دانستنی‌های سلامتی

زایمان طبیعی یا سزارین: کدام نوع زایمان برای مادر و کودک بهتر است؟

زایمان طبیعی یا سزارین
۳+

زایمان و این مساله که زایمان طبیعی یا سزارین کدامیک بهتر است یکی از مسائل پر دغدغه زنان باردار است. چند سالی است که زایمان‌های طبیعی رو به کاهش و آمار سزارین بالا رفته است. اگر یک نوزاد بیش از حد بزرگ باشد یا اینکه لگن مادر آمادگی لازم جهت زایمان طبیعی را نداشته باشد پزشک زایمان سزارین را برای مادر تجویز خواهد کرد. ولی با این حال بسیاری مواقع پیش آمده که بسیاری از نوزادان به طور کاملا پیش بینی نشده ای، طبیعی به دنیا آمده اند.

اگر می‌خواهید انتخاب کنید در این مطلب با نت نوشت همراه باشید.

زایمان طبیعی یا سزارین؟

طی تحقیقات به عمل آمده در این زمینه تولد در حالت طبیعی بسیار راحت تر و بی دردسر تر خواهد بود. در صورتی که زایمان به طریق سزارین مشکلاتی از قبیل جراحی ممکن است داشته باشد. با توجه به اینکه بزرگ بودن سر نوزاد خود یکی از عوامل مثبت محسوب می‌شود.

از یک طرف وزن بالای نوزاد هنگام تولد و بالا بودن اندازه دور سر او یک مزیت محسوب می‌شود و به نفع نوزاد می‌باشد. از طرف دیگر این عوامل بسته به بزرگ بودن مجرای زایمان می‌باشد که در همه زنان وجود ندارد.

زایمان طبیعی چیست؟

پیش از پرداختن به فواید زایمان طبیعی برای مادر و کودک باید گفت زایمان طبیعی همان طور که از اسمش مشخص است کاملا طبیعی و بدون دخالت هیچ دارو و وسیله دیگری است. شاید باشند بسیاری از مادران باردار که از این زایمان ترس و واهمه داشته باشند اما روش‌های مختلفی هستند که کنترل ترس و حالت‌های پر استرس زایمان طبیعی را بهبودی بخشند.

کنترل استرس، روشهای متفاوت تنفس و بسیاری راه‌های دیگر به مادران کمک می‌کند. زنانی که بتوانند در کنترل احساس قدرت خود مهارت داشته باشند زایمان طبیعی بسیار راحت تری خواهند داشت.

فواید زایمان طبیعی برای مادر

اگر می‌خواهید بدانید که زایمان طبیعی یا سزارین را انتخاب کنید زنان بارداری که زایمان طبیعی را تجربه می‌کنند حیات سالم تری برای خود و فرزندشان رقم می‌زنند. متاسفانه در دوره حاضر بیشتر زنان باردار با دخالت در این تصمیم گیری بسیار مهم، مشکلاتی را برای خود و فرزندشان به وجود می‌آورند. اکنون زایمان طبیعی همراه با روشهای بدون درد می‌تواند یک راه مطمئن و سالم باشد.

اگر شما قصد انجام یک زایمان سالم و راحت را دارید توجه داشته باشید که همراه شما می‌تواند یکی از موثرترین راه‌های کسب آرامش برای شما باشد. همسر یا مادر یا حتی یک دوست و یا مامایی که بتواند در کنار شما آرامش ایجاد کند بسیار مهم است.

مدیریت درد در زایمان طبیعی

یکی از فواید زایمان طبیعی اینست که مادرانی که بدون مداخله زایمان می‌کنند به راحتی می‌توانند درد خود را مدیریت کنند. روش اپیدورال می‌تواند دردهایی در ناحیه کمر و نخاع ایجاد کند که تا پایان عمر ممکن است باقی بماند.

در زایمان طبیعی با افت فشار خون و تب مواجه نخواهیم شد. در زایمان طبیعی درست زمانی که جنین خود به خود آماده خروج باشد زایمان صورت می‌گیرد. در صورتی که زایمان اپیدورال برای قرار گرفتن نوزاد در بهترین حالت ممکن است نیاز به دستگاههای مخصوص باشد.

یکی از فواید زایمان طبیعی برای مادر این است که زایمان طبیعی به طرز شگفت آوری بر روی هورمونها زنانه تاثیر گذار است. سبب فعال شدن هورمونها بخصوص هنگام زایمان می‌شود. مهمترین هورمونها یعنی اکسی توسین در انقباضات زایمان به کمک مادر می‌آیند.

آسیب‌هایی در ناحیه مثانه و به خصوص رحم ممکن است در حین سزارین رخ دهد. بیشتر مادران سزارین شده دچار عفونت مثانه یا بی اختیاری ادراری می‌شوند.

حرکت‌های آزادانه مادر

در اپیدورال استراحت طولانی مدت نیاز است که معمولا پاهای مادر بی حرکت قرار می‌گیرند

در اپیدورال استراحت طولانی مدت نیاز است که معمولا پاهای مادر بی حرکت قرار می‌گیرند

خوابیدن به پشت، کار طولانی مدت، حرکات آزادانه بدن بعد از زایمان طبیعی از فواید زایمان طبیعی هستند. در اپیدورال استراحت طولانی مدت نیاز است که معمولا پاهای مادر بی حرکت قرار می‌گیرند.

خوراک بهتر مادر

زایمان طبیعی این اجازه را به مادر می‌دهد که به راحتی پس از وضع حمل به خوردن و نوشیدن بپردازد در صورتی که در زایمان سزارین مادر به دلیل وجود مواد بیهوشی و بی حسی قادر به خوردن و نوشیدن نخواهد بود. به این ترتیب مادر میزان زیادی آب از دست می‌دهد که سطح انرژی او را کاهش می‌دهد.

کنترل احساس در مادران

یکی از فواید زایمان طبیعی این است که زنانی که بتوانند زایمان طبیعی داشته باشند یک تجربه مثبت احساسی را پشت سر می‌گذارند. محققان دریافته اند بیشتر زنانی که از عهده یک عملکرد جسمانی و درد سربلند بیرون آیند، در برابر مشکلات دیگر قوی تر و رضایت مند تر خواهند بود.

شیردهی سریع‌تر و راحت‌تر

نوزاد

اگر در انتخاب میان زایمان طبیعی یا سزارین مردد هستید نوزادانی که در روند طبیعی متولد می‌شوند تغذیه بهتری خواهند داشت. به این ترتیب که این نوزادان به راحتی در آغوش مادر قرار می‌گیرند و مشکلات ناشی از درد و بیهوشی و مشکلات بخیه مادران را نخواهند داشت.

مادران آنها به راحتی می‌توانند در نخستین ساعات تولد نوزادشان را با شیردهی صحیح سیر کنند. اما در حالت اپیدورال به دلیل وقفه و فاصله‌ای که بین مادر و فرزند رخ می‌دهد معمولا نوزاد به راحتی شیر نخواهد خورد.

سلامت روده نوزاد

نوزادانی که طبیعی متولد می‌شوند خطر ابتلا به چند بیماری را رد می‌کنند از جمله این بیماریها می‌توان آسم، دیابت نوع ۱ و چاقی را نام برد.

در طول یک زایمان طبیعی باکتری‌هایی در روده نوزاد رشد می‌کنند که سبب بلوغ میکروبیوم می‌شوند در این حالت سیستم ایمنی بدن نوزاد بسیار قوی می‌شود. اما با زایمان اپیدورال ممکن است در طی خروج نوزاد از واژن باکتری‌های ناسالم نوزاد را دچار افت کیفیت سلامت کند.

با استفاده از زایمان طبیعی می‌توان نوزادی سالم تر به دنیا آورد. البته تمام این شرایط بستگی به وضعیت سلامت و جسم مادر دارد که از لحاظ پزشکی قبل از زایمان می‌بایست بررسی شود.

خطرات سزارین برای جنین

اگر مردد هستید که زایمان طبیعی یا سزارین را انتخاب کنید باید بدانید اپیدورال یک روش زایمان است به این نحو که تزریقی در بین مهره کمر صورت می‌گیرد. در این حالت مایع بیهوشی یا بهتر است بگوییم بی حسی وارد مایع نخاعی شده و از ناحیه کمر به پایین دچار بی حسی می‌شود.

در این حالت با اینکه مادر کاملا هوشیار است عمل سزارین صورت می‌گیرد. جنین در این حالت امکان نیاز به دستگاهی مانند دستگاه مکش دارد تا در بهترین حالت از رحم خارج شود. بدون شک اعمال تغییرات در روند طبیعی و اعمال فشار و مکش از بیرون می‌تواند مشکلات زیادی را برای نوزاد به وجود بیاورد!

هر چند که زایمان‌های سزارین در بین مادران بسیار باب شده است ولی معایب این زایمان برای آنها به مرور زمان مشخص می‌شود. اکثریت مادران از فواید زایمان طبیعی بی اطلاع هستند. سزارین یک روش کاملا علمی در هزاران سال گذشته تا کنون بوده است.

اساطیر یونانی، مصر باستان و حتی در متون هندو و روم نیز از این عمل استفاده می‌کرده اند. اما در دوران مدرن اکنون این عمل و عوارض آنتی بیوتیک و عوامل دیگر همراه با هم به یک هنجار تبدیل شده است.

بسیاری از عمل‌های سزارین به دلایلی همچون چاقی و دیابت صورت می‌گیرد که این بیماری‌ها را نیز می‌توان درمان یا از بروزشان پیشگیری کرد. و یا شاید سیاست‌هایی است که در بخش زنان و پزشکان متخصص زنان می‌باشد.

امروزه بیش از یک سوم کل زنان عمل سزارین را انجام می‌دهند و علم پزشکی در حال دور شدن از زایمان‌های طبیعی است. شاید علم پزشکی با تلاش‌هایی که انجام می‌دهد بتواند روزی این عمل را از مادران دور کند و تمامی نوزادان بتوانند بدون هیچ عارضه‌ای طبیعی به دنیا بیایند.

معایب زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یا سزارین

زایمان طبیعی یا سزارین

به دنیا آمدن نوزادان بزرگ جثه از یک دهانه رحم کوچک می‌تواند خطر یک زایمان طبیعی را افزایش دهد و برای نوزاد بسیار پر ضرر باشد.

پزشکان توانسته اند ژن‌هایی را که مربوط به این ناحیه می‌باشد را کشف کنند و در تلاشند که بتوانند با تغییراتی بر روی این ژن‌ها تغییراتی در اندازه لگن ایجاد کنند که این خود یک عامل خوب در این زمینه محسوب می‌شود.

محققان در تلاشند با این کار حق زایمان طبیعی را برای نوزادان بزرگ جثه فراهم کنند. این تغییرات زمان بر است و در مدت زمان کوتاه شدنی نیست.

زایمان طبیعی یا سزارین هر چه که باشد باید آرامش ذهنی داشته باشید

تجربه زایمان هر زن متفاوت است. مهم این است به یاد داشته باشید که داستان تولد نوزاد شما را تنها خودتان مدیریت می‌کنید. از داستان‌های ترسناک اورژانس سزارین و دردهای زایمان طبیعی دوری کنید و با تمرکز بر روی افکار مثبت یک زایمان مفید داشته باشید.

گاهی هم ممکن است با تمام برنامه ریزی‌هایی که توسط شما و پزشکان صورت گرفته است ناچار به روش دیگری در زایمان شوید.

بنابراین می‌توان گفت که زایمان یک عمل کاملا لحظه‌ای و پیش بینی نشده می‌باشد. بهتر است با آرامش و علم وارد این مرحله شوید که از هیچ گونه تغییرات جسمی و روحی نرنجید و نترسید.

منبع + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا