اس بدترین نتیجه این سبک جدید طراحی است.

در آخر به عنوان جمع بندی و خلاصه مطلب باید گفت، سی ال اس در نسل اول شکلات شیرینی است که طعم دلپذیر آن تا آخر عمر در کام آدم میماند، در نسل دوم کلوچه ای شکری است که گرچه به شیرینی شکلات نیست ولی اشتها انگیز و مطلوب است، و متاسفانه در نسل آخر …..شما بگویید در نسل آخر چیست؟

به کانال تلگرام نت نوشت بپیوندیدبه صفحه اینستاگرام نت نوشت بپیوندید
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا