اخبار تکنولوژی

ریپل (Ripple) یا XRP؛ نگاهی کوتاه به داغ ترین ارز دیجیتال در بازار کنونی

ارز دیجیتالی ریپل Ripple

این روز ها با افزایش ارزش ریپل و عبور این ارز از اتریوم و لیت کوین، بازار آن، به داغ ترین بازار در ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. اما ریپل (Ripple) متفاوت است، نمی توان آن را استخراج کرد. نمی‌توان از آن برای خرید استفاده کرد. و جالب است بدانید که توسط یک شرکت خصوصی اداره می شود.

۰

این روز ها با افزایش ارزش ریپل و عبور این ارز از اتریوم و لیت کوین، بازار آن، به داغ ترین بازار در ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. اما ریپل (Ripple) متفاوت است، نمی توان آن را استخراج کرد. نمی‌توان از آن برای خرید استفاده کرد. و جالب است بدانید که توسط یک شرکت خصوصی اداره می شود.

ریپل هنوز هم بسیار کوچکتر از بیت کوین، پادشاه بلامنازع ارزهای دیجیتال است (اما این ارز  تا سال ۲۰۱۷  مورد توجه بوده). ارزش کل ریپل با ۲۹ هزار درصد افزایش در ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با بیت کوین – که تا به حال به طور قابهی موفق بوده- در سالی همراه با کمی نوسان ، ارزش آن با افزایش ۱۴۰۰ درصدی به ۲۴۵ میلیارد دلار رسیده است.

موفقیت هایی که ریپل به دست آورده، حتی اگر بر اساس گمانه زنی های بی پایه و اساس، پوشش خبری زیاد و یا کنجکاوی های مرتبط با آن باشد، این سوال را مطرح می کند که: ریپل دقیقا چیست؟ و چه کسی آن را ایجاد کرده است؟

ریپل چیست؟

ریپل یک ارز دیجیتال است، اما کاملا شبیه به بعضی دیگر که قبلا شما شنیده اید، مثلا بیت کوین و لیت کوین نیست. ریپل به عنوان یک نشان (تقریبا یک ژتون) شناخته می شود. در حالی که ارزهایی مانند بیت کوین با ارزش خود مورد معامله قرار می گیرند، نشان ها برای معامله به چیز دیگری متصل می شوند.

ارز دیجیتال ریپل توسط چه کسی ایجاد شد؟

این ارز از لحاظ فنی، نشان ” XRP” نامیده می شود، که توسط Ripple Labs، یک شرکت معامله پول جهانی، ایجاد شده و حمایت می شود.

این یک تضاد شدید با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و لیت کوین است که ارزش واقعی آن متعلق به کسی است که می‌خواهد آن را مبادله یا خریداری کند. این باعث می شود که ریپل بیشتر از ارزهای دیجیتال دیگر متمرکز شود.

آیا نشان ریپل یعنی “XRP”، مشابه ارزهای دیجیتال دیگر است؟

نه. تفاوت قابل توجهی بین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و نشان ریپل (XRP) وجود دارد. بیت کوین یک ارز واقعی و قابل معامله است که از آن استفاده می شود، در حالی که نشان های XRP اساسا توسط ارزهای سنتی حمایت می شوند، به شرط اینکه دلار یا ین (واحد پول ژاپن) در طرف دیگر معامله باشند.

در حالی که بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم برای اهداف ساده به عنوان پول دیجیتال موجود هستند، ریپل به عنوان یک راه حل برای مشکل جهانی انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر متولد شده است. که این کار می تواند چند روز طول بکشد. همانگونه که مدیر عامل شرکت Ripple Labs “برد گارلینگ هوز” معتقد است، سریع ترین راه انتقال پول از ایالات متحده به لندن این است که این کار با هواپیما انجام شود.

ریپل نشان های XRP را برای پرداخت سریع و یکپارچه هزینه معاملات بین موسسات مالی، از طریق بانک هایی که برای استفاده از این سرویس به توافق رسیده اند، ایجاد کرده است (معامله می تواند با سرعت شگفت انگیزی، در چند ثانیه اتفاق می افتد).

“پییر روچارد” مهندس نرم افزار و متخصص ارزهای دیجیتال، می گوید: XRP به عنوان یک پول واحد در نظر گرفته نمی شود، آنها بیشتر شبیه کارت های هدیه یا ژتون های رایج و یا چیزهای دیگری از این قبیل هستند.

چرا این ارز ناگهان اینقدر با ارزش شد؟

ارزش ریپل به شدت افزایش یافته و آن به خاطر (شاید شما آن را حدس زده اید) شایعات و حدس و گمان های به وجود آمده است. روچارد می گوید: دلیل اصلی جهش قیمت ناگهانی XRP (ریپل) شایعاتی است مبنی بر این که این ارز به کوین‌بیس (CoinBase) اضافه خواهد شد.

“Coinbase” بزرگترین ارز مبادله ایی دیجیتال در ایالات متحده است. علاوه بر این، شرکت Ripple Labs می گوید، هر کسی به راحتی می تواند نشان ها را با پول نقد خریداری کند. ارزش این نشان ها به دلیل افزایش عرضه و تقاضا، می تواند به راحتی افزایش یابد.

ریپل عرضه نشان ها را به ۱۰۰ میلیارد دلار محدود می کند. بر این اساس، نشان های XRP تحت تغییرات ناگهانی تقاضا و عرضه، شبیه نظام سرمایه داری هستند – و این در بازار ارزهای دیجیتال نوبه پاخواسته و بی ثبات امروزی ، دارد تقویت می شود. (که این موضوع جهش فعلی در قیمت نشان XRP  را نشان می دهد).

روچارد اشاره می کند که، این قضیه مشکوک به نظر می رسد، ” اما پول شویی تا اندازه ایی در این سیستم وجود دارد، که مردم حدس و گمان هایی در مورد آن می زنند. محدود کردن استفاده از ریپل، باعث شک و تردید در مورد افزایش ارزش آن شده است.”

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا