دانستنی‌های سلامتی

درمان سندروم رینود و علت کاهش گردش خون در دست و پا

درمان سندروم رینود و علت کاهش گردش خون در دست و پا

بهترین درمان سندروم رینود، تغییر شیوه‌ی زندگی و اصلاح رژیم غذایی است. یکی از بهترین کارها در راستای تغییر شیوه‌ی زندگی جهت درمان سندروم رینود ، اجتناب از قرار گرفتن در مناطق سرد و مرطوب است.

۳+

در این مقاله به درمان سندروم رینود خواهیم پرداخت چرا که زمستان بار دیگر در حال آمدن است و این به معنای آن است که برخی انسان‌ها می‌بایست در این فصل به واسطه‌ی سندروم رینود از قرمزی، تورم و درد انگشتان دست و پا در عذاب باشند. سندروم رینود حتی اگر خفیف هم باشد باز هم بسیار دردناک و ناراحت کننده است. در این نوشتار از نت نوشت به درمان سندروم رینود و تمامی مسائلی که به آن مربوط اند، می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: درمان سندرم خستگی مزمن با روش های طبیعی

سندروم رینود چیست؟

سندروم رینود، که با نام‌های بیماری رینود و پدیده‌ی رینود نیز شناخته می‌شود، آن هنگام رخ می‌دهد که عروق خونی کوچک درگیر می‌شوند و این امر موجب کاهش عرضه‌ی خون به بافت‌ها و کاهش گردش خون در دست و پا می‌شود. این ماجرا عموماً برای رگ‌های خونی کوچک واقع در قسمت‌های مختلف بدن، مانند انگشتان دست و یا انگشتان پا، رخ می‌دهد. گرفتگی این رگ‌ها زمان زیادی طول نمی‌کشد، اما همین زمان کم کافی است که آسیب خود را وارد آوَرَد.

بیشتر بخوانید: درمان سندرم سوزش دهان و علائم سندرم سوزش دهان چیست؟

علل سندروم رینود

علت اصلی سندروم رینود دقیقاً مشخص نشده است اما علل متعددی برای آن حدس زده شده اند. سرما، یکی از این علل است. گاه ممکن است واکنش طبیعی عروقی به سرما در ناحیه‌ی مورد نظر مختل شود. ژنتیک نیز در این ماجرا بی تأثیر نیست. علاوه بر این‌ها محدود شدن رگ‌های خونی نیز می‌توانند سندروم رینود را سبب شوند. از استرس نیز به عنوان یکی از علل سندروم رینود نام برده می‌شود.

علائم سندروم رینود

شایع‌ترین علامت سندروم رینود عبارت است از بی حسی و بی رنگی قسمت انتهایی سیستم عروقی (مثلا بی حسی و بی رنگی نوک انگشتان پا یا دست و یا لاله‌ی گوش) و کاهش گردش خون در دست و پا . این بی رنگی به سبب  کاهش جریان خون در آن منطقه است. اما همین که بدن شروع به گرم شدن کند و خون به ناحیه‌ی مورد نظر برسد، ناحیه قرمز می‌شود. ولی این امر با تورم و احساس درد همراه است. گفتنی است که حمله‌ی رینود می‌تواند بسیار کوتاه باشد و صرفاً چند دقیقه به طول انجامد، البته این امکان نیز هست که چندین ساعت پابرجا بماند

بیشتر بخوانید: سندرم لهجه خارجی بیماری نادری که به شما لهجه خارجی می‌دهد!

سندروم رینود اولیه و ثانویه

دو شکل از این سندروم وجود دارد: اولیه و ثانویه.

۱- اولیه:

شکل اولیه‌ی این سندروم شایع‌تر است. در نوع اولیه، بی حسی و بی رنگی و کاهش گردش خون در دست و پا عموماً به صورت همزمان در هر دو دست صورت می‌پذیرد، البته به جز شست‌ها.  گاهی این اتفاق برای نوک بینی و یا پاها نیز رخ می‌دهد. حملات رینود در نوع اولیه عموماً به سبب محیط سرد، دست زدن به یک شئ سرد و یا احساس غم و اندوه و خشم اتفاق می‌افتند.

بیشتر بخوانید: علائم سندرم روده تحریک پذیر چیست؟ شاید روده شما تحریک پذیر باشد و نمی‌دانید!

۲- ثانویه:

شکل ثانویه کاهش گردش خون در دست و پا ممکن است ناشی از اختلالات دیواره‌ی رگ‌های خونی باشد. این امر خود شامل موارد متعددی از بیماری‌های خود ایمنی، همچون اسکلرودرمی و آرتریت رماتوئید می‌شود.

درمان سندروم رینود

بهترین درمان سندروم رینود، تغییر شیوه‌ی زندگی و اصلاح رژیم غذایی است.

یکی از بهترین کارها در راستای تغییر شیوه‌ی زندگی جهت درمان سندروم رینود ، اجتناب از قرار گرفتن در مناطق سرد و مرطوب است. همچنین به هنگام ابتلا به سرماخوردگی، نمی‌بایست به پوشیدن دستکش اکتفا کرد، بلکه حتماً از کلاه نیز می‌بایست استفاده شود چرا که حدود ۳۰ درصد از گرمای بدن از طریق سر خارج می‌شود.

یکی دیگر از کارهایی که در راستای تغییر شیوه‌ی زندگی می‌بایست صورت گیرد، اجتناب از استعمال سیگار است چرا که نیکوتین اثرات شدیدی بر روی شریان‌ها به جا می‌گذارد.

افزون بر این دو مورد، به ورزش نیز باید اشاره کرد. ورزش تأثیری مستقیم بر جریان خون دارد و همچنین توده‌ی عضلانی در افزایش دمای بدن مؤثر است. همچنین ورزش موجب کاهش استرس می‌شود و از این طریق نیز در درمان سندروم رینود مفید است.

*****

افزون بر برخی تغییرات در شیوه‌ی زندگی، می‌توان از برخی مواد غذایی طبیعی برای درمان این سندروم نیز بهره جست. برخی از این مواد غذایی عبارت اند از:

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی سندروم روده تحریک پذیر با رژیم غذایی مناسب این بیماری

۱- جینکو بیلوبا:

درمان سندروم رینود و علت کاهش گردش خون در دست و پا

از جینکوبیلوبا در طب سنتی به عنوان یک وازودیلاتور  و محرک گردش خون استفاده می‌شده و می‌شود. با وجود آن که تحقیقات بسیاری در مورد ارتباط جینکو بیلوبا صورت نگرفته، اما نتیجه‌ی یک تحقیق نشان از آن دارد که مصرف جینکوبیلوبا تا ۵۶ درصد در درمان سندروم رینود مفید است. نکته‌ای که در ارتباط با جینکوبیلوبا ذکرش لازم می‌نماید این است که برای تأثیر جینکو بیلوبا بر درمان سندروم رینود می‌بایست مدت زمان زیادی از مصرف آن بگذرد.

۲- زنجبیل:

برخی ترکیبات زنجبیل، مانند گینگرول و شوگوال، عموماً برای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شان شناخته شده هستند، اما این ترکیبات در افزایش گردش خون و همچنین افزایش گرمای بدن و درمان سندروم رینود نیز موثرند.

بیشتر بخوانید: سندروم بی قراری پا چیست؟ علت سندروم پای بیقرار ، علائم و ۶ درمان طبیعی

۳- ویتامین‌ها:

البته که ویتامین‌ها برای بدن ضروری هستند، اما در عین حال برخی ویتامین‌ها برای محافظت از عروق خونی و درمان سندروم رینود ، از اهمیت بالایی برخوردارند. یکی از این ویتامین‌ها، ویتامین B3 یا همان نیاسین است که نقشی مهم در افزایش گردش خون و اتساع عروق خونی دارد. ویتامین C و ویتامین E نیز از عروق خونی در برابر آسیب محافظت می‌کنند. مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان توانایی تأمین نیاز بدنتان به این ویتامین‌ها را دارد.

۴- پتاسیم:

علاوه بر ویتامین‌ها، مواد معدنی نیز برای درمان سندروم رینود مفید هستند. یکی از این مواد معدنی که در اتساع عروق خونی نقش دارد پتاسیم است.

بیشتر بخوانید: عوارض الکل برای جنین سندرم جنین الکلی است ، انتخاب با شماست!

۵- روغن های گیاهی:

روغن‌های گیاهی روغن‌های بسیار معطر گیاهان هستند که از طریق حس بویایی و همچنین جذب از طریق پوست، تأثیری مستقیم بر مغز دارند. از این روغن‌ها می‌توان در گرم کردن بدن و افزایش سرعت گردش خون بهره جست. روغن‌های گیاهی‌ که برای درمان سندروم رینود مفید هستند که می‌توانند در بهبود گردش خود مؤثر باشند و همچنین اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را افزایش دهند. این روغن‌ها را می‌توان به صورت موضعی، بویایی و یا در حمام استفاده کرد. روغن‌های مفید برای درمان سندروم رینود عبارت اند از:

  • روغن جوز هندی
  • روغن رزماری
  • روغن فلفل سیاه
  • روغن گردو
  • روغن لیمو
  • روغن درخت سرو
  • روغن مورد سبز

بیشتر بخوانید: ۶ درمان طبیعی برای سندرم درد کشکک زانو در دوندگان!

۶- کوآنزیم کیو ۱۰:

کوآنزیم کیو ۱۰ برای اثرات آنتی اکسیدانی و بهبود پوست شناخته شده است، اما در کنترل گردش اکسیژن در سلول‌ها و درمان سندروم رینود نیز مؤثر است.

۷- رژیم غذایی:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم نه تنها برای درمان سندروم رینود بلکه برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها ضروری است. رژیم غذایی سالم شامل ماهی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه است. همچنین می‌بایست دانه‌ها و آجیل‌ها نیز در این رژیم گنجانده شوند، چرا که این مواد چربی کمی دارند و در عین حال از پروتئین و ویتامین بسیاری برخوردار اند. نکته‌ی مهم دیگری که در ارتباط با رژیم غذایی مهم است، نوشیدن روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان آب است چرا که کم آبی مسبب بسیاری از اختلالات بدن می‌باشد.

همچنین برای درمان سندروم رینود بهتر است از مصرف غذاهای بسیار چرب، روغن‌های هیدروژنه، کافئین، کربوهیدرات پردازش شده و الکل اجتناب شود. 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا