دانستنی‌های سلامتی

روش‌های عالی اورژانسی رفع قفل شدن و گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات

هنگام فعالیت های بدنی یا تغییر حرکت گاهی عضلات بدن بخصوص عضله پا می گیرد که با درد شدید همراه است. راه های درمان فوری و پیشگیری از آن را در مقاله امروز نت‌نوشت بخوانید.

۶+

حتما گرفتگی عضلات برای شما هم پیش آمده  مثلا هنگام فعالیت بدنی یا حتی حین انجام کارهای روزانه یا یک جابحایی کوچک پوزیشن بدن ناگهان یکی از ماهیچه های بدن و معمولا ماهیچه پا می گیرد، یا به اصطلاح قفل می شود که به جز درد شدیدش قادر نیستید حتی یک میلی‌متر خود را حرکت دهید. البته حرکت دادن آن هم خطرناک است. چون احتمال دارد عضله پاره شود. تنها کاری که می توانید بکنید کمی در همان حالت بمانید و درد را تحمل کنید تا عضله باز شود. این زمان گاهی چند  دقیقه تا نیم ساعت و حتی چند روز ممکن است طول بکشد.

در نت‌نوشت امروز راه های فوری رفع گرفتگی عضلات را یاد بگیرید که بسیار کاربردی است.

ماساژ عضله

وقتی عضله می گیرد  به آرامی آن را ماساژ دهید. اگر احساس کردید با ماساژ درد بیشتر می شود این کار را متوقف کنید و یکی دو دقیقه صبر کنید. در چنین مواقعی معمولا بعد از یکی دو دقیقه عضله به آرامی باز می شود.

خوب بخوابید

اگر گرفتگی عضله مکررا برای شما اتفاق می افتد ممکن است خسته باشید. هر چه زودتر برنامه خواب تان را بررسی کنید. زمان، مکان و ساعات خواب تان را برای داشتن یک خواب کامل منظم کنید. این کارها را انجام دهید تا دچار گرفتگی عضلات نشوید:

۱- قبل از خواب و بخصوص از غروب الکل، کافئین و غذای سنگین استفاده نکنید.

۲- چند حرکت یوگا را که برای خواب مناسب است یاد بگیرید و نیم ساعت قبل از خواب انجام دهید.

۳- چند حرکت کششی را یاد بگیرید و سعی کنید در طول هفته انجام دهید تا ماهیچه های تان قوی شوند.

از استرس دوری کنید

همین چند هفته پیش محققان علم پزشکی اعلام کردند استرس به عنوان مادر مریضی ها شناخته شده است. به همین دلیل هر چند گرفتگی عضلات آن هم در یک چشم به هم زدن به نظر ربطی به استرس ندارد، ولی آرامش جسم و روح یکی از عامل های مهم جلوگیری از گرفتگی عضلات است. اگر شرایط زندگی و کاری پراسترسی دارید باید راهکارهای مدیریت استرس را یاد بگیرید. اگر در این کار موفق نشدید بهتر است با یک روانکاو یا روان پزشک صحبت کنید. راه های زیر به شما کمک می کندتا استرس کمتری داشته باشید.

۱- ورزش یا نرمش کنید. یوگا، پیلاتس، و ایروبیک گزینه های خوبی است.

۲- تفریح و سرگرمی‌هایی را مثل گردش و پیاده روی با دوستان یا طبیعت گردی برای خودتان ترتیب دهید.

برای رفع گرفتگی عضلات از غذاهای محرک دوری کنید

بعضی از غذاها و نوشیدنی ها مثل کافئین باعث گرفتگی عضلات می شود. آب بیشتری بنوشید و از غذاهای فست فود، فرآوری شده و نوشیدنی های گازدار و آب میوه های صنعتی دوری کنید. مصرف کافئین را محدود به یک تا دو فنجان در روز کنید.

به خودتان زمان بدهید

بعضی از گرفتگی عضلات در عرض چند ثانیه از بین می رود. درست مثل سکسکه که یک نوع گرفتگی عضله دیافراگم است. گاهی لازم است تا ۴۸ ساعت صبرکنید. در صورتی که گرفتگی عضلات از جمله سکسکه در این مدت برطرف نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. قبل از مراجعه به پزشک حتما زمان، تعداد، و نحوه گرفتگی عضلات را یادداشت و به طور دقیق به پزشک توضیح دهید.

در صورتی که موارد زیر برای شما اتفاق می افتد حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱- اگر هر روز یا در هفته یکی دوبار عضله های تان می گیرد و یکی دو دقیقه طول می کشد. تکرار و زمان گرفتگی عضلات نشانه ای برای مراجعه به پزشک است.

۲- اگر گرفتگی عضلات طولانی می شود به طوری که فعالیت های روزانه تان مختل شود و نتوانید به راحتی حرکت کنید باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. چون احتمال دارد پای بیماری های دیگری در میان باشد که باعث گرفتگی عضلات می شود.

۳- در صورتی که اخیرا جراحی داشته اید حتما باید به پزشک جراح خود اطلاع دهید.

تغییرات دارویی

چنانچه به دلیل بیماری تحت درمان هستید گاهی تغییر دارو منجر به گرفتگی عضلات می شود. اگر بعد از تغییر دارو توسط پزشک دچار گرفتگی عضلات شدید فورا پزشک تان را در جریان بگذارید تا در صورت لزوم تدابیر لازم را انجام دهد.

کمبود ویتامین و موادمعدنی

ویتامین ها و موادمعدنی نقش مهمی در سلامت بدن و کارکرد ماهیچه ها دارد. به همین دلیل بد نیست یک آزمایش کامل بدهید و با نظر پزشک تان یک دوره مولتی ویتامین مصرف کنید. کمبود روی و منیزیم بدن از جمله عوامل گرفتگی عضلات است.

اگر ورزش می کنید یادتان باشد در آبی که همراه خود می برید کمی آب خیارشور بریزید تا الکترولیت های بدن در حد متعادل باقی بماند. چون گاهی کمبود نمک در مایعات بدن باعث گرفتگی عضلات می شود.

منبع:

wikihow.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا