رپرتاژ آگهی

سازه LSF چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سازه lsf

در سال‌های اخیر استفاده از سازه های سبک، که متداول‌ترین نوع آن‌ها سازه LSF است، رشد داشته و به نظر می‌رسد این رشد در آینده‌ای نزدیک سرعت بیش‌تری خواهد داشت. چه در ایران و چه در سطح جهان از سازه LSF جهت ساخت ساختمان‌ها و ویلاهای پیش ساخته، حتی تا ۵ طبقه، نیز استفاده می‌شود.

۶+

در سال‌های اخیر استفاده از سازه های سبک، که متداول‌ترین نوع آن‌ها سازه LSF است، رشد داشته و به نظر می‌رسد این رشد در آینده‌ای نزدیک سرعت بیش‌تری خواهد داشت. چه در ایران و چه در سطح جهان از سازه LSF جهت ساخت ساختمان‌ها و ویلاهای پیش ساخته، حتی تا ۵ طبقه، نیز استفاده می‌شود. اگر نمی‌دانید سازه LSF چیست و راجع به سازه های سبک, ویلا پیش ساخته اطلاعات بیشتری می خواهید تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید. در ادامه به چیستی سازه LSF و نقاط مثبت و منفی‌ای که دارد اشاره خواهد شد.

سازه lsf

سازه LSF

سازه LSF چیست؟

سازه های LSF یا همان سیستم سازه‌های فولادی سبک مهم‌ترین عاملی که در خود دارند و موجب تمایز آن‌ها از سایر سازه‌ها شده، مقاطع فولادی جدار نازک (LGS) است. اما مقاطع فولادی جدار نازک چیست؟

بیشتر بخوانید: ویلا پیش ساخته چیست ؟

مقاطع فولادی جدار نازک در واقع یک سری مقاطع فلزی سرد نورد شده هستند که برای ساخت آن‌ها از ورق‌های فولادی نازک و روش Roll Forming استفاده می‌شود. ضمناً این مقاطع از وزن بسیار کمی هم برخوردار هستند که این امر موجب استفاده‌ی راحت از آن‌ها می‌شود.

در ساختمان‌هایی که از سازه LSF برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، عموماً سقف از گونه‌ی شیب‌دار بوده و در آن از خرپاهای فلزی استفاده می‌شود. سایر بخش‌های ساختمان نیز از پروفیل‌های سرد تشکیل می‌شوند که این پروفیل‌ها را با سرامیک، رنگ، سنگ، pvc و موارد این قبیل از بیرون نما می‌دهند. از درون ساختمان نیز هیچ تفاوتی میان ساختمانی که با سازه LSF ساخته شده و ساختمان‌های معمولی وجود ندارد. ضمناً از عایق‌های صوتی و حرارتی بسیار قوی در درون دیوار استفاده می‌شود تا هدر رفتن انرژی، که مشکل بزرگی در ساختمان‌های معمولی است، به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه سیستم قاب های فولادی سبک LSF

از سازه LSF می توان برای ساخت ویلا پیش ساخته ، ساختمان اداری، ساختمان مسکونی، هتل، رستوران، دانشگاه و هر نوع ساختمان دیگر استفاده کرد. فقط در تعداد طبقات محدودیت وجود دارد.

چنان‌که در ابتدای این نوشتار اشاره شد، استفاده از سازه های سبک و سازه LSF در سطح جهان رشد زیادی داشته و هم اکنون در کانادا، هلند، استرالیا، انگلیس و سایر کشورهای پیشرفته از این نوع سازه در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این امر به سبب آن است که سازه LSF از مزایای متعددی برخوردار است، از جمله سرعت در ساخت و خطر کم در برابر زلزله. سایر مزایای این نوع سازه در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

نقاط مثبت و منفی سازه LSF

گفته شد که سازه LSF به نسبت سایر سازه‌ها از مزایای بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال، به سبب وزن کم این سازه‌ها (۳۰ درصد وزن سازه‌ی ساختمان‌های معمولی) خطر ناشی از زلزله نیز بسیار کم‌تر است. یا مثلاً سرعت ساخت ساختمان‌هایی که با سازه ال اس اف ساخته می‌شوند بسیار بالاست و این خبر خوبی برای سرمایه‌گذارانی ست که نمی‌خواهند سرمایه‌ی خود را به مدتی طولانی برای ساخت یک ساختمان معمولی صرف کنند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه و تغییرات خانه پیش ساخته از گذشته تا امروز

در بالا به این نکته اشاره شد که هدر رفتن انرژی در ساختمان‌های ساخته شده با سازه ال اس اف کمتر از ساختمان‌های معمولی است و این به معنای آن است که در دراز مدت سود بسیاری عاید ساکنِ ساختمان می‌‌شود چرا که صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود و این امر خود را در قبض گاز نشان می‌دهد.

برای ساختمان‌هایی که قرار است از سازه LSF ساخته شوند کم‌تر محدودیتی برای طراحی وجود دارد و دست مهندس جهت طراحی یک نقشه‌ی خاص و منحصر به فرد بازتر از زمانی است که بخواهد برای یک ساختمان معمولی نقشه طراحی کند.

سازه LSF در هر فصلی و در هر آب و هوایی قابلیت نصب در محل را دارد و این خود از مزایای این نوع سازه به شمار می‌رود (می‌دانید که سازه LSF در کارگاه یا کارخانه ساخته می‌شود و پس از ساخت به محل نصبِ منتقل شده و نصب می‌گردد).

سازه lsf

سازه LSF

از دیگر مزایای سازه LSF می توان به استفاده از دیوارهای خشک در آن به نسبت دیوارهای تر در ساختمان‌های معمولی اشاره داشت. در ساختمان‌های معمولی استفاده از دیوارهای تر می‌تواند معایبی هم‌چون سنگین بودن و نتیجتاً جذب نیروی زلزله‌ی بیش‌تر، آلودگی زیاد به هنگام ساخت و تخریب و هم‌چنین وجود ضایعات زیادی که پس از استفاده از مصالح باقی می مانند را به همراه داشته باشد. اما در عوض، ساختمان‌هایی که از سازه LSF در آن‌ها استفاده می‌شود از دیوارهای خشک برخوردار اند که این دیوارها نیروی زلزله‌ی کم‌تری را جذب می‌کنند و هم‌چنین هیچ گونه آلودگی و ضایعات به همراه ندارند. افزون بر این با سرعت بسیار زیادی نیز نصب می‌شوند.

با این حال برخی نقاط منفی نیز در ارتباط با سازه ال اس اف وجود دارند. به عنوان مثال، در این سازه برای ابعاد دهانه محدودیت وجود دارد یا آن که کسانی که باید این سازه‌ها را به کار ببرند بایستی بسیار حرفه‌ای و خبره باشند و استفاده از آن‌ها کار هرکسی نیست، یا مثلاً آن که ساختمان‌هایی که برای ساخت آن‌ها از این نوع سازه استفاده می‌شود باید دارای طبقات محدودی باشند و برای هر تعداد طبقه نمی‌توان از سازه LSF استفاده کرد.

شرکت پناه گستران طاها

شرکت مهندسی پناه گستران طاها در سال ۱۳۸۵ با هدف انجام پروژه های ساختمانی و ویلایی ، تجاری و صنعتی و … با روش سبک سازی (LSF) بر اساس تکنولوژی CAD/CAM-Process در حداقل زمان و حداکثر کیفیت با قیمت مناسب تاسیس گردید و با تکیه بر امکانات خود و با در اختیار داشتن همکاران مجرب و آموزش دیده توانایی طراحی ، تولید و احداث ساختمان های بسیاری را دارد. همچنین با توجه به همکاری مستمر با دانش آموختگان دانشگاه های داخلی خود را پیوسته با معیار ها ، ضوابط و استاندارد های روز دنیا مطابقت داده و از افت کیفی تولیدات خود جلوگیری می کند. سبک سازی در عین رعایت اصول مقاوم سازی، ساختمان های ایمن ، مستحکم و بادوام همچنین با جلوگیری از به هدر رفتن مصالح و مصرف انرژی در دوره ساخت و زمان بهره برداری و تنوع بالای محصولات پناه گستران طاها آنرا برای مهندسین و کارفرمایان محترم جذاب نموده است. تلاش در به روز بودن منطبق با پیشرفتهای تکنولوژی ۱۰ کشور صنعتی دنیا ، شبکه گسترده ی همکاری با ملیتهای گوناگون را سبب گردیده که بدینوسیله میتوان دانش و مهارتهای دیگر نقاط جهان را در راستای خدمت به کشور عزیزمان به کار گرفت . آینده پیش روی شرکت بهره گیری از تمامی ظرفیت های داخلی برای به کار بردن دانش مهندسی و تکنولوژی روز دنیا و بهره گیری از معماری نوین با در نظر داشتن معماری سنتی ایرانی می باشد. امید است این مهم با حمایت مشتریان و تلاش های این مجموعه به منصه ظهور برسد. انشاا.. !

مسعود قندریز / مدیر عامل

۵ دیدگاه

5 دیدگاه

  1. Avatar

    kh

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۷:۳۷

    جناب مھندس قندرىز
    سلام
    خداقوت ،جایگاه مجموعه شما در مناطق خسارت دیده کشورمان نزد برنامه رىزان کجاست

    ۱+
  2. Avatar

    a

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ at ۱۵:۵۷

    سلام علیکم. برای یک بنای دو طبقه+پیلوت در متراژ هرطبقه ۶۰متر مربع در منطقه ییلاقی کوهستانی چقدر هزینه دارد؟ به نرخ پاییز ۹۸

    ۲+
  3. Avatar

    سعید

    ۲۷ مهر ۱۳۹۸ at ۱۶:۳۳

    باسلام و خسته نباشید . در این روش ساخت سازه های گلخانه ای با پوشش نایلون و یا پلی کربنات مقدور و با صرفه هست ؟ یا همان سازه لوله ای بهتره .?

    ۰
  4. Avatar

    سید مصطفی ثاقبی

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۰:۱۰

    سلام جناب قند ریز. من برای ساخت دو ویلا هرکدام دوطبقه (دوبلکس) با پیلوت هرکدام به متراژ ۲۲۰ متر مربع، مشاوره و قیمت و اجرا میخوام. متاسفانه در رپرتاژتان شماره تلفن و آدرس تان نبود.
    با احترام ثاقبی.

    ۰
    • Avatar

      سید مصطفی ثاقبی

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۴:۵۵

      جواب دهید

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا