دانستنی‌های سلامتی

روش های پیشگیری از سکته مغزی مجدد و سرعت روند بهبود پس از سکته

پیشگیری از سکته مغزی مجدد

هنگامی که فرد دچار سکته مغزی می‌شود با پیشگیری از سکته مغزی مجدد در مراحل اولیه می‌توان از فلج شدن فرد جلوگیری کرد یا در صورتی که فرد دچار عارضه های بعد از سکته مغزی شده است با درمان های ساده ای کمک کرد تا دوباره به زندگی عادی خود برگردد.

۳+

هنگامی که فرد دچار سکته مغزی می‌شود با پیشگیری از سکته مغزی مجدد در مراحل اولیه می‌توان از فلج شدن فرد جلوگیری کرد یا در صورتی که فرد دچار عارضه های بعد از سکته مغزی شده است با درمان های ساده ای کمک کرد تا دوباره به زندگی عادی خود برگردد. سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلف اکسیژن به مغز نمی‌رسد. متاسفانه بیشتر وقت‌ها سکته مغزی منجر به نقص عضوهایی مثل فلج صورت، پا یا دست یا از کار افتادن یک سمت بدن می‌شود بنابراین پیشگیری از سکته مغزی مجدد می‌تواند نجات جان یک انسان باشد. در نت‌نوشت امروز روشهای پیشگیری از سکته مغزی و  فلج شدن اعضای بدن در نتیجه‌ی بروز سکته مغزی را بخوانید. راهکارهایی که همه می‌توانند انجام دهند.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی منیزیم ، برای آنکه سکته نکنید این غذاها را بخورید

علل و روشهای پیشگیری از سکته مغزی مجدد

برای شناخت روشهای پیشگیری از سکته مغزی مجدد باید علت های آن را شناخت. علت‌های زیر باعث بروز سکته مغزی می‌شود که در صورت رفع آن‌ها امکان بروز سکته تقریبا به صفر می‌رسد:

  • فشارخون
  • چاقی و اضافه وزن
  • دیابت
  • اعتیاد به سیگار
  • سابقه خانوادگی یا ژنتیک
  • کلسترول بالا
  • اعتیاد به الکل
  • اعتیاد به موادمخدر
  • بی خوابی و بدخوابی
  • کمبود ویتامین D
  • شیرین کننده های مصنوعی غذا

علائم سکته مغزی

۴ نشانه زیر به شما کمک می‌کند تا به سرعت بروز سکته مغزی را تشخیص دهید. به محض این که حس کردید خودتان یا فردی که کنار شما است حالش خوب نیست موارد زیر را بررسی کنید :

صورت

از شخص بخواهید لبخند بزند. در صورتی که هر دو طرف صورت هماهنگ کشش پیدا نکند و به اصطلاح یک طرف صورت پایین بیفتد شخص دچار سکته شده است.

دست ها

هر دو دست را بالای سر ببرید و از شخص بخواهید آن‌ها را نگه دارد. در صورتی که بدون اراده فرد، یکی از بازوها یا هر دو پایین افتاد فرد در حال سکته کردن است.

صحبت کردن

از شخص بخواهید یک جمله ساده مثل من خانه هستم، نام و نام خانوادگی من این است را تکرار کند. لکنت در زیان یا نامفهوم صحبت کردن از علائم سکته است.

سردرد – عدم توانایی صحبت کردن – ضعف شدید بخصوص در یک طرف بدن – بی حسی در هر قسمت بدن بخصوص صورت – سفت شدن ماهیچه ها – عدم تعادل در راه رفتن – ضعف بینایی یا دوبینی – تشنج – سرگیجه – استفراغ – تنفس نامنظم – گیج شدن و از دست دادن هوشیاری از دیگر نشانه های سکته است. ولی با دقت در  صورت – دست و صحبت کردن به سرعت می‌توانید وقوع سکته را تشخیص بدهید.

زمان

برای پیشگیری از سکته مغزی مجدد به محض این که یکی از علائم بالا مشاهده شد به سرعت با ۱۱۵ تماس بگیرید یا سریعا شخص را به یک مرکز پزشکی برسانید.

بهبود بعد از سکته مغزی

وقتی به موقع با اورژانس تماس بگیرید، مراقبت های پزشکی مانع از صدمه دیدن مغز در نتیجه نرسیدن اکسیژن به سلول‌های مغز می‌شود. بعد از سکته چند روش مراقبتی مانع از بروز فلج یا در صورت فلج باعث بهبود سریع تر بیمار می‌شود. به طوری که بیمار می‌تواند پس از چند روز فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

این روش ها شامل گفتار درمانی، فیزیوتراپی، کایروپراتیک و روان کاوی است. همه آن ها را جدی بگیرید و دقیقا طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید.

ورزش

مطالعات نشان داده است ورزش منظم موجب پیشگیری از سکته مغزی و حتی کاهش شدید خطر وقوع در افرادی می‌شود که سابقه ژنتیکی سکته در خانواده خود دارند. به همین دلیل حتما یک برنامه ورزشی منظم برای خود تدارک ببینید. اگر به دلایلی خطر بروز سکته برای فرد وجود دارد بهتر است ورزش زیر نظر یک متخصص مثل کایروپراتیک کار صورت گیرد.

چای سیاه و سبز

نوشیدن حداقل ۳ فنجان چای سیاه و سبز در روز علاوه بر جلوگیری از بروز سکته، علائم بعد از بیماری را هم با سرعت بیشتری از بین می‌برد. علت آن هم کاهش چربی خون، رفع استرس، سلامت قلب و کنترل دیابت است که در نتیجه نوشیدن این دو نوع چای حاصل می‌شود.

تمرین چشم

از آن جا که سکته مغزی معمولا با ضعف بینایی همراه است، ورزش چشم ها یکی از روش های بسیار خوب برای تقویت بینایی بعد از سکته است. بازی های کامپیوتری یا پرکردن کلمات در جدول از روش های تقویت بینایی محسوب می‌شود.

پیلاتس

مطالعه ای که در نشریات پزشکی به چاپ رسیده است نشان می‌دهد انجام دو جلسه ورزش پیلاتس در طول هفته به مدت ۹ ماه تقریبا تمام علائم بعد از سکته مغزی را از بین می‌برد.

انار

ارتباط مستقیمی بین خوردن انار و کاهش کلسترول خون و پیشگیری از سکته مغزی وجود دارد. انار علاوه بر از بین بردن کلسترول خون، باعث تقویت حافظه، رفع التهابات و سلامت قلب می‌شود. نوشیدن نصف تا یک لیوان آب انار در طی روز روش خوبی برای جلوگیری از سکته و رفع مشکلات بعد از بروز سکته است.

خواب

بی خوابی و کم خوابی یکی از علت های بروز سکته است. برنامه ریزی برای خواب و رعایت بهداشت خواب مثل اتاق تاریک، ساکت و سرد؛ استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی بالش به عنوان رایحه درمانی، خاموش کردن کلیه تجهیزات الکترونیکی از روش های موثر برای داشتن یک خواب سالم و کافی است. خواب خوب و کافی موجب پیشگیری از سکته مغزی خواهد شد.

قند خون

افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر بروز انواع سکته ها هستند. با راهکارهای ساده ای به راحتی می‌توان دیابت را کنترل کرد. غذاهای حاوی غلات، شکر تسویه شده و الکل باید از رژیم غذایی حذف و به جای آن‌ها از غذاهای حاوی فیبر زیاد استفاده شود.

مدیتیشن

خیلی از افرادی که دچار سکته شده اند، از خستگی فکر، اضطراب و افسردگی شکایت می‌کنند. یکی از راه های افزایش تمرکز، رفع افسردگی و اضطراب انجام مدیتیشن است. در صورتی که در یک کلاس یوگا ثبت نام کنید علاوه بر ورزش تکنیک های مدیتیشن هم آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معجون ضد استرس منیزیم

یوگا

یوگا از ورزش های بسیار سالم بخصوص برای میانسالان و افرادی محسوب می‌شود که خیلی اهل فعالیت های شدید بدنی نیستند. علیرغم حرکت های آرام یوگا، تاثیر آن بر سلامت جسم و روح تقریبا از هر ورزشی بیشتر است. یوگا به مغز کمک می‌کند تا گیرنده های گابا GABA در مغز فعال شده اضطراب کاهش یابد. یوگا همچنین کمک می‌کند تا حرکات بدن و کنترل ماهیچه ها بهتر انجام شود. البته حتما به مربی خود بگویید که سکته مغزی را پشت سرگذاشته اید.

رژیم مدیترانه ای

یکی از بهترین رژیم های غذایی برای سلامت هر چه بیشتر و طول عمر و البته پیشگیری از سکته مغزی رژیم مدیترانه ای است. افرادی که این رژیم غذایی را رعایت می‌کنند به دلیل خوردن سبزیجات و میوه های بیشتر، روغن زیتون، انواع حبوبات معمولا بیمار نمی‌شوند و در صورت بیمار شدن سریع تر بهبود می‌یابند.

طب سوزنی

این طب چند هزار ساله چینی کاربردهای فراوانی دارد که یکی از آن ها بهبود بیماران بعد از سکته مغزی و پیشگیری از سکته مغزی مجدد است. طب سوزنی با افزایش گردش خون در بدن باعث کاهش درد، رفع استرس و درمان بی خوابی می‌شود.

ویتامین D

کمبود این ویتامین بخصوص در زنان یکی از علت های بروز سکته مغزی است. خوردن مکمل های حاوی ویتامین D  و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت نیم ساعت در روز باعث کاهش بروز سکته و بهبود عملکردهای شناختی مغز می‌شود.

موسیقی

طی مطالعات سال های اخیر بر روی افرادی که سکته مغزی داشته اند، مشخص شد افرادی که به موسیقی گوش می‌کنند ۳۸ درصد سریع تر درمان می‌شوند. تاثیر موسیقی بر مغز و عملکردهای شناختی آن و تعادل فکری آن قدر ثابت شده است که هم اکنون به عنوان یکی از روش های بهبود به خیلی از بیماران توصیه می‌شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا