رپرتاژ آگهی

شاخص قیمت مسکن کیلید چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

۰

بازار مسکن این روزها به یکی از پر سودترین و البته پر ریسک‌ترین بازارهای اقتصادی کشور تبدیل شده که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. به ویژه بعد از بحران‌های موجود در بخش ارز و فراز و نشیب‌های این بازار و همچنین بحران‌های پیش آمده در بخش مؤسسات مالی و اعتباری، بسیاری از افراد ترجیح داده‌اند برای کسب سود بیشتر، سرمایه خود را به بازار مسکن آورده و از این بازار کسب سود داشته باشند. اما همانطور که گفته شد در عین سودآور بودن این بازار، سرمایه‌گذاری در آن یکی از پر ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست. چرا که تا چندی پیش برآیند قیمت گذاری در خرید خانه و یا اجاره خانه در تهران و شهرهای دیگر بصورت سنتی و تجربی و از سوی مشاوران املاک تعیین می‌شد و هیچگونه شیوه و روش علمی برای این موضوع وجود نداشت.

شاخص قیمت مسکن کیلید چیست؟

برای افرادی که با قصد سرمایه‌گذاری پا به بازار ملک می‌گذارند مهم است که بدانند سرمایه‌گذاری آن‌ها پس از چه مدتی به چه میزان سود دهی خواهد رسید. و یا اینکه بازار املاک در کدام منطقه از شهر آن‌ها اکنون روندی رو به رشد گرفته است.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید خانه باید به آن توجه داشت، نحوه تغییرات قیمت مسکن در محدوده زمانی و مکانی مشخص است. به طور مثال باید ببینیم که در ۶ ماه گذشته درصد تغییرات قیمت خانه‌های منطقه ۲ تهران به چه صورت بوده است؟ یا قیمت ملک در تهران چند درصد کاهش یا افزایش داشته است؟

استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و روی کار آمدن استارتاپ‌ّهای مختلف اکنون باعث شده تا با بکارگیری انواع روش‌ّهای آماری و جمع‌آوری دیتاها و بررسی آن‌ها در مقاطع مختلف، بازار کسب و کار در رشته‌های مختلف از حالت سنتی و احتمالات خارج شده و رنگ و بوی علمی به خود بگیرد. درست مانند همان اتفاقی که اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته رخ می‌دهد.

در بخش مسکن هم سایت کیلید سعی کرده است با بکارگیری روش‌های نوین علمی از استخراج دیتاهای موجود در سایت خود یک نقشه راه درست پیش روی افرادی قرار دهد که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را دارند. بر همین اساس سایت کیلید با شکل‌گیری بخشی با عنوان شاخص قیمت مسکن کیلید سعی کرده است به سوال‌ّهای آماری مخاطبان خود پاسخی شفاف و علمی دهد. اینکه قیمت ملک در کدام منطقه و در طول چه بازه زمانی افزایش یا کاهش یافته است؟

پاسخ این سؤال با نگاه به شاخص قیمت مسکن کیلید میسر می‌شود. میزان این تغییرات برای خریداران، سرمایه‌گذاران و صاحبان ملک در منطقه مورد نظر بسیار مهم است. بر همین اساس کیلید، برای پاسخ به این سؤال و نمایش درصد تغییرات «شاخص کیلید» را طراحی کرده است.

شاخص قیمت مسکن کیلید چگونه کار می‌کند؟

پیش از این برخی از سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی سعی می‌کردند صرفاً با یک بررسی ساده در مناطق مختلف و گرفتن یک میانگین کلی اطلاعاتی در این بخش در اختیار کاربران خود قرار دهند. اما روشی که کیلید برای محاسبه‌ی این شاخص استفاده می‌کند، با تغییرات میانگین قیمت بسیار متفاوت است.

همانطور که دانشمندان علم اقتصاد می‌گویند میانگین قیمت، تغییرات بازار مسکن را به درستی بیان نمی‌کند؛ برای نمونه اگر در یک منطقه تهران یک خانه‌ی خاص با قیمت بالا معامله شود، میانگین قیمت را بسیار تغییر می‌دهد. ولی آیا یک خانه‌ی خاص، واقعیت تغییرات قیمت تمام خانه‌های آن منطقه را نشان می‌دهد؟

«کیلید» برای اولین بار در ایران، شاخص قیمت مسکن را با کمک روش‌های آماری و ریاضیاتی پیشرفته محاسبه کرده و نتایج حاصل را تحت عنوان «شاخص کیلید» در اختیار کاربران خود قرار داده است. این شاخص برمبنای جدیدترین آمارها و مطالعات اقتصاد مسکن محاسبه شده و تغییرات و رفتار بازار مسکن را به درستی تجزیه و تحلیل می‌کند؛ این شاخص مرجع قابل اعتمادی برای سنجش رفتار بازار و پیش‌بینی آینده است.

شاخص کیلید برخلاف روش میانگین، ویژگی‌های ظاهری خانه‌های معامله‌شده (مانند متراژ، سال ساخت و …) و دیگر عوامل تعیین‌کننده را در نظر گرفته و تأثیر آن‌ها را در محاسبه این شاخص بررسی می‌کند.

همانطور که گفته شد شاخصی که تا قبل از شاخص کیلید در مراجع مختلف منتشر می‌شد، شاخص میانگین قیمت مسکن برای کل تهران بوده است. شاخص میانگین نه تنها از دقت بسیار پایینی برخوردار بوده، بلکه برای خانه‌های نوساز یا غیر نوساز، با متراژهای مختلف و به تفکیک مناطق ارائه نمی‌شد.

اکنون اما کیلید برای کل تهران و همچنین برای ۲۲ منطقه تهران شاخص مسکن کیلید را با بالاترین دقت و با قابلیت محدود کردن سن بنا و متراژهای مختلف محاسبه کرده و بصورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این شاخص بر اساس روش برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۳، محاسبه شده و در اکثر کشورهای پیشرفته برای بیان تغییرات قیمت بازار مسکن از آن استفاده می‌شود.

چگونه از شاخص کیلید استفاده کنیم؟‌

شما با استفاده از شاخص کیلید می‌توانید از میزان رشد یا کاهش قیمت خانه خود مطلع شوید. برای این کار فقط کافی است در بخش شاخص قیمت مسکن کیلید، منطقه سکونت، شرایط متراژی و سن بنای ملک خود را انتخاب کنید.

برای مثال اگر در منطقه‌ی ۳ تهران ساکن هستید و ملک شما در دسته خانه‌های نوساز بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر مربع قرار می‌گیرد، میزان رشد یا کاهش «شاخص کیلید» بیانگر شرایط بازار این نوع املاک در منطقه شماست. به عنوان مثال اگر «شاخص کیلید» در منطقه ۳ برای خانه‌های نوساز بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر مربع در شش ماه گذشته از ۶۵۰ میلیون تومان به ۷۱۵ میلیون رسیده، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت این خانه‌ها در منطقه ۳ عموما رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

همانطور که گفته شد سایت «کیلید» سعی کرده است با استفاده از روش‌های علمی استخراج داده‌ها و همچنین بکارگیری فرمول‌ها و روش‌های روز اقتصادی واقعیت‌های بازار مسکن را منعکس کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مالکان، متقاضیان و سرمایه‌گذاران حوزه مسکن می‌توانند به کمک «کیلید» و ابزارهای علمی و دقیق آن، تحلیل درستی از روند بازار مسکن داشته باشند. از آنجا که رفتار بازار مسکن در تمام مناطق یکسان نبوده و روند تغییرات قیمت برای خانه‌ها به تناسب متراژ و سن بنا، متفاوت است، در «شاخص کیلید»، امکان تفکیک بازارهای هدف به مناطق مختلف شهری و همچنین محدود کردن بازارهای هدف مشخصات متراژی و عمر بنای مختلف وجود دارد. علاوه بر «شاخص کیلید»، می‌توان اتفاقات بازار مسکن به صورت ماهانه در صفحه فرصت‌های بازار مسکن و به تفکیک مناطق مختلف شهری مشاهده و بررسی کرد. اطلاعاتی که از معاملات ماهانه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، آگاهی آنها از شرایط لحظه‌ای و فعلی بازار بر مبنای داده‌های واقعی را افزایش داده و به ابزار تعیین کننده‌ای برای رصد شرایط کلی و فعلی بازار مسکن تبدیل خواهد شد.

چگونه از اطلاعات ارائه شده در سایت «کیلید» برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم؟‌

در صفحه فرصت‌های بازار مسکن، اطلاعات مفید و دقیقی در دو بخش رفتار بازار مسکن در ۷ سال گذشته و اتفاقات بازار در یک ماه گذشته ارائه شده است.

تحلیل روند تغییرات بازار مسکن، با ارائه «شاخص کیلید» و تحلیل رفتار بازار میسر می‌شود. این اطلاعات در قالب نمودار، جدول و نقشه حرارتی و با امکان تفکیک به متراژ و سال ساخت یا سن بنا در اختیار کاربران «کیلید» قرار می‌گیرد.

شرایط بازار مسکن در یک ماه اخیر نیز برای شناخت دقیق از وضعیت کنونی این بازار و با ارائه نمودارهای متنوع تهیه شده که رصدکردن و تحلیل آخرین وضعیت بازار مسکن را برای مخاطبان امکان‌پذیر می‌کند. اکنون با اطلاعات دقیقی که از شرایط فعلی و روند تغییرات بازار مسکن در دست دارید، می‌توانید با اطمینان و اعتماد بیشتر، برای آینده و سرمایه خود تصمیم بگیرید و برای خرید یا رهن و اجاره خانه اقدام کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا