دانستنی‌های سلامتی

دل و سنگدان مرغ پر از خاصیت و منابعی غنی از پروتئین حیوانی!

دل و سنگدان مرغ

شاید کمتر از خواص دل و سنگدان مرغ شنیده باشید. دل و سنگدان مرغ از پروتئین بسیاری برخوردار هستند ولی مشکلی که در ارتباط با آن‌ها وجود دارد میزان چربی و کلسترول بالای آن‌ها است.

۴+

شاید کمتر از خواص دل و سنگدان مرغ شنیده باشید. طبق آمار، اکثر آمریکایی‌ها برای دریافت پروتئین مورد نیاز خود از میان گوشت‌ها، گوشت مرغ را به گوشت گاو، خوک، ماهی، بوقلمون و … ترجیح می‌دهند. ممکن است شما نیز به مانند بسیاری از مردم آمریکا، گوشت مرغ را به سایر گوشت‌ها ترجیح دهید اما احتمالاً این مطلب برای دل و سنگدان مرغ صادق نیست. یعنی خیلی زیاد نیستند کسانی که مایل به مصرف دل و سنگدان مرغ باشند.

با این وجود، این اعضای بدن مرغ نیز طرفداران خاص خود را دارند. دل و سنگدان از پروتئین بسیاری برخوردار هستند ولی مشکلی که در ارتباط با آن‌ها وجود دارد میزان چربی و کلسترول بالای آن‌ها است. در ادامه در مورد ارزش غذایی و خواص دل و سنگدان مرغ بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما در نت‌نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: مضرات گوشت مرغ

خواص دل و سنگدان مرغ

پروتئین

هم سنگدان و هم دل مرغ از پروتئین بالایی برخوردار هستند اما سنگدان به نسبت دل پروتئین بیشتری دارد. ۳٫۵ اونس از دل مرغ دارای ۲۶ گرم پروتئین و همین میزان از سنگدان از ۲۷ گرم پروتئین برخوردار است. در هر حال، هر دوی این اعضا، قادر به تأمین اسید آمینه‌های ضروری بدن جهت ساخت پروتئین هستند و می‌توان آن‌ها را از جمله بهترین منابع برای پروتئین حیوانی به شمار آورد.

کالری

سنگدان مرغ گزینه‌ای مناسب برای تأمین پروتئین و در عین حال خوراکی‌ای کم‌کالری است. در حالی که ۳٫۵ اونس از دل مرغ، در حالت آب‌پز، ۱۸۵ کالری دارد، همان میزان از سنگدان مرغ، در حالت آب‌پز، از ۱۵۳ کالری برخوردار است. البته با وجود آن که ۳۲ کالری میان این دو عضو از بدن مرغ اختلاف وجود دارد اما هر دوی آن‌ها در زمره‌ی غذاهای کم کالری به شمار می‌روند. یعنی میزان کالری موجود در آن‌ها به نسبت وزنی که دارند کم است.

بیشتر بخوانید: فواید گوشت بره و مضرات آن

چربی و کلسترول

با وجود آن که دل و سنگدان مرغ کم کالری و پر پروتئین هستند اما، چنان‌که در بالا نیز گفته شد، از کلسترول بالایی برخوردار می‌باشند و دل علاوه بر کلسترول، چربی بالایی هم دارد. ۳٫۵ اونس از دل مرغ، حاوی ۸ گرم چربی و ۲۴۲ میلی‌گرم کلسترول است. این ارقام در همان میزان از سنگدان مرغ به ترتیب ۳٫۶ گرم و ۱۹۴ میلی‌گرم هستند. البته، چنان‌که عیان است، سنگدان به نسبت دل از چربی و کلسترول کمتری برخوردار است اما همچنان میزان بالایی چربی و کلسترول در آن وجود دارد. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که میزان مصرف چربی در روز ۲۵ الی ۳۵ درصد کالری دریافتی و میزان مصرف کلسترول در روز کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم باشد.

بیشتر بخوانید: خواص تخم بلدرچین

آهن و روی

هم دل و هم سنگدان منابع خوبی از آهن و روی هستند اما دل منبع بهتری است. ۳٫۵ اونس از دل مرغ، حاوی ۹ میلی‌گرم آهن و ۷ میلی‌گرم روی است. این در حالی است که سنگدان از ۴ میلی‌گرم آهن و ۴٫۳ میلی‌گرم روی برخوردار می‌باشد. احتمالاً می‌دانید که آهن برای ساخت هموگلوبین و انتقال اکسیژن ضروری است، و روی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن با سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها مبارزه کند.

بیشتر بخوانید: تخم مرغ قهوه ای بهتر است یا سفید ؟

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    سایت سون

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ at ۰:۱۸

    ممنون

    ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا