دانستنی‌های سلامتی

علت اصلی آکنه در زنان چیست و راه حل درمان آن چه می باشد؟

عدم تعادل هورمونی در زنان علت اصلی آکنه

همین که یک زن باشی خودش کار سختی است. چون هورمون های گوناگونی در بدن شما باید دست به دست هم بدهد تا سامت بدنی و پوست سالم داشته باشید. بلوغ و  شروع عادت ماهانه و سن باروری، مادر شدن، شیردهی،و یائسگی هر دوره از زندگی زنان، هورمون های خاص خودش را دارد.
در صورتی که به آکنه مبتلا هستید حتما این مقاله را بخوانید.

۱+

همین که یک زن باشی خودش کار سختی است. چون هورمون‌های گوناگونی در بدن شما باید دست به دست هم بدهد تا سلامت بدنی و پوست خوبی داشته باشید در غیر این صورت علت اصلی آکنه همین عدم تعادل هورمونی است. بلوغ و  شروع عادت ماهانه و سن باروری، مادر شدن، شیردهی و یائسگی هر دوره از زندگی زنان، هورمون های خاص خودش را دارد. عدم تعادل هورمونی در زنان در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی ناشی از عدم تعادل هورمونی در زنان است. ولی همین جوش به ظاهر ساده علاوه بر از بین بردن سلامت و زیبایی پوست، فقط دختران جوان را اذیت نمی‌کند. بسیاری از زنان در گروه های سنی دیگر حتی پس از یائسگی به آکنه مبتلا می‌شوند که در نتیجه عدم تعادل هورمونی به دلیل علت های متفاوتی مثل کیست تخمدان، فیبروم رحمی، سندروم پلی‌کیستیک یا تغذیه عارض می‌شود.

روش‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد که شامل درمان های آنتی بیوتیکی، پماد یا لوسیون های حاوی رتین آ یا اسیدهای میوه می‌شود. ولی این روش‌ها فقط یک درمان سطحی است. ممکن است برای مدتی پوست بهتر شود ولی از آن جا که علت اصلی آکنه یعنی عدم تعادل هورمونی برطرف نشده این مشکل پوستی دوباره برمی‌گردد. در نت نوشت امروز علت اصلی آکنه در نتیجه عدم تعادل هورمونی در زنان را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم چگونه پوست خوبی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درمان اختلالات هورمونی زنان با گیاهان دارویی و بدون مصرف داروهای هورمونی!

علت اصلی آکنه

عدم تعادل هورمونی در زنان علت اصلی آکنه است

خیلی وقت‌ها درمان های پوستی فقط برای مدت کوتاهی آکنه را درمان می‌کند. اگر آکنه دارید، ابتدا باید مشکل را در هورمون‌ها پیدا کنید. بسیاری از زنان در سنین باروری قبل از عادت ماهانه دچار آکنه می‌شوند که به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها است. سطح هورمون های استروژن و تستوسترون در خون زنان طی این دوران بالا می‌رود. بدن بعضی از زنان قادر نیست با این تغییرات هورمونی خود را وقف دهد و در نتیجه آکنه به وجود می‌آید.

در واقع بدن آن‌ها قادر به دفع سموم نیست. در این زنان سبک زندگی و نحوه غذایی که مصرف می‌شود، باید مورد بازنگری قرار گیرد. در واقع هر چه شما می خورید یا می‌نوشید بر روی هورمون های بدن و در نتیجه پوست تاثیر می‌گذارد. پوستی که به دلیل جوش عفونی شده؛ پس از مدتی صافی و سلامت خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: علائم افزایش هورمون استروژن و علت ها و درمان آن!

چرا به آکنه دچار می‌شویم؟

اولین نکته‌ای که باید از آن مطمئن شوید این است که آیا بدن شما به درستی کار می‌کند تا سموم و مواد زائد از بدن خارج شود. پوست بزرگترین عضو بدن است که در هماهنگی با بزرگترین و پرکارترین غده بدن یعنی کبد، روده بزرگ و غدد لنفاوی دست به دست هم می‌دهد تا سموم از بین دفع شود. با بررسی غذایی که میل می‌کنید؛متوجه خواهید شد چرا انواع محلول‌ها و پمادهای پوستی آکنه را به طور کامل درمان نمی‌کند.

تنها با یک رژیم غذایی مناسب و سپس استفاده از محصولات پوستی می‌توانید یک پوست زیبا و سالم داشته باشید.

موارد زیر را در مورد خودتان بررسی کنید. احتمال دارد تا کنون به این موارد علت اصلی آکنه پی نبرده باشید.

بیشتر بخوانید: نشانه های فیبروم ، درمان طبیعی فیبروم رحم بدون جراحی و داروهای شیمیایی

لبنیات

بعضی از افراد با خوردن لبنیات حتی از نوع پاستوریزه و هموژنیزه عدم تعادل هورمونی به وجود می‌آید. لبنیات جزو دسته غذاهایی محسوب می‌شود که در بعضی افراد باعث بروز التهاب و بیماری Leaky gut syndrome  می‌شود.

بیشتر بخوانید: داروی گیاهی برای افزایش میل جنسی : آشواگاندا (جنسینگ هندی) سلامت جنسی را تضمین می کند!

سویا

این ماده پرخاصیت حاوی میزان زیادی فیتواستروژن است. به همین دلیل در بعضی زنان که به تغییرات هورمونی حساس هستند، خوردن سویا باعث بروز آکنه می‌شود و علت اصلی آکنه است. در صورتی که با خوردن سویا دچار آکنه می‌شوید باید مواظب باشید از سویا و فرآورده های آن خودداری کنید. بنابراین موقع خرید حتما روی بسته های مواد غذایی را با دقت بخوانید.

بیشتر بخوانید: بهبود علائم یائسگی با داروی جدید، خبر خوشی که در راه است!

گلوتن

این ماده هم از مواد التهابی محسوب می‌شود. به همین دلیل باعث بروز آکنه شده بیماری های التهابی را تشدید می‌کند.

روغن های نباتی

سعی کنید برای آشپزی و پخت و پز از روغن های آفتابگردان، کانولا و انواع روغن های نباتی چه جامد چه مایع استفاده نکنید چرا که گاهی علت اصلی آکنه هستند. به جای آن از روغن های حاوی امگا ۳ یا امگا ۶ مثل روغن زیتون، روغن کنجد یا روغن نارگیل استفاده کنید. این سه روغن تاثیر بسیار خوبی روی پوست و تعادل هورمون‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: علت تجمع چربی در زنان چیست؟ چرا زن‌ ها زودتر و بیشتر از مردان چاق می شوند؟

غذاهای مناسب سلامت و زیبایی پوست

برای رهایی از آکنه بهتر است تا می‌توانید از انواع سبزیجات و میوه های تازه میل کنید تا علت اصلی آکنه را از بین ببرید. این روش تغذیه ای علاوه بر آب رسانی بدن، به بدن کمک می‌کند تا سموم را راحت تر دفع کند. حتما رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید. این رژیم علاوه بر طول عمر باعث سلامتی کامل پوست، مو و کل بدن می‌شود. در عین حال در صورت اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن را هم تجربه خواهید کرد.

از لبنیات پروبیوتیک استفاده کنید. افرادی که دچار آکنه می‌شوند، باکتری های مفید دستگاه گوارش آن‌ها کم است که با خوردن محصولات پروبیوتیکی باکتری‌ها افزایش یافته و عدم تعادل هورمونی از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه سرطان دهانه رحم را بشناسید و زود اقدام کنید

بیشتر بخوانید: نفخ شکم در زنان که غیر عادی است نشانه چیست؟

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای رفع کیست تخمدان چیست؟

بیشتر بخوانید: سرماخوردگی رحم چیست؟ درمان سرماخوردگی رحم

بیشتر بخوانید: خواص مریم گلی برای زنان : خانم ها مریم گلی را دست کم نگیرید !

بیشتر بخوانید: درمان کیست تخمدان بدون دارو و روش های هورمونی

بیشتر بخوانید: از خوردن قرص ضد بارداری نترسید؛ راجع به این قرص‌ها بیشتر بدانید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا