آموزشی

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به زبان ساده

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

شاید توصیه های زیر این ترس و دلهره را کاهش دهد و کمکی باشد برایتان تا یک انتخاب رشته ی دل چسب را به سمت آینده ای زیبا پشت سر بگذارید. در این مطلب با راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به زبان ساده همراه نت نوشت باشید.

۰

این روزها جوانان زیادی را در کوچه و خیابان ها میبینی که تمام صحبت و فکر و ذکرشان انتخاب رشته است. حتی در محافل خانوادگی و دوستانه و مجازی صحبت های زیادی حول و حوش رشته ها و دانشگاه‌های مختلف می شنویم. اما این بخش که به نظر من مهم ترین بخش کنکور است چرا که برای بعضی می شود برگ برنده و آینده ای درخشان را می سازد. اما برای همه در یک چیز مشترک است. و آن ترس و دلهره است چه برای رتبه های بسیار کم و خوب و چه برای آخرین افراد مجاز شده ی رشته ها. شاید توصیه های زیر این ترس و دلهره را کاهش دهد و کمکی باشد برایتان تا یک انتخاب رشته ی دل چسب را به سمت آینده ای زیبا پشت سر بگذارید. در این مطلب با راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به زبان ساده همراه نت نوشت باشید.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

رشته های مختلف را بشناسید

قبل از شروع راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری باید بدانید که برای انتخاب رشته ی دقیق مهمترین مرحله شناخت رشته هاست. شما از الان نمی توانید حدس درستی از بازار کار زمان فارغ التحصیلی‌تان داشته باشید. اما میتوانید از چند و چوند رشته مورد نظر، کلیات و جزئیات آنها اطلاعات کسب کنید. البته قبل از آن بهتر است به شناخت شخصیت خودتان بپردازید. انسانها هر کدام جزئیات متفاوتی دارند که ذره ذره ی آن شخصیت بیرونی آنها را شکل میدهد. رضایت از زندگی در صورتی در انسان ایجاد می شود که فعالیتهای بیرونی فرد با درونش سازگاری داشته باشد وگرنه در طولانی مدت باعث ایجاد افسردگی و نارضایتی شغلی و انواع ناهنجاری ها در فرد می شود. آمار زیاد تغییر رشته ها و جابجایی ها همه گواه این مطلب است.

میتوانید انواع تست های استعداد شغلی و کاری را در اینترنت پیدا کرده و پاسخ دهید یا به یک مشاور مجرب مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.

استان ها و شهرهای اولویت تان را علامت بزنید

برای هرکس با توجه به شرایط خانوادگی و شغلی و مالی انتخاب ها تفاوت خواهند شد. محدودیت هایتان را بنویسید و به جای غصه خوردن با آنها معقولانه و منطقی کنار بیایید. اگر فکر میکنید تنها شما محدودیت دارید سخت در اشتباهید، محدودیت برای همه و هر کس به نحوی وجود دارد. شما برای درس خواندن حقوقی دریافت نخواهید کرد (مگر در بورسیه ها که مبلغ آن گاهی کفایت نمی کند) و اگر پدر و مادرتان حمایتتان نکنند توانایی انتخاب رشته ها در شهرهای دیگر را نخواهید داشت. چرا که هزینه های زندگی در شهری به غیر از شهر سکونت خانواده به دلیل نبود مسکن بالا خواهد بود. و گاهی کرایه ی رفت و برگشت هم گران تمام می شود. این درست است که شما باید کم کم روی پای خود بایستید. اما در ایران با توجه به آمار فعلا به سن مورد نظر نرسیده اید. ( البته که شما‌ میتوانید متفاوت عمل کنید.)

تمام محدودیت ها و شرایطتان را خوب بسنجید

فیل از نهایی کردن انتخاب رشته باید بدانید که هزینه های مالی برای رشته های شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور، آزاد، پردیس، مازاد و علمی کاربردی متفاوت خواهند بود. حتی رشته های روزانه هم هزینه های خوراک و خوابگاه را دارند اما مقادیر آن به طبع کمتر است. از طرفی دخترها برای رفت و آمد به شهرهای دور با مشکلات خاص خود روبرو هستند. از مقدار هزینه ها پیش از انتخاب آگاه شوید. میتوانید به سایت دانشگاهها مراجعه و در آنجا به دنبال پاسخ باشید. به هزینه های بعضی از دانشگاهها هم در پایان دفترچه‌اشاره شده است.

در مورد انواع مختلف دانشگاهها اطلاعات کسب کنید

در مورد میزان کیفیت دانشگاهها و انواع مدارکی که در پایان دوره ی تحصیلی به شما می دهند بیشتر تحقیق کنید. اگر به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور و یا مقاطع بالاتر هستید قطعا برایتان تاثیر گذار خواهد بود. میتوانید این را از دانشجویان در حال تحصیل بپرسید و یا با جستجو در نظرات مختلف در سایت دانشگاهها و یا انجمن های دانشجویی به صورت پرسش و پاسخ به هدفتان برسید. تمام حرف ما این است که با چشمان باز انتخاب کنید که بعدها ناراحت و پشیمان نشوید.

لیست بنویسید

حالا نوبت نوشتن لیست رسیده است. دفترچه را برداشته و از ابتدا شروع کنید. دانشگاه به دانشگاه و شهر به شهر پایین آمده و آنهایی که با شرایط شما همخوانی دارند و مورد علاقه تان است را یادداشت کنید. توجه کنید که رشته، شهر و دانشگاه هر سه مهم است و باید بررسی شود. ممکن است لیستتان خیلی بیشتر از انتخابهایتان باشد و یا خیلی کمتر. با توجه به رتبه، شهرهای نزدیک و توانایی های مالی این لیست متغیر خواهد بود. مدام لیست تان را بالا و پایین کنید و از نوشتن و خط زدن نترسید، این تنها پیش نویس است و تا لیست قطعی و حتمی فاصله دارد.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به زبان ساده

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به زبان ساده

انتخاب رشته مجازی را با لیستتان مقایسه کنید!

در این مرحله از انتخاب رشته کنکور سراسری از نرم افزارهای انتخاب رشته کمک بگیرید. در ابتدای کار به دلیل کم بودن اطلاعات استفاده از نرم افزار ها توصیه نمی شود. اما شما اکنون تمام ابعاد کار را سنجیده و در نظر گرفته اید. میتوانید با یقین لیست رشته های مورد علاقه تان را بنویسید و یا در مورد شهرها و دانشگاهها اطلاعات کافی به دست آورده اید.
نرم افزارهای انتخاب رشته کارشان نشان دادن درصد‌ و احتمال قبولی شما در لیست انتخابیتان است. و همه اطلاعاتی که به شما می دهد با توجه به قبولی های سالهای قبل است. هرچه نرم افزار به روز تر و کامل تر باشد درصدهایی که به شما ارائه میدهد به واقعیت نزدیک تر خواهد بود.

دوباره لیست بنویسید

اکنون زمان جمع بندی رسیده است. لیستتان را با توجه به درصد و احتمال قبولی کم به زیاد باز نویسی کنید. این به این معنا نیست که شما واقع بین نبوده اید. به این معناست که شما میخواهید از حداکثر شانس خودتان در قبولی استفاده کنید و تا حد ممکن در جایی بهتر قبول شوید. خیالتان راحت اگر در رشته های به احتمال کم قبول نشدید رشته های با احتمال زیاد در انتخاب های بعدی‌تان هستند. فقط بسیار دقت کنید که حتما رشته ای که بالاتر مینویسید باید امتیاز بهتری نسبت به رشته ی پایینی کسب کرده باشد. چه در مورد دوری و نزدیکی شهر دانشگاه، چه در مورد رشته، و چه در مورد نوع دانشگاه. در این مرحله تعداد زیادی از انتخابها حذف و جابجا می شوند. ممکن است در پایان شما تنها به ۲۰ انتخاب برسید و ممکن است تمام صد انتخابتان را پر کنید. این شما هستید که تمامی اینها را با توجه به علایق و محدودیتهایتان میتوانید تعیین کنید.

انتخاب رشته کنید

این مرحله مرحله ی بسیار حساسی است چرا که کوچکترین بی توجهی ای ممکن است آینده ای متفاوت را برایتان رغم بزند. البته که سازمان سنجش برای کاهش خطا اقدامات زیادی انجام داده است، اما بهتر است حواستان را خوب جمع کنید. لیستتان را با تمام جزئیات اعم از کد رشته، نام رشته، نام دانشگاه، نوع مقطع و… بنویسید و از چند نفر از دوستانتان بخواهید آن را برای شما چک کنند. و زمانی که آنها را در سایت وارد میکنید حتما در موقع نوشتن هم دوباره چک کرده و از درستی آن مطمئن شوید. کوچکترین جابجایی در اعداد ممکن است همه چیز را عوض کند.

این روزها روزهای مهمی در زندگیتان هستند. میتوان گفت آینده تان به انتخابهایتان بستگی دارد. پس دقت کنید. خوب فکر کنید. امیدواریم که بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و آینده ای زیبا پیش رویتان باشد.

در این مطلب سعی کردیم راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری را به زبان ساده برای شما ارائه کنیم، اگر سوال یا راهنمایی نیاز داشتید با کمال میل در خدمت هستیم.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا