اخبار تکنولوژی

سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش چگونه کار می کند؟ Vivo پیش قدم شده است!

یک تولید کننده گوشی هوشمند چینی با نام Vivo، یک گوشی هوشمند را برای نمایشگاه CES تدارک دیده که که برای اولین بار با قرار دادن سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش قدم ارزشمندی را در زمینه عملی کردن امنیت تلفن های همراه برداشته است.

۱+

یک تولید کننده گوشی هوشمند چینی با نام  Vivo ، یک گوشی هوشمند را برای نمایشگاه CES تدارک دیده که که برای اولین بار با قرار دادن سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش قدم ارزشمندی را در زمینه عملی کردن امنیت تلفن های همراه برداشته است.
این سنسور جدید نیاز به دکمه خانه در صفحه جلویی گوشی های موبایل هوشمند را از بین می برد و دیگر نیاز نیست سنسور اثر انگشت در پشت گوشی قرار گیرد. با این حال، برخی شرکت ها مثل اپل به شکل های دیگری تشخیص هویت را انجام میدهند، هنوز دقیقا نمی توان گفت که پرچمداران سال ۲۰۱۸ از کدام روش برای احراز هویت استفاده خواهند کرد.

مدت ها بود که راجع به این نو آوری صحبت می شد و تنها پتنت هایی بابت طراحی قرار گیری  سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش طراحی شده بود، اما گویا تنها سازنده گوشی هوشمند چینی Vivo، توانسته این نوآوری را ایجاد و عملی نماید.

نمونه باز شده سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش توسط Vivo

نمونه باز شده سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش توسط Vivo

در CES 2018، این شرکت یک گوشی هوشمند مفهومی را عرضه کرده است که دارای صفحه نمایش بدون لبه بوده  سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش قرار دارد و نکته جالب اینکه اسکنر  این سنسور به هیچ وجه قابل مشاهده نیست.

به همین دلیل  برای اولین بار در یک محصول نهایی، اسکنر پشت صفحه نمایش در پایین صفحه پنهان شده است و از یک سنسور Synaptics برای تأیید اعتبار یک اثر انگشت منحصر به فرد کاربر، با استفاده از شکاف بین پیکسل های صفحه نمایش استفاده می کند.

تکنولوژی شناسایی بیومتریک چیز جدیدی نیست؛ کوالکام طی چند سال گذشته تعدادی از نمونه های اولیه خود را در استفاده از این فناوری عرضه کرده است و گفته می شود که اسکنر اولتراسونیک خود (که هدف آن دستیابی به هدف مشابه Synaptics است) را برای دستگاه های واقعی در سال ۲۰۱۸ خواهد داشت.

سنسور Synaptics، با این حال، اولتراسونیک نیست، اما نوری است به اصطلاح Clear ID، در واقع یک سنسور کوچک است که به درستی در زیر صفحه نمایش ال ای دی یا OLED قرار می گیرد و می تواند یک اثر انگشت را با اسکن کردن فضای در بین هر پیکسل اسکن کند.

باید توجه داشته باشید که فناوری صفحه نمایش OLED است؛ پانل های OLED در واقع دارای دیود های نورانی هستند که به صورت جداگانه روشن می شوند و بنابراین نیازی به حضور نور پس زمینه نیستند.

مالک مایک فیشر از کانال YouTube MrMobile، که در CES لاس وگاس حضور دارد و مدت زمان زیادی با این دستگاه کار کرده می گوید که سنسور نسبتا سریع است، اگر چه نه به همان سرعت کلید های خازنی جدید مانند OnePlus 5T یا Mate 10 Pro Huawei. اسکن با این سنسور حدود ۰٫۷ ثانیه طول می کشد، که مشابه سنسور های اثر انگشت نسل اول است.

سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش

سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش

با این حال Vivo یکی از تولید کننده های بزرگ است ولی شرکت مشهوری نیست و توانست تکنولوژی را درست کند (البته با کمک Synaptics) و یک دستگاه تولید شده و آماده برای ایستادن جلوی غول هایی مثل سامسونگ و اپل تدارک دیده است.

شایعات زیادی راجع به قرار گرفتن سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش توسط اپل در محصول جدیدش قبل از رونمایی از آیفون X در اینترنت منتشر شده بوده اپل این شایعات را رد کرد و اصرار داشت که سرمایه گذاری خود را در فن آوری تشخیص چهره Face ID که مدتها قبل از آغاز شایعات شروع شده بود انجام می‌دهد.

گزارش شده که سامسونگ ابتدا سعی کرد اسکنر اثر انگشت را در گلکسی S8 سال گذشته بسازد، اما با بدشانسی مواجه شد تا این که آنها تصمیم گرفتند که در آخرین لحظه سنسور این گوشی بی نظیر را در پشت بگذارند – عملکردی که این شرکت دوباره با گلکسی نوت ۸ دوباره تکرار کرد.

احتمالا Galaxy S9 ظرف ماه آینده رونمایی خواهد شد و آخرین شایعات همگی اشاره به یک نکته دارد که هنوز هم از سنسور خازنی استفاده می‌کند ولی احتمالا مکان ان در پشت گوشی متفاوت خواهد بود.

لایه های فناوری سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش

لایه های فناوری سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش

با این وجود، به دلیل اینکه روند نمایشگرهای بیضی در حال رشد است و سیستم های تشخیص چهره پیاده سازی سختی دارند، امکان استفاده از نوآوری شرکت Vivo در سایر محصولات بسیار زیاد است.

“طبق آمار شرکت Canalys  فروشندگان گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷، ۲۲ میلیون گوشی هوشمند تمام صفحه را در سراسر جهان به فروش رسانده اند که در سه ماهه اول سال جاری ۷۰۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است.” Vivo در یک پست وبلاگ نوشته است. “تحقیقات UBI پیش بینی کرد که صفحه نمایش بدون لبه ۲۰ درصد از سهم بازار از در سال ۲۰۱۷ و در سال بیش از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد.”

با توجه به تصمیم اپل برای حرکت به جلو با تشخیص چهره، گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۸ به احتمال زیاد به دو دسته تقسیم می شود: آنهایی که قادر به تطبیق ترکیبی از راحتی و امنیت امنیتی Face ID هستند و آنهایی که در تلاش برای داشتن یک نسخه پیشرفته تر یک سیستم بیومتریک اثبات شده (خواندن اثر انگشت) هستند.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا