دانستنی‌های سلامتی

بند آوردن خونریزی زخم با موثرترین و بهترین روش‌های خانگی

بند آوردن خونریزی زخم

آسیب هایی که از یک خونریزی حاصل می شود گاهی از خود زخم وخیم تر و بدتر هستند. حتی برخی مواقع زخم های جزئی و بسیار سطحی، خونریزی های بدی دارد که خطرات جدی به همراه دارد. درمان های راحتی برای بند آوردن خونریزی زخم وجود دارد که می توانید در خانه از این خونریزی ها جلوگیری کنید.

۸+

حتما برای شما هم پیش آمده که قسمتی از بدن تان دچار بریدگی و خونریزی شده باشد و به دنبال راهکاری برای بند آوردن خونریزی زخم در خانه و بدون مراجعه به درمانگاه بوده اید. اما برخی خونریزی‌های حاصل از زخم‌ها بسیار شدید و اذیت کننده هستند. در این مقاله در نت نوشت به شما چند راه خانگی برای بند آوردن خونریزی زخم البته خونریزی‌های جزئی می‌آموزیم.

بند آوردن خونریزی زخم

فشار محل خونریزی

یک فشار ثابت و پایدار بر روی زخم بهترین راه برای بند آوردن خونریزی زخم می‌باشد.یک قطعه تمیز و خشک از یک تکه باند یا حوله یا حتی یک پارچه روی زخم قرار دهید و با هر دو دست فشار دهید. با دست خود به محکمی زخم را فشار دهید تا زمانی که خونریزی متوقف شود.

بیشتر بخوانید: علائم لخته شدن خون در بدن

کاهش جریان خون

اگر بتوانید جریان خون را در قسمت آسیب دیده کاهش دهید به این ترتیب خونریزی Bleeding تمام می‌شود و نقطه آسیب دیده سریعتر درمان می‌شود. در صورتی که نقطه آسیب دیده دست یا بازو باشد آن را بالای سر خود نگه دارید.

اگر آسیب در ناحیه اندام‌های پایینی باشد، روی زمین بخوابید و نقطه آسیب دیده را بالاتر از قلب قرار دهید و پس از مدتی بلند شوید.

استفاده از یخ برای بند آوردن خونریزی زخم

به کار بردن یک تکه یخ بر روی زخم، عملکرد عروق خونی را مختل می‌کند و اجازه می‌دهد که خون در آن قسمت لخته شده و سریعتر خونریزی قطع شود.

بهترین راه برای این کار این است که یخ را در یک پارچه تمیز و خشک ریخته و بر روی زخم بگذارید.

استفاده از چای

چای یکی از موادی است برای درمان خونریزی  و بند آوردن خونریزی زخم استفاده می‌شود.

چای سبز، را در یخچال بگذارید و بعد روی زخم قرار دهید. در حقیقت این حالت یک نوع ضد عفونی کننده است که باکتری‌ها را می‌کشد و مانع عفونت می‌شود.

ژل آرایشی

بله ژل آرایشی یک راه خوب برای بند آوردن خونریزی زخم می‌شود. بسیاری از لوازم آرایشی از جمله موم و ژل حاوی میزان بالایی ژلاتین هستند که از روغن واکس تشکیل شده اند. این ترکیبات برای محافظت از پوست بسیار خوب است.

ورزشکاران بوکس و هنرهای رزمی قبل از ورزش از ژل‌های مخصوص استفاده می‌کنند که هنگام خونریزی به راحتی خون بند بیاید.  قبل از استفاده پوست را به خوبی خشک و تمیز کنید تا ژل به خوبی به پوست نفوذ کند و خونریزی را قطع کند.

دئودورانت ها

کاهش دهنده‌های تعریق یا دئودورانت‌ها به میزان بالایی کلرید آلومینیوم دارند که می‌تواند عروق خونی را به راحتی مسدود کند. این عنصر کمک می‌کند تا خون راحت تر لخته شود.

طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به نظر می‌رسد که کلرید آلومینیوم یک روش مطمئن و سریع برای کنترل خونریزی محسوب می‌شود.

جلوگیری از عفونت ناشی از خونریزی

در صورتی که خونریزی را توانستید متوقف کنید، زخم را تمیز کرده تا عفونت نکند. بهتر است زخم را با آب سرد بشویید و از صابون برای شستشوی اطراف آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که از صابون بر روی زخم هرگز استفاده نکنید.

در صورتی که خونریزی متوقف نشد یا باند‌های بسته شده به زخم غرق به خون بود یا اینکه لباس فرد مصدوم به خون آغشته بود یا اینکه فرد مصدوم از شدت خونریزی سرگیجه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

علم شناخت زخم‌ها و بند آوردن خونریزی زخم بسیار مهم و ضروری است. سعی کنید با استفاده از داروهای خانگی خونریزی را متوقف کرده و از زخم مراقبت کنید تا دچار عفونت نشوید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا