دانستنی‌های سلامتی

خواص شکر نارگیل : خواص این جایگزین سالم و خوشمزه برای قند و شکر را بشناسید!

شکر نارگیل

امروزه مضرات مصرف شکرسفید در ایجاد و تشدید بیماری‌ها بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل بیشتر شکر قهوه ای به عنوان یک جایگزین مناسب تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها مزیت شکرقهوه ای نسبت به شکرسفید این است که روند تصفیه ضررآن را کاهش داده است. در واقع این دو نوع شکر فقط کالری و انرژی دارد.
ولی امروز در نت نوشت با خواص شکر نارگیل آشنا می‌شوید که نه تنها نوشیدنی ها و خوراکی ها را شیرین می‌کند بلکه سرشار از ویتامین، موادمعدنی و آنتی اکسیدان است.

۶+

خواص شکر نارگیل Coconut sugar مثل مواد معدنی، اسیدهای چرب مفید، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها توجه هر شخصی را که به سلامتی خود اهمیت می‌دهد، به طرف خود می‌کشاند. شکر نارگیل با رنگ کاراملی و رایحه خوش با ذائقه هر مشکل پسندی جور درمی‌آید. ولی چطور می‌توان این شکر را تهیه کرد؟ و از شکر سفید و شکر قهوه ای دست کشید و فقط از شکر نارگیل استفاده کرد؟ در نت‌نوشت امروز بخوانید.

بیشتر بخوانید: جایگزین شکر

شکر نارگیل چیست؟

شکر نارگیل Coconut sugar از گل های درخت نارگیل تولید می‌شود و از خود نارگیل شیرین تر است. عصاره ای که از شکوفه های درخت نارگیل به دست می‌آید رنگی کاراملی دارد و حتی در آشپزی هم می‌تواند به جای شکر سفید استفاده شود. تنها مشکلی که در مورد شکر نارگیل وجود دارد میزان بیشتر ساکارز نسبت به شکرهای معمولی است. در یک مقایسه ساده می‌توان گفت علت اصلی وجود ساکارز بیشتر در شکر نارگیل به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در نارگیل است. شکر سفید هم به این دلیل ساکارز کمتری دارد که مواد معدنی و ویتامین ندارد.

بیشتر بخوانید: مقایسه شکر سفید و قهوه ای

خواص شکر نارگیل :

به دلیل آن که شکری که از نارگیل به دست می‌آید کمتر فرآوری می‌شود خواص شکر نارگیل همان خواص نارگیل است. علاوه بر ویتامین ها و اسیدهای چرب مفید نارگیل؛ مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم و روی در شکر نارگیل به میزان کافی وجود دارد. به همین دلیل خیلی ها به احتمال زیاد ترجیح خواهند داد که به جای خوردن یکی دو قاشق چایخوری یا یک قاشق غذاخوری شکر در طی روز، از یک فنجان شکر نارگیل استفاده کنند تا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن تامین شود.

بیشتر بخوانید: مضرات شکر

۱- تقویت دستگاه های گوارش و ایمنی

یکی از خواص شکر نارگیل وجود ماده ای به نام اینولین Inulin در شکر نارگیل است که یک نوع پلیمر فراکتوزی محسوب و به مقدار ۴ تا ۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم شکر نارگیل یافت می‌شود. این مقدار فیبر کافی مورد نیاز سلامتی دستگاه گوارش را تامین می‌کند. این ماده همچنین باعث تحریک رشد باکتری های مفید دستگاه گوارش می‌شود.

شکرنارگیل یک ماده پروبیوتیکی محسوب می‌شود که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. هر چند به دلیل ساکاروز زیادی که در شکر نارگیل وجود دارد بهتر است منبع اصلی تامین فیبر بدن انسان از سبزیجات و میوه های تازه باشد.

بیشتر بخوانید: اریتریتول : شیرین کننده رایج بدون کالری اما پر از خطر

۲- ضرر کمتر نسبت به شکر

شکر نارگیل در مقایسه با شکر سفید و شکر قهوه ای، اندکس گلیسمیک کمتری دارد. اندکس گلیسمیک Glycemic Index یا به اختصار GI روش اندازه گیری زمان افزایش قندخون بعد از خوردن یک ماده قندی است. هرچند محققان اعتقاد دارند علاوه بر زمان افزایش قندخون؛ میزان قند Glycemic Load یا به اختصار GL را هم باید مد نظر قرار داد. چرا که قند وقتی در بدن افزایش پیدا کند، کبد ناچار است آن را به عنوان ذخیره انرژی به چربی تبدیل کند که همان چاقی محسوب می‌شود. میزان قند در ۱۰ گرم شکر نارگیل حدود ۷ گرم است که کمی بالا است. در صورتی که این عدد برای شکر سفید ۶ گرم است.

بیشتر بخوانید: شکر قهوه ای : مقایسه شکر سفید و قهوه ای و خواص این شکر

۳- مناسب برای بیماران دیابتی

موسسه تحقیقات غذا و تغذیه فیلیپین طی تحقیقی درباره خواص شکر نارگیل گزارش داد اندکس گلایسمیک شکر نارگیل با توجه به نحوه تولید این شکر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل هر چند شکر نارگیل، منبع قندی مناسبی برای بیماران دیابتی مطرح شده است، ولی باید به نحوه فرآوری آن توجه داشت.

در صورتی که روش تولید شکر نارگیل به درستی انجام گیرد، اندکس گلیسمیک آن پایین خواهد بود، و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی منبع خوب تغذیه ای برای بیماران دیابتی نوع ۲ محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص آب نارگیل برای کاهش وزن ؛ رژیم آب نارگیل شما را شگفت زده می کند!

میزان کالری و انرژی شکر نارگیل

میزان کالری و انرژی شکر نارگیل درست مثل شکرهای معمولی است. به همین دلیل در صورتی که فرد به چاقی مبتلاست یا رژیم کاهش وزن دارد، بهتر است خیلی از شکر نارگیل استفاده نشود و برای آن محدودیت وجود داشته باشد.

این شکر با هر روش فن‌آوری تولید شود، انرژی بالایی دارد و برای رژیم های کاهش وزن مناسب نیست. چون خواص و طعم بی‌نظیر نارگیل ممکن است فرد را وسوسه کند تا شکر نارگیل بیشتری مصرف کند. شکر معمولی در هر ۱۰۰ گرم ۳۸۷ کالری و شکر نارگیل در همین میزان ۳۷۵ کالری انرژی دارد. این رقم آن قدر به هم نزدیک است که می‌توان گفت هر ۴ گرم شکر ( هم شکر سفید هم شکر قهوه ای و هم شکر نارگیل) یعنی یک قاشق چایخوری تقریبا ۱۵ کالری انرژی دارد.

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم شکر قهوه ای از شکر سفید سالم تر و شکر نارگیل بهترین نوع شکر محسوب می‌شود.

برای استفاده از خواص شکر نارگیل بهتر است به جای شکر های معمولی از شکر نارگیل استفاده کنید. تنها کافی است مثل شکر معمولی مواظب میزان استفاده از آن باشید. ولی شیرین کردن قهوه یا چای یا حتی دسرها با شکر نارگیل طعم بهتر و خواص بیشتری به نوشیدنی و غذای شما می‌دهد که به امتحانش می‌ارزد.

بیشتر بخوانید: برنج را با روغن نارگیل بپزید تا هرگز چاق نشوید!

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    متین

    ۴ شهریور ۱۴۰۱ at ۱۱:۰۳

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا