ادبیات جهان

شب پیشگویی نوشته‌ی پل استر

شب پیشگویی نوشته‌ی پل استر
۶+

رمان شب پیشگویی Oracle Night عنوان یکی از آثار پل بنجامین آستر ملقب به پل استر Paul Auster نویسنده‎ی آمریکایی است. سیدنی اُر شخصیت اصلی رمان شب پیشگویی ، یک نویسنده است. او روز ۱۲ ژانویه ۱۹۸۲ در ایستگاه متروی خیابان چهاردهم از حال می‎رود و از بالای پله‌ها سقوط می‎کند. او را به بیمارستان “سنت وینسنت” می‎برند و چهار ماه در آنجا نگه می‎دارند.

پزشکان امیدی به بهبودی او ندارند اما او بهبود می‎یابد. مدتی پس از بهبودی بطور تصادفی به مغازه‎ی نوشت‎افزار فروشی به نام “قصر کاغذی” می‎رود و دفتری جلد آبی می‎خرد. به نظر می‎رسد که این دفتر جادویی است و نوشتن در این دفتر هم زمان با رویدادهای شگفت‎انگیزی در زندگی شخصی او می‎شود و زندگی‎اش را به چالش می‎کشد. در ادامه با تحلیل رمان شب پیشگویی با نت نوشت همراه باشید.

شب پیشگویی: ما آینده را هر لحظه در خود داریم.

رمان شب پیشگویی فصل‎بندی نشده است. تغییر مکان و زمان و یا شروع ماجرای جدید تنها با فاصله‎ی یک سطر در پاراگراف بعدی آغاز می‎شود. که این البته به نوعی بخشی از فرم رمان شب پیشگویی است.

فرمی که در خدمت محتوا و درونمایه‎ی رمان قرار می‌‌گیرد. ماجراها در این رمان به شدت پشت سرهم و به دنبال هم اتفاق می‎افتند. فضای رمان شب پیشگویی در حالی که فضای رئال و واقعی است ولی دارای سیالیتی است که هرگونه مرز بندی و فصل بندی و جداسازی را غیرممکن می‎سازد و از آغاز تا به انتها در سطرها و صفحات پشت سر هم ردیف شده‎اند.

گویی مرز مشخصی بین هر روز و هر شب و یا حتی لحظه‎های شخصیت‎ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: رمان ناپیدا نوشته‌ی پل آستر

پل بنجامین آستر ملقب به پل استر Paul Auster نویسندهی آمریکایی

پل بنجامین آستر ملقب به پل استر Paul Auster نویسندهی آمریکایی

راوی داستان رمان شب پیشگویی “سیدنی اُر” است. او نویسنده‎ای است که چند رمان چاپ کرده ولی مدت هاست چیزی ننوشته است.

حوادث رمان شب پیشگویی دو بخش دارد. بخشی که ماجراهای زندگی شخصی و زندگی “سیدنی” به همراه همسرش “گریس” و دوست خانوادگیشان “جان تروز” و فرزند جان “ژاکوب” است و بخش دیگر، ماجراهایی است که در دل رمانی اتفاق می‌‌افتد که “سیدنی” در دفتر آبی می‌‌نویسد.

از همان ابتدا مشخص می‌‌شود که ما با رمانی رو‎به‎رو هستیم که اتفاق‎ها و شخصیت‎ها واقعی و رئال هستند. اما گاهی اتفاقاتی عجیب می‎افتد که بسیار در داستان تعیین کننده اند و به گونه‌ای اند که اگر نگوییم سورئال و یا داستان ارواح (به نقل از پشت جلد کتاب) هستند، ولی قطعن واقعی نیستند و شاید به نحوی بتوان گفت راز‎آلود و مبهم‎اند.

مانند حضور دفترهای پرتغالی که جلد آبی رنگ آن را هم “سیدنی ” و هم ” جان” خریده‎اند و به نظر م ‎رسد که هر چه در آن می‌‌نویسند تحقق می‎یابد. و یا به نوعی پیشگویی آینده محسوب می‎شود.

بیشتر بخوانید: رمان ارواح اثر پل استر

"وقتی رمان می‌نویسم هیچ داستانی نمی‌خوانم- به محض اینکه تمام شود و قبل از اینکه کار تازه‌ای را شروع کنم_ اما شعر، تاریخ و زندگینامه قابل قبول است در کنار کتاب‌هایی که کمکم می‌کنند در مورد مسائل مختلف کتابی که دارم می‌نویسم، تحقیق کنم."

“وقتی رمان می‌نویسم هیچ داستانی نمی‌خوانم- به محض اینکه تمام شود و قبل از اینکه کار تازه‌ای را شروع کنم_ اما شعر، تاریخ و زندگینامه قابل قبول است در کنار کتاب‌هایی که کمکم می‌کنند در مورد مسائل مختلف کتابی که دارم می‌نویسم، تحقیق کنم.”

رمان شب پیشگویی سراسر حادثه است. و روایت حال و گذشته‎ی پیچیده‎ی آدم‌های داستان است.

روابطی که گاه از گذشته تا به امروز ادامه داشته و اثرات گذشته‎ها که تا زمان حال ادامه می‎یابد. شخصیت‎های داستان با وجود اینکه هر کدام به نوعی دارای رویا هستند و آینده‎ای را پیش روی خود می‎بینند اما بسیار در گذشته‌ی خود سیر می‎کنند.

نه اینکه دچار حس نوستالژی و یا حسرت باشند بلکه دنباله‎ی روابط علی و معلولی حوادث زندگیشان به گذشته‎های دور، گاهی تا دوران کودکی و نوجوانی برمی‎گردند.

“بهترین زمان‎ها بود، و بدترین زمان‎ها، دورانِ خردورزی بود، و دورانِ دیوانگی، هنگامِ باور بود، هنگام ناباوری، فصل نور بود، و فصل تاریکی، بهار امید بود و زمستان یأس، همه چیز پیش رو داشتیم، و هیچ پیش رو نداشتیم.”

ما با شخصیت‌های داستان در کنش‎ و واکنش‎ها و موقعیت ‎های گوناگون آشنا می‎شویم و دنیای آن‌ها را درک می‎کنیم.

تصویر واضحی از روحیات و درون آنها داریم. چون در این رمان همانطور که حوادث و ماجراها در جهان بیرونی اتفاق می‎افتد هر کدام از شخصیت‎ها دچار درگیری‎های درونی نیز هستند. ما آن‌ها را به خوبی می‎شناسیم و باور می‎کنیم. و این به شخصیت‎پردازی دقیق “پل آستر” برمی‎گردد که درون این انسان‎ها و دغدغه‎های آنها را به خوبی برای ما آشکار کرده است.

بیشتر بخوانید: رمان سانست پارک نوشتۀ پل آستر

در قسمت‌های مختلف از رمان شب پیشگویی از زبان شخصیت‌های مختلف اذعان می‌دارد که این تصادف‌ها هستند که در زندگی پیش می‌آیند و تعیین کننده‌اند.

در قسمت‌های مختلف از رمان شب پیشگویی از زبان شخصیت‌های مختلف اذعان می‌دارد که این تصادف‌ها هستند که در زندگی پیش می‌آیند و تعیین کننده‌اند.

در سراسر رمان شب پیشگویی حوادثی رخ می‎دهند که باعث پیشبرد داستان می‎شوند و برخی از آنها کاملا تصادفی و اتفاقی رخ می‎دهند. بی آنکه دلیلی در رمان برایشان داشته باشیم. مثلا وقتی دفتر آبی رنگ مشابه‎ای را در اتاق “جان” می‌‌بینیم و یا غیب شدن “سیدنی” در حال نوشتن داستان و یا خوابی که ” گریس” می‌‌بیند و بسیار به ماجرای رمان “سیدنی” شبیه است.

گویی پل آستر هم که شیفته‎ی این اتفاقات است و آنها را در دل داستان گذاشته دلیل این پیش‎آمدهای کور را نمی‎داند. و دست به دامان شخصیت‎ها می‌‌شود تا آنها را در دل دیالوگ‌هایی توجیه کند:

” – اتفاق عجیبی افتاده و من آن را درک نمی‎کنم.
– بهتر است به دکترت تلفن بزنی سیدنی. از او وقت بگیر تا کله ات را معاینه کند.”

ولی در قسمت‌های مختلف از رمان شب پیشگویی از زبان شخصیت‎های مختلف اذعان می‎دارد که این تصادف‌ها هستند که در زندگی پیش می‎آیند و تعیین کننده‎اند و به نظر می‎رسد که “پل آستر” به شدت نقش این پیش‎آمدهای کور را در زندگی تعیین کننده می‌‌داند.

اشارات "آستر" به آمریکا، زندگی آمریکایی و رویای آمریکایی نیز در لابهلای رمان به چشم میخورد. نگاهی که سراسر انتقادی است به جامعهی آمریکا. و رویای بزرگ آمریکایی را شکست خورده میداند.

اشارات “آستر” به آمریکا، زندگی آمریکایی و رویای آمریکایی نیز در لابهلای رمان به چشم میخورد. نگاهی که سراسر انتقادی است به جامعهی آمریکا. و رویای بزرگ آمریکایی را شکست خورده میداند.

“آن چه بر جهان حکومت می‎کند، پیش‎آمد و احتمال است، تصادف محض، تصادف هر روز مثل سایه ما را تعقیب می‎کند. هر آن ممکن است زندگی را از ما بگیرند، بی هیچ علتی.”

اشارات “آستر” به آمریکا، زندگی آمریکایی و رویای آمریکایی نیز در لابه‎لای رمان به چشم می‎خورد. نگاهی که سراسر انتقادی است به جامعه‎ی آمریکا. و رویای بزرگ آمریکایی را شکست خورده می‎داند.

رویایی که بچه‌ها از ابتدا در مدارس می‎آموزند. معنویت، مدارا جویی، دلسوزی. اما در نهایت نسلی که سر بلند می‎کند ژاکوب و هم نسلانش هستند غرق در مواد مخدر، بی رویا و بی آینده. در کنار تصادفات، جادوی کلمات و باور به جادوی کلمات این رمان را رقم زده است.

نویسنده در جاهای مختلف رمان از این جادو سخن می‎گوید و بخشی از حوادث داستان بر اساس واقعیت یافتن کلمات داستان اتفاق می‌‌افتد.

“اندیشه‎ها واقعیت دارند. واژه‌‎ها واقعی ‎اند. هر چه انسانی باشد واقعی است و گاه ما پیش از وقوع حادثه‎ای از آن با‎خبر می‎شویم، ولو این‎که از پیش‎بینی خود آگاه نباشیم. ما در زمان حال به سر می‎بریم، ولی آینده را هر لحظه در درون خود داریم.

شاید نوشتن به همین مربوط باشد، سیدنی: نه گزارش رویدادهای گذشته، بلکه ایجاد رویدادهای آینده است.”

رمان شب پیشگویی پل آستر همانند رمان “شب پیشگویی” که “سیدنی اُر” تصمیم داشت بنویسد، رمانی است کوتاه و کمی فلسفی. از “پل آستر” آثار بسیار زیادی به فارسی ترجمه شده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا