آموزشی

پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ را حرفه‌ای بیاموزید!

پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰

با کلی ذوق و شوق عکسهای یادگاری انداخته‌اید، از کودک دلبندتان عکس گرفته‌اید، هر روز صبح با اطمینان سیستمتان را روشن میکنید دریغ از اینکه روزی شاید همه این اطلاعات را از دست بدهید! این راهنما را بخوانید و هرچه زودتر از اطلاعات مهم خود بکاپ تهیه کنید تا در روزهای طوفانی دست خالی نباشید.

۰

با توجه به رشد روز افزون تهدیدات فضای مجازی و افزایش بدافزارها و ویروسهای رایانه‌ای، داشتن یک نسخه بکاپ از اطلاعات بسیار ضروری به نظر میرسد. به روشهای مختلفی می توان پشتیبانی گیری کرد که ما در این راهنما به پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ را به صورت کامل به شما خواهیم آموخت، با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راه ساده برای افزایش سرعت ویندوز ۱۰

پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰

بکاپ‌گیری لوکال یا محلی

حتی با وجود راه‌حلهای کلود بکاپ (بکاپ‌گیری ابری) همچنان استفاده از روشهای قدیمی تهیه بکاپ محلی پابرجا هستند. خوبی این روش اینجاست که اطمینان دارید فقط شما به داده‌ها دسترسی دارید، نگران هک شدن سرویس بکاپ‌گیری کلود و سرقت اطلاعات نیستید. ترافیکی مصرف نمیکنید بنابراین هزینه اضافی نخواهید داشت. و از همه مهمتر سرعت بسیار بالایی در بکاپ‌گیری خواهید داشت که قابل مقایسه با روشهای ابری نیست.

بیشتر بخوانید: مشکل کندی ویندوز ۱۰ را اینگونه برطرف کنیم؟

ابزار پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰

کاربران این نسخه از ویندوز از طریق ابزار داخلی آن تحت عنوان File History به راحتی میتوانند روند پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ از فایلهای مهم خود پشتیبان تهیه کنند. این ابزار به صورت دوره‌ای و بر اساس تنظیمات درخواستی شما از فایلها و فولدرهایی که مشخص کرده‌اید بکاپ تهیه میکند و آن را در یک فضای ذخیره‌سازی ثانویه که میتواند هاردی مجزا و یا SSD داخلی و یا یک هارد اکسترنال باشد ذخیره کند. توصیه میکنیم برای مقاصد پشتیبان گیری از هاردهای اکسترنال استفاده کنید و بعد از اتمام کار، آن را از سیستم بکشید تا در صورت مواجه شدن سیستم با مشکلات، اطلاعات پشتیبان، دست نخورده باقی بماند.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت USB بوتیبل برای سیستم عامل‌های دسکتاپ!

ابزار پشتیبان گیری در ویندوز 10

ابزار پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰

در منوی استارت سرچ کنید Backup Settings، در پنجره باز شده مطمئن شوید که گزینه بکاپ از سمت چپ انتخاب شده باشد. در حالت معمول با انتخاب محل ذخیره‌سازی و فعال کردن گزینه Automatically Back up my folders میتوانید تنظیمات پیش‌فرض ویندوز را بپذیرید. در این حالت ویندوز ۱۰ یک سری فولدر مهم مثل موسیقی، دسکتاپ، فولدر دانلود، مراحل ذخیره شده بازیها، لیست تماس، تصاویر و … را بکاپ میگیرد. ولی اگر مایل به سفارشی کردن بیشتر هستید بر روی More Options کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از تایم لاین ویندوز ۱۰ ؛ سبک جدید کار با ویندوز در راه است!

 

سفارشی سازی روند پشتیبانی گیری در ویندوز 10

سفارشی سازی روند پشتیبانی گیری در ویندوز ۱۰

 

در پنجره ظاهر شده مربوط به پشتیبانی گیری در ویندوز ۱۰ قسمت Overview یک نمای کلی از حجم بکاپ و فضای کلی محل ذخیره‌سازی را مشاهده میکنید. با کلیک بر دکمه Back up now خارج از زمانبندی دوره‌ای میتوانید فورا یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. در قسمت Back up my files تعیین میکنید هر چند وقت به صورت خودکار بکاپ گرفته شود و با استفاده از گزینه دوم نیز مدت زمان نگه‌داری نسخ پشتیبان را تنظیم می کنید.

بیشتر بخوانید: منتظر این ویژگی های Photos در ویندوز ۱۰ باشید!

تنظیمات بخش تهیه پشتیبان در ویندوز 10

تنظیمات بخش تهیه پشتیبان در ویندوز ۱۰

با استفاده از Add a folder در بخش Back up these folders آن فولدرهایی که قصد دارید بکاپ گرفته شود را مشخص میکنید و بخش Exclude نیز برای خارج کردن فولدر خاصی از فرایند پشتیبانی گیری است.

پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ با ابزار رایگان EASEUS TODO BACKUO

در بین حجم انبوه برنامه‌ها، این نرم‌افزار امکانات مناسبی در نسخه رایگان تدارک دیده و کاملا برای اهداف پشتیبانی گیری قابل استفاده است. در این برنامه امکان بکاپ‌گیری تکی فایلها و یا بکاپ‌گیری از کل دیسک فراهم است. روی System Backup کلیک کرده و همانند تصویر درایوی که میخواهید از آن بکاپ تهیه کنید و درایوی که میخواهید بکاپ در آن ذخیره شود را مشخص کرده و Proceed را بزنید.

بیشتر بخوانید: چگونه کدک ها را در ویندوز ۱۰ نصب و حذف کنیم؟

پشتیبان گیری در ویندوز 10 با ابزار رایگان EASEUS TODO BACKUO

پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ با ابزار رایگان EASEUS TODO BACKUO

EASEUS TODO BACKUO

EASEUS TODO BACKUO

با استفاده از گزینه‌های پایین پنجره نیز میتوانید کارهایی مانند زمان‌بندی عملیات بکاپ‌گیری، بکاپ‌گیری خودکار یا دستی، رمزگذاری فایلها، سرعت پشتیبانی‌گیری و چگونگی اطلاع رسانی پایان عملیات را تنظیم کنید. توسط این برنامه امکان تهیه نسخ پشتیبان از پارتیشنها، فایلها و فولدرها، ساخت دیسک نجات ویندوز و بسیاری از ویژگیهای دیگر را خواهید داشت.

پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ ابزار پولی یا تجاری Acronis true Image

در بین برنامه‌های Commercial، آکرونیس یک سروگردن بالاتر از بقیه قرار دارد و در بسیاری از لیستها نیز نام آن وجود دارد. محبوبیت این نرم‌افزار دلایل مختلفی دارد از جمله سرعت بالا، پایداری و اعتماد بالا، قابلیتهای فراوان در کنار قیمت مناسب. واسط کاربری این برنامه بسیار ساده و زیبا طراحی شده است و در نسخه ۲۰۱۸ آن این زیبایی دو چندان شده است. برخلاف راه‌حلهای قبلی، آکرونیس ادعا میکند در مقابل حملات باج‌افزارها مصون میماند و در برخی موارد حتی داده‌ها را به حالت سلامتی خود باز می گرداند. این برنامه همچنین ابزارهایی برای تهیه دیسکهای بکاپ بوتیبل، دیسک نجات و بازگردانی کل سیستم به وضعیت قبلی را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: با Photos در ویندوز ۱۰ روی شخص مورد نظر در story remix فوکوس کنید!

Acronis true Image

Acronis true Image

راه‌حلهای بکاپ‌گیری ابری یا کلود

عاقلانه است که اطلاعات مهم خود را در نسخه‌ای دیگر از دنیا بر روی سرورهایی مطمئن ذخیره کنیم. دلخوش به هارد اکسترنال خود نباشید، هر لحظه امکان خرابی یا سرقت آن وجود دارد، سیستمتان نیز در معرض خطر همیشگی است چه مشکلات نرم مثل ویروسها و بدافزارها و چه آسیبهای فیزیکی مثلا زلزله و آتش‌سوزی و … . اینجاست که پشتیبان‌گیری به عنوان راه‌حلی مناسب مطرح میشود.

بدیهی است که به دلیل محدودیتهای سرعت اینترنت، پهنای باند و هزینه‌های خرید پلنهای ابری تنها بایستی از این روش برای بکاپ‌گیری از فایلهای خیلی مهم و حیاتی استفاده کرد. تنها موضوعی که ممکن است شما را نگران کند مسائل حریم خصوصی و امنیت این سرویسها است که آن هم با ابتدایی‌ترین تدابیر امنیتی تا حد زیادی قابل پیشگیری است. به عنوان مثال میتوانید فایلهای خود را در یک آرشیو فشرده رمز دار (با رمز قوی و مناسب) بر روی سرور ذخیره کنید در این صورت حتی با هک شدن سرویس، اطلاعات شما قابل استفاده نخواهند بود.

سرویسهای رایگان ابری

در انتخاب سرویسهای ابری به اعتبار پشت آن دقت کنید. از سرویسهایی استفاده کنید که موسسین آن قدرتمند و قابل اعتماد هستند. یکی از این سرویسها One Drive است که پشت آن مایکروسافت ایستاده است. وان درایو ۵ گیگ فضای رایگان در اختیار شما قرار میدهد. سرویس بعدی Google Drive است که فضایی به حجم ۱۵ گیگ رایگان به شما میدهد. mega نیز یکی از سرویس‌دهنده‌های مطرح این حوزه است که با فضای رایگان ۵۰ گیگی خود افراد بسیاری را جذب کرده است.

اگر باز هم دنبال فضای بیشتری هستید Deego را انتخاب کنید که ۱۰۰ گیگ فضا به رایگان در اختیارتان قرار میدهد. البته به جز دیگو سایر سرویسها صرفا همانند یک درایو جانبی هستند که فایلهایتان را در آن ذخیره میکنید و هیچ کدام قابلیتهای مختص پشتیبانی گیری مثل زمان‌بندی و خودکارسازی عملیات را ارائه نمیدهند. با کمی خلاقیت میتوانید از چندین سرویس رایگان در کنار هم استفاده کنید تا به فضای بیشتری دست پیدا کنید و یا اگر امنیت اطلاعات برای شما مهم است، آن را در چند سرور ابری ذخیره کنید تا ریسک از دست دادن داده‌هایتان کاهش پیدا کند.

سرویسهای پولی یا تجاری ابری

اگر بازهم دنبال امنیت بیشتری هستید از سرویسهای تجاری استفاده کنید. سرویس‌دهنده‌های زیادی در این حوزه فعایت دارند که هر کدام قابلیتها، فضای ذخیره‌سازی و قیمتهای متفاوتی دارند. اما در این بین BackBlaze با توجه به مبلغ سالیانه ۵۰ دلار و ارائه بی‌نهایت فضا یکی از بهترینها محسوب میشود. با استفاده از نسخه ۱۵ روزه تریال برنامه میتوانید قابلیتهای آن را تست و بعد از اطمینان، پلنهای پولی خرید کنید. تمامی اطلاعات به صورت پیش‌فرض رمزنگاری میشوند که امکان تغییر الگوریتم رمزنگاری و استفاده از سایر روشها نیز وجود دارد.

BackBlaze

BackBlaze

این سرویس نیز همچون سرویس mega، نرم‌افزاری لوکال برای سینک کردن فولدرها و فایلهای مورد نظر دارد که در این حالت فقط کافی است فولدری در داخل هارد ایجاد کنید و هر زمان فایلی داخل آن قرار دهید برنامه به صورت خودکار محتوای آن فولدر را با نسخه آنلاین سینک میکند. با استفاده از این برنامه امکان تهیه نسخ پشتیبان به صورت زمان‌بندی شده، پشتیبانی گیری از کل هارد و یا یک پارتیشن خاص (از جمله هاردهای اکسترنال) را خواهید داشت.

تنها محدودیت بک‌بلیز عدم بکاپ‌گیری خودکار فایلهایی با سایز بیش از ۴ گیگ است. در این حالت بایستی به صورت دستی بکاپ تهیه شود. این سرویس همچنین با پرداخت مبلغی، فایلهای شما را بر روی هارددیسک تحویل میدهد که طبیعتا برای کشور ارائه دهنده سرویس مقرون به صرفه است.

در نهایت بسته به نوع و حساسیت اطلاعات، از دو یا چند روش به صورت ترکیبی میتوانید استفاده کنید. اینکه چقدر به این راهنما پایبند باشید بازهم به خود شما بستگی دارد. توصیه میکنیم لااقل از یک روش پشتیبانی‌گیری استفاده کنید تا در معرض ریسک ۱۰۰درصدی نباشید.

در این مطلب تمامی راه های مرسوم و ممکن برای پشتیبان گیری در ویندوز ۱۰ را بررسی و مرور کردیم، اگر سوال یا پیشنهادی داشتید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا