دانستنی‌های سلامتی

راه های کاهش کلسترول خون با دارو و بدون استفاده از داروهای خطرناک

راه های کاهش کلسترول خون

استاتین ها داروهایی هستند که به راحتی در دسترس افراد مبتلا به کلسترول بالا قرار می گیرند غافل از اینکه اثرات مخرب این دارو کبد و دیگر اعضای بدن را نابود می کند.

۰

تغذیه و روش زندگی در قرن حاضر به صورتی در آمده است که داشتن کلسترول بالا در بین همه افراد حتی جوانان نیز بسیار شایع شده است و دانستن راه های کاهش کلسترول خون به شما در مبارزه با این بیماری کمک خواهد کرد. درمان کلسترول بالا بسیار مشکل است اما داروهایی شیمیایی بسیاری نیز وجود دارد که مسدود کردن آنزیم ها در کبد می تواند کلسترول خون را کاهش داده و این بیماری را تا حدی درمان کند. اما یکی از بدترین قسمت این درمان آسیب های جدی است که از طریق دارو به کبد و دیگر اعضا وارد می شود. کلسترول از نوع HDL یا LDL به راحتی از طریق عنصری به نام استاتین قابل درمان است اما مشکل این دارو عوارضی چون ضعف عضلانی ، سردرد، کم خوابی، افزایش قند خون، تاری دید، تب های مکرر و از دست دادن حافظه است. البته خطر ابتلا به سرطان نیز با حضور این دارو افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. با توجه به این عوارض می بایست راه کاری مناسب تر برای این بیماری پیدا کرد. این بار در نت نوشت با راه های کاهش کلسترول خون که ساده تر و بی ضرر تر از استاتین جهت کاهش کلسترول خون است آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: خواص جلبک کلرلا : کاهش کلسترول و قند و سم زدایی رادیواکتیویته، شیمی درمانی

راه های کاهش کلسترول خون

مصرف کافی ویتامین D

یکی از راه های کاهش کلسترول خون دریافت ویتامین دی است. در صورتی که ویتامین D بدن شما کافی باشد سطح کلسترول کاهش پیدا کرده و احتمال دچار شدن به بیماری قلبی را نخواهید داشت. برای این کار سعی کنید زمان بیشتری را در معرض تابش خورشید قرار گرفته تا ویتامین مورد نیاز بدن تان جذب شود.

بیشتر بخوانید: عوارض کمبود ویتامین دی که باید بدانید

حفظ وزن مناسب

یکی از بهترین راه های کاهش کلسترول خون کاهش وزن است. برای رسیدن به وزن سالم و ایده آل قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا میزان قابل توجهی کلسترول خون شما کاهش یابد. کربوهیدراتهای قندی شما سطح انسولین را در بدن افزایش می دهند و این خود سبب کاهش کلسترول خون می شود. مصرف کمتر کربوهیدراتها را یکی از پایه های ثابت رژیم غذایی خود قرار دهید.

تغذیه سالم برای قلب

همیشه تغذیه و رژیم غذایی خود را کنترل کنید تا یک رژیم کاملا سالم و طبیعی داشته باشید. روغن زیتون، روغن نارگیل، تخم مرغ، آووکادو و آجیل و دانه های خام همه و همه به شما کمک می کند تا قلبی سالم تر داشته باشید. با تغذیه مناسب و سالم قلبتان را از هر نوع بیماری دور نگه دارید تا مشکلات قلبی دلیل افزایش کلسترول خون نشوند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای داشتن قلب سالم

ورزش منظم

ورزش منظم روزانه سبب می شود علاوه بر شکل گرفتن برنامه سلامتی بدن تان اضافه وزن پیدا نکنید. ورزش منظم قلب را تقویت کرده و یکی از راه های کاهش کلسترول خون است. اگر مدتی ورزش نکرده اید با پیاده روی شروع کنید و به به تدریج یک برنامه ورزشی قدرتی با تمرینات زیاد به کارهای روزانه تان اضافه کنید.

ورزش علاوه بر تاثیرات مثبت در سلامت جسم می تواند تاثیرات منفی احساسی را نیز برطرف کند. به این وسیله می توانید با مدیریت استرس خود از بالا رفتن سطح کلسترول کاملا پیشگیری به عمل آورید.

بهتر بخوابید

خواب کافی سبب می شود عملکرد سایر اعضای بدن بهتر شود و همه کارکردها در بدن تعدیل گردد. خواب خوب شبانه نه تنها سطح استرس را پایین می آورد بله در متعادل سازی سطح انسولین نیز دخیل است. زمانی که بتوانید خوابی مناسب داشته باشید بی شک سطح کلسترول نیز افزایش پیدا نخواهد کرد. علاوه بر این راه های کاهش کلسترول خون روغن های گیاهی و چربی های سالم می تواند رژیم غذایی شما را سالم نگه دارد. روغن هایی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل مصرف کنید تا کمتر از همیشه دچار چربی های نامناسب در خونتان باشید. تغذیه یکی از بهترین و موثرترین راه های کاهش کلسترول خون است. سعی کنید از سبزیجات به خصوص کلم و هویج بیشتر از همیشه مصرف کنید و خوب بخوابید تا از بالا رفتن سطح کلسترول خون پیشگیری کرده باشید.

فواید روغن های سبوس برنج و کنجد در کاهش کلسترول و فشار خون

مطالعات نشان داده است ترکیبی از دو روغن کنجد و سبوس (چلتوک یا شلتوک) برنج تاثیر بسزایی در کاهش کلسترول و فشارخون دارد ویکی از بهترین راه های کاهش کلسترول خون است. منابع طبیعی خوبی که به عنوان مکمل های دارویی حتی توسط پزشکان به بیمار پیشنهاد داده می شود.

دکتر دیوارجان سانکار (Dr. Divarjan Sankar) پزشک بیمارستان چیکوشی ژاپن  تحقیقی روی ۳۰۰ نفر در دهلی نو هندوستان با فشار خون بالا انجام داد. به یک سوم آن ها فقط داروی شیمیایی داده شد. به یک سوم آن ها روزانه حدود ۳۰ گرم ترکیبی از روغن های کنجد و سبوس برنج داده شد تا در پخت و پز روزانه آن را مصرف کنند. یک سوم باقیمانده هم دارو هم روغن ها را تواما مصرف کردند. پس از ۶۰ روز همه افراد فشار خون شان پایین آمده بود.ولی گروهی که هم دارو هم روغن را استفاده کرده بودند میزان فشار خون و کلسترول به طرز چشمگیری کاهش یافته بود.

مهم ترین نتیجه این تحقیق کاهش فشار ثانویه بود که برای پزشکان همیشه به عنوان زنگ خطر بیماری های قلبی محسوب می شود. با این تحقیق پزشکان به این نتیجه رسیدند مصرف ترکیبی روغن های کنجد و سبوس برنج ۲۵ درصد کلسترول بد را کاهش و حدود ۱۰ درصد کلسترول خوب را افزایش می دهد. در افرادی که هم داروی شیمیایی هم روغن ها را در پخت و پز استفاده کرده بودند کاهش کلسترول بد ۲۷ درصد و افزایش کلسترول خوب نزدیک به ۱۱ درصد بود و گروهی که فقط دارو استفاده کرده بودند از دو گروه دیگر کاهش کمتری در کلسترول شان دیده شد.

در واقع روغن سبوس برنج و روغن کنجد و سایر فرآورده های حاوی روغن کنجد به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدان مانع از افزایش کلسترول و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. پس پزشکان به این نتیجه رسیدند در رژیم غذایی باید از این دو روغن استفاده کرد.

نتایج اولیه با آینده ای روشن

راه های کاهش کلسترول خون
هر چند نتیجه تحقیقات بسیار عالی بود ولی دکتر سانکار معتقد است باید بر روی تعداد بیشتری از بیماران این ترکیب روغنی را به عنوان یکی از راه های کاهش کلسترول خون مطالعه کرد. چون میزان روغن در آزمایش ذکر شده برای هر بیمار با توجه به شرایط بیمار تجویز شده بود. ولی تیم تحقیق به این نتیجه رسید با بررسی دقیق میزان تاثیر این روغن ها آینده ای روشن وجود دارد تا بتوان بدون استفاده از داروهای شیمیایی و فقط استفاده از روغن های طبیعی بیماران مبتلا به کلسترول و فشارخون را درمان و خطرات ناشی از آن را درمان نمود.

نتیجه این تحقیق به بخش فشارخون موسسه قلب آمریکا (American Heart Association) ارائه شد تا تحقیقات بیشتری در این باره صورت گیرد. هر چند گزارش تحقیقات در مجله های علمی چاپ شده ولی محققان علم پزشکی اعتقاد دارند به آزمایش های بیشتری نیاز است.

آن چه مسلم است شما می توانید هر روز از روغن هایی مثل روغن زیتون، روغن کنجد، روغن هسته انگور یا روغن سبوس برنج در پخت و پز استفاده کنید. ولی اگر برای کلسترول و فشارخون داروی شیمیایی مصرف می کنید حتما در مورد میزان مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای کاهنده کلسترول خون

یکی از رایج ترین راه های کاهش کلسترول خون استفاده از دارو است. داروهایی وجود دارند که در کنار استاتین ها سطح کلسترول LDL را پایین می آورد. طی آزمایشاتی که بین ۲۷۰۰۰ نفر که قبلا از استاتین ها برای کاهش کلسترول خون استفاده کرده بودند انجام شد مشخص شد که استاتین ها در کنار داروهای دیگر، بهتر و موثر تر می توانند کلسترول خون را کاهش دهند.

محققان بر این باورند که استفاده ترکیبی از دارو های کاهنده کلسترول خون بسیار موثرتر خواهد بود. طی آزمایشاتی که  بر روی افراد مبتلا به کلسترول بالا انجام شد، به نیمی از این افراد داروی evolocumab تزریق شد که با نام Repatha در بازار فروخته شده بود و به نیمی دیگر یک تزریق پلاسبو صورت گرفت. در حقیقت داروی evolocumab یک مهار کننده است که به صورت شبیه سازی ژنتیکی سبب کاهش شدید کلسترول LDL می شود. به این ترتیب افرادی که از هر دو استاتین و evolocumab با هم استفاده کردند به طور قابل توجهی میزان کلسترول خونشان کاهش یافت.

در ابتدای تحقیق سطح LDL  این افراد به طور متوسط ۹۰ میلی گرم در دسی لیتر بود که پس از ۴۸ هفته درمان و استفاده از داروها به ۳۰ میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت. evolocumab همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. با مصرف این دارو چیزی در حدود ۱۵ درصد خطر حملات قلبی و همچنین حملات مغزی کاهش می یابد. بنابراین از هر ۶۷ نفری که از این دارو استفاده می کنند، یک نفر از این خطرات در امان می ماند. و حداقل طی دو سالی که این بیماران تحت نظر و تحقیقات پزشکان بودند به مرگ دچار نشد.

تا چه میزان LDL  کاهش پیدا می کند ؟!

راه های کاهش کلسترول خون

راه های کاهش کلسترول خون

طبق تحقیقات انجام شده در مورد استاتین ها، این دارو زمانی که  میزان سطح کلسترول بسیار کم است می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد. با این حال محققان در تلاشند که میزان بسیار کم کلسترول را هم از بین ببرند چرا که در میزان کم هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین ایست های قلبی وجود دارد. در تحقیقات گذشته که بر روی این بیماری و داروهای مرتبطش انجام شده است تحقیقات کافی بر روی کلسترول کم یا خیلی کم صورت نگرفته است و یا اینکه تجزیه و تحلیل آماری کافی نبوده است. با اینکه پزشکان طی دو سال این بیماران را تحت نظر و تحقیقات خود قرار دادند نمی دانند که بعد از این مدت عوارض مصرف داروها به چه صورت خواهد بود و چه میزان خطرات از مصرف دارو عاید بیمار خواهد شد. حتی در مطالعات دیگری دیده شد که توانستند با مصرف دارو میزان ۲۵ درصد سطح کلسترول LDL را کاهش دهند اما خطر حملات قلبی و بیماری های قلب و عروق افزایش یافت.

کاهش بیماری قلبی با کنترل کلسترول بالا

با اینکه تجزیه و تحلیل های صورت گرفته بر روی بیماری افزایش کلسترول LDL صورت گرفته است و نشان از این دارد که مصرف دارو می تواند به کاهش چشمگیر این بیماری منجر شود اما همچنان یک سوال بی پاسخ می ماند که آیا داروی evolocumab به اندازه کافی قدرتمند و تاثیر گذار هست که بتوان سرمایه هنگفتی را برای آن در نظر گرفت ؟ بیشتر پزشکانی که استاتین را تجویز می کنند توصیه می کنند که از یک رژیم غذایی کنترل شده همراه با ورزش مداوم پیروی کنند.

استفاده از رژیم های غذایی غنی شده از سبزیجات، میوه جات، دانه های کامل مانند لوبیا، حبوبات، روغن زیتون، آووکادو و جایگزینی لبنیات کم چرب تا حد زیادی می تواند کمک کننده باشد. بسیاری از رژیم ها تنها یک چالش برای تغییر در شیوه زندگی است و تحقیقات و علم دقیقی پشت آن وجود ندارد. در انتخاب رژیم ها می بایست تحت نظر پزشک متخصص عمل کرد. افرادی که از رژیم های غذایی مناسب برای کاهش کلسترول استفاده می کنند بعد از یک سال شاهد کاهش ۲۰ میلی گرم / دسیول LDL در خون خود خواهند بود. همچنین می توانند میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروق کرونر را کاهش دهند.

منابع:

http://www.huffingtonpost.com

http://newsroom.heart.org

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-09/aha-sar091312.php

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا