علمی

زلزله و نور های عجیب آسمان ! زمین لرزه ها می‌توانند نورهایی عجیب در آسمان منتشر کنند!

زلزله و نور های عجیب آسمان

در هفتم سپتامبر ۲۰۱۷ زمین لرزه ای با شدت ۸٫۱ ریشتر سواحل مکزیک را لرزاند. این بزرگترین زلزله قرن اخیر بود. در میان اخبار غم انگیز مرگ و نابودی، یک داستان دیگر هم بر سر زبان ها می چرخید: مکزیکی ها گزارش می دهند که چراغ های چشمک زن عجیبی در آسمان هنگام زلزله مشاهده کرده اند. به اعتقاد بسیاری از اهالی منطقه آنها یوفو (UFO) یا نشانه های آخرالزمان می باشند. خبر رسانی Sun این گونه گزارش می دهد: مشاهده چراغهای و نورهایی در آسمان به صورت چشمک زن اسرارآمیز سبز و آبی به دنبال زمین لرزه مکزیک، شکارچیان UFO را هیجان زده کرده است. فیلم ها ضبط شده چراغ های شگفت انگیز درخشانی را در آسمان ابری مکزیکو سیتی نشان می دهند. آنها چه می توانند باشند؟

۲+

برای قرن ها هنگامی که زلزله ایی رخ می داد بعضی از مردم ادعا می کردند به طور مرموزی نورهایی در آسمان دیده اند. تا اواسط قرن بیستم گمان می رفت که داستان زلزله و نور های عجیب آسمان افسانه باشند. تا زمانی که دوربین ها روی کار آمدند و دانشمندان تایید کردند که این نور های در آسمان حین زمین لرزه می توانند واقعی باشند. این باعث شکل گیری تئوری هایی درباره علت آنها شد تا سال ۲۰۱۴ که یک تیم تحقیقاتی به نتیجه های امیدوار کننده ایی دست یافت. در ادامه با جزییات جالبی از زلزله و نور های عجیب آسمان با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اقدامات لازم هنگام زلزله ؛ راهنمای زنده ماندن حین زلزله و پس از آن

زلزله و نور های عجیب آسمان ؛ باور یا تردید

در هفتم سپتامبر ۲۰۱۷ زمین لرزه ای با شدت ۸٫۱ ریشتر سواحل مکزیک را لرزاند. این بزرگترین زلزله قرن اخیر بود. در میان اخبار غم انگیز مرگ و نابودی، یک داستان دیگر هم بر سر زبان ها می چرخید: مکزیکی ها گزارش می دهند که چراغ های چشمک زن عجیبی در آسمان هنگام زلزله مشاهده کرده اند. به اعتقاد بسیاری از اهالی منطقه آنها یوفو (UFO) یا نشانه های آخرالزمان می باشند. خبر رسانی Sun این گونه گزارش می دهد: مشاهده چراغهای و نورهایی در آسمان به صورت چشمک زن اسرارآمیز سبز و آبی به دنبال زمین لرزه مکزیک، شکارچیان UFO را هیجان زده کرده است. فیلم ها ضبط شده چراغ های شگفت انگیز درخشانی را در آسمان ابری مکزیکو سیتی نشان می دهند. آنها چه می توانند باشند آیا این شواهد تئوری زلزله و نور های عجیب آسمان را اثبات می کنند؟

بیشتر بخوانید: آیا رخداد زلزله‌های کوچک تاثیری در کاهش زلزله بزرگ دارد ؟ از شایعه تا واقعیت

نورهایی که در هنگام زلزله مشاهده می شود

نورهایی در آسمان که در هنگام زلزله مشاهده می شود

زلزله و نور های عجیب آسمان در مکزیکو سیتی

از صدها سال قبل نورهایی با زبانه های سفید و ابرهایی به رنگ رنگین کمان و… در قبل، هنگام و بعد از زلزله گزارش شده است. علیرغم این گزارشات، اکثر دانشمندان در این باره شک و تردید دارند: یک مقاله ۱۸۸۸ صفحه ایی گزارش هایی از یک جلوه درخشان در آسمان، هنگام وقوع زلزله را تایید کرده است. اما در عین حال به این نکته هم اشاره می کند: من این موارد را ذکر می کنم، اما فکر نمی کنم که آنها به هیچ وجه به زلزله مرتبط باشند. یک نظرسنجی در سال ۱۹۱۳ به این نتیجه می رسد: «در این مرحله از مشاهدات ما هیچ دلیل علمی و منطقی به منظور تأیید یا رد وجود پدیده های زلزله درخشان وجود ندارد.»

بیشتر بخوانید: ارتباط وضعیت ماه و زلزله ؛ یک ایده خرافی و بی اساس برای پیش بینی زمین لرزه ؟

فوران یک تئوری

اما وقتی که حین بررسی زلزله و نور های عجیب آسمان نورها ها در زلزله سال ۱۹۶۵ ناگنو (ژاپن) روئیت می شوند، مردم دوربین داشتند. سرانجام، دانشمندان نورهایی در آسمان حین زلزله را تصدیق کردند و به دنبال دلایل احتمالی رفتند. اکثر گمان ها معطوف این شد که این امر ناشی از نوعی میدان الکتریکی می باشد که به علت حرکت سنگ ها بوجود می آیند اما اثبات این امر در لابراتوار مشکل به نظر می رسید.

بیشتر بخوانید: انواع یکای زلزله ؛ صحیح ترین روش تشخیص بزرگای زلزله چیست ؟

در سال ۲۰۱۴ یک تیم تحقیقاتی تحت رهبری رابرت تریوالت، شرایط ۶۵ زمین لرزه (از قرن هفدهم به این طرف) که گمان می رفت نور تولید کرده اند را مورد بررسی قرار دادند. با توجه به تحقیقات آنها، علت این که این نورها بسیار نادر و عجیب هستند این می باشد: با توجه با این نکته که ۹۵ درصد از فعالیت های مربوط به زمین لرزه در مرز میان تکتونیک های صفحه ای رخ می دهند، ۸۵ درصد از نورهای زلزله ایی که گزارش شده در هنگام وقوع زمین لرزه رخ داده اند، یعنی زمانی بوده که یک تکتونیک صفحه ای شکاف برداشته که در اصطلاح به آن شکاف قاره ایی می گویند (تنها پنج درصد احتمال وقوع این نوع زلزله ها وجود دارد).

در ادامه بررسی و تحلیل تئوری زلزله و نور های عجیب آسمان باید گفت زمین لرزه ها با تداوم و افزایش فشار بر پوسته زمین شروع می شوند – هنگامی که این فشار آزاد شود، زمین لرزه اتفاق می افتد. اما قبل از آن چه اتفاقی می افتد، با توجه به بررسی های آزمایشگاهی، این فشار پیوستگی میان جفت های اتم های اکسیژن که دارای بار منفی هستند را متلاشی می کند. اتمهای باردار (یونها) آزاد شده از طریق شکاف سنگ ها به سمت سطح، جایی که انباشته می شوند حرکت می کنند. محققان فکر می کنند که این حجم زیاد از یون های اکسیژن به توده های هوا بار الکتریکی می دهند و آنها را به یک پلاسمای درخشان تبدیل می کنند. این استدلال می تواند وجود و مشاهده نورها در قبل، هنگام و بعد از زلزله را توضیح دهد.

فشارهای تکتونیکی ممکن است در عرض چند دقیقه، یا ساعت یا حتی چند روز ایجاد شوند. و اگر تحقیقات محققان صحیح باشند، این نورها می توانند یک نشانه هشدار دهنده مفید برای زلزله های پیش رو باشند.

بیشتر بخوانید: آیا پیش بینی زلزله ممکن است ؟! امواج گرانشی دانشمندان را به پیش بینی زلزله نزدیک خواهد کرد!

بیشتر بخوانید: زلزله ستاره ای پدیده ای به شدت خشن و پیچیده !

منبع: curiosity.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا