دانستنی‌های سلامتی

تشخیص بیماری از روی ناخن : شکل ظاهری ناخن ها از سلامتی شما چه می گویند؟

تشخیص بیماری از روی ناخن بیماری های ناخن

ناخن ها یکی از ویژگی ها زیبایی مطرح می شود که سلامتی و بیماری های نهفته در بدن نیز به کمک آنها قابل درک است. برای تشخیص بیماری از روی ناخن مقاله زیر را حتما بخوانید.

۰

بدن انسان به طور طبیعی می تواند علائم بیماری های درونی را به صورت نشانه های ظاهری بروز دهد. تشخیص بیماری از روی ناخن یکی از این راه ها است. ناخن ها یکی از اعضای بدن هستند که به راحتی می توانند مشکلات و اختلالات سیستم بدن را نمایان کنند. همان طور که پوست این کار را انجام می دهد. ناخن ها معمولا با تغییراتی منعکس کننده بسیاری از اختلالات درونی بدن هستند. تغییرات رنگ، ضخیم شدن ناخن نشات گرفته از مشکلات و بیماری های کبد، کلیه، بیماری های قلبی، مشکلات ریه و کم خونی هستند. حتی برای تشخیص بیماری از روی ناخن میزان رشد ناخن نیز سرنخی در مورد سلامتی می باشد. ناخن ها به طور متوسط ۳٫۵ میلی متر در ماه رشد دارند که البته این موضوع تحت تاثیر تغذیه، دارو، بیماری های مزمن و فرآیند پیری می باشد. در ادامه به بررسی یک سری تغییرات ناخوشایند و تشخیص بیماری از روی ناخن می پردازیم که هر کدام نشان دهنده بروز یک بیماری هستند.

بیشتر بخوانید: علت شکنندگی ناخن ها کمبود این ماده در بدن است!

تشخیص بیماری از روی ناخن

زرد شدن ناخن

تشخیص بیماری از روی ناخن

یکی از راه های تشخیص بیماری از روی ناخن زرد شدن ناخن است. ناخن های زرد ممکن است به علت استفاده مکرر از لاک ها و یا به دلیل بالا رفتن سن باشد. مصرف سیگار نیز می تواند سبب زرد شدن ناخن ها گردد. در صورتی که ناخن هم ضخیم شود و هم زرد شود نشانه وجود عفونت قارچی است که مسری می باشد. بیشتر ناخن های زرد منشا یک بیماری مرتبط با تیروئید، دیابت یا بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن دارند.

بیشتر بخوانید: داشتن ناخن های محکم و زیبا با چند نکته ظریف و باورنکردنی

ناخن های خشک و نازک

بسیاری از عادات شیوه زندگی در خشک و نازک شدن ناخن تاثیر دارند. مثلا اگر زمان زیادی دستها در آب باشند مانند شنا یا شستشوهای مکرر  سبب خشک شدن ناخن می شود. مصرف زیاد لاک ناخن نیز کیفیت ناخن را پایین آورده و آنها را تا حد زیادی نازک می کند. در صورتی که ناخن هایتان در اثر خشکی زیاد، ترک می خورد ممکن است به یک عفونت قارچی یا کم کاری تیروئید مبتلا باشید. کمبود ویتامین های A , C نیز در نازک شدن ناخن تاثیر گذار است. نازک شدن ناخن ممکن است به علت کمبود ویتامین A و C یا بیوتین ویتامین B باشد.

بیشتر بخوانید: مضرات لاک ناخن و جایگزین طبیعی لاک ! ۱۰ ساعت پس از لاک زدن این اتفاقات در بدن می افتد

پیچیدن ناخن  Clubbing

تشخیص بیماری از روی ناخن

این هم یکی از راه های تشخیص بیماری از روی ناخن است. ناخن هایی که دچار  Clubbing که نوعی پیچیدن ناخن در گوشت است، می شود نشان از کمبود اکسیژن در خون یا بهتر است بگوییم بیماری ریه است. Clubbing همچنین می تواند مربوط به بیماری کبد یا کلیه و یا بیشتر بیماری های قلبی و التهابی روده و ایدز باشد.

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری از روی پوست : پوست خشک نشانه چیست؟

سفید شدن ناخن

لکه های سفیدی که بر روی ناخن ها پیدا می شوند و بعد از مدتی به خودی خود محو شده و از بین می روند یک راه تشخیص بیماری از روی ناخن و یک نوع عفونت قارچی هستند. در صورتی که این لکه ها بعد از مدتی از بین نرفتند بهتر است با مراجعه با پزشک آنها را درمان کرد.

ناخن های قاشقی

تشخیص بیماری از روی ناخن

ناخن قاشقی یک اصطلاح است به این معنا که ناخن حالت قاشقی و گود پیدا می کند که این نشانه بروز کم خونی و فقر آهن را هشدار می دهد. البته کم کاری تیروئید و یا مشکلات قلبی هم می تواند مرتبط با ناخن های قاشقی باشد.

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری از روی چشم : این بیماری ها را از روی چشم تشخیص دهید!

ناخن های سیاه

تشخیص بیماری از روی ناخن

یکی از راه های تشخیص بیماری از روی ناخن سیاه شدن آن هاست. سیاه شدن ناخن به علت اختلالات بافت همبند از جمله سندرم ریدر یا آلوپسی آریاتا که خود یک نوع بیماری در زمینه ایمنی بدن است، می باشد. وجود همچنین بیماری سبب ریزش زیاد مو و همچنین سیاه شدن ناخن ها می شود. پیدایش رگه های سیاه و یا رشد دردناک ناخن نیز به دلیل بروز سرطان پوست می تواند باشد که با از بین رفتن ملانوم ها شروع می شود. در این مورد حتما می بایست با پزشک مشورت داشته باشید.

نوارهای صورتی بالای ناخن ها

ناخن های پا معمولا بیشتر از ناخن های دست به این عارضه دچار می شوند. یک نوار صورتی باریک در بالاترین نقطه ناخن ها به وجود می آیند که این حالت نشان دهنده یک بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلب، دیابت و یا مشکلات کلیه می باشد. البته با کهولت سن نیز این حالت مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری از پاها و هشدارهای مهمی که ناخن های پا درباره سلامتی می دهند

جویدن ناخن ها

بسیاری از مشکلات و بیماری های ناخن نیز به علت عادات آسیب رسان نیز ناشی می شود. جویدن ناخن ها که یک بیماری روانی می باشد می تواند سبب ورود باکتری های و مخمرها ی مضر به دیگر میکروارگانیسم ها شود. که این حالت سبب تورم، قرمزی و پوسته شدن ناخن می شود. این بیماری دردناک سبب عفونت های بسیاری شده و از شایع ترین مشکلات ناخن می باشد.

جویدن ناخن از دوران کودکی آغاز می شود و در دوران نوجوانی اوج خواهد گرفت و با افزایش سن به آرامی کاهش پیدا خواهد کرد.
راههای درمان بسیاری برای این مشکل وجود دارد :

نوک انگشتان را با چسب زخم ببندید. ناخن را همیشه کوتاه نگه دارید. با دستهای خود کارهای همچون بافندگی انجام دهید تا نتوانید ناخن را بجوید. از طعم های مغذی ولی ناخوشایند مانند سس تند یا سرکه به سر انگشتان خود بزنید.

بیشتر بخوانید: دلایل و درمان ناخن جویدن در بزرگسالان

تغذیه سالم برای ناخن

منابع طبیعی پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت برای سلامتی ناخن ها نیاز است که می بایست استفاده کنید. سبزیجات برگ سبز حاوی میزان زیادی ویتامین B7 هستند که برای سلامتی ناخن ها نیاز می باشند. در این سبزیجات میزان زیادی بیوتین وجود دارد که نقش کراتینه کردن را برای مو و ناخن انجام می دهند. چربی های امگا ۳ که خواص ضد التهابی دارند را حتما در رژیم غذایی خود قرار داده تا رشد بهتری در ناخن ها داشته باشید. در صورتی که ناخن های نرم دارید میزان بیشتر از امگا ۳ مصرف کنید و یا با روغن های گیاهی ناخن های خود را تقویت کنید. استفاده از لاک ناخن، مانیکور، ناخن مصنوعی و … را کم کرده تا سلامت ناخن ها بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: هنگام افتادن ناخن شست پا چه کارهایی باید انجام شود؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا