اخبار تکنولوژی

عربستان سعودی یک ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری با وسعت ۳۳ برابر شهر نیویورک را در دستورکار دارد!

عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان است، اما گویا سقوط بهای نفت در سالهای اخیر، پرداخت دستمزد کارگران صنعت نفت برای این کشور را سخت تر کرده است.

۱+

عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان است، اما گویا سقوط بهای نفت در سالهای اخیر، پرداخت دستمزد کارگران صنعت نفت برای این کشور را سخت تر کرده است.

اما حالا دولت عربستان سعودی پروژه ای را شروع کرده است که می تواند اقتصاد این کشور را تقویت کند: ساخت یک ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری که به کشورهای اردن و مصر متصل خواهد شد و برق مورد نیاز آن به طور کامل از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین خواهد شد.

عربستان نئوم

این پروژه که نئوم نام دارد، در روز سه شنبه توسط ولیعهد عربستان محمد بی سلمان و در کنفرانس طرحهای آینده سرمایه گذاری در شهر ریاض، اعلام شد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اعتبار مورد نیاز این پروژه توسط دولت عربستان و سرمایه گذارهای خصوصی تامین خواهد شد.

این شهر تجاری صنعتی گستره ای به وسعت تقریبی ۱۶۵۰۰ کیلومتر مربع را در بر خواهد گرفت. برای درک بهتر مساحت این شهر باید بدانید که ۱۶۵۰۰ کیلومتر مربع بیش از ۳۳ برابر مساحت شهر نیویورک است.

عربستان نئوم

شاهزاده بن سلمان در این کنفرانس اعلام کرد که هدف اصلی پروژه کم کردن اتکای عربستان سعودی به صادرات نفت است و تاثیر آن در گسترش اقتصاد کشور بیش از نفت خواهد بود. شهر روی صنایع مختلفی مانند صنایع آب و انرژی،  زیست فن آوری، صنایع غذایی، کارخانه های صنعتی پیشرفته و سرگرمی تمرکز خواهد کرد.

عربستان کلاوس کلنفیلد، مدیر اجرایی قبلی Siemens AG and Alcoa Inc  را به عنوان سرپرست اجرای پروژه منصوب کرده است. مقامات رسمی امیدوارند که برنامه تامین سرمایه آنها، که شامل فروش ۵ درصد از سهام شرکت عظیم Saudi Aramco می شود، ۳۰۰ میلیارد دلار برای اجرای پروژه نئوم فراهم خواهد کرد.

عربستان نئوم

این پروژه نئوم  را به یک از بزرگترین شهرهایی تبدیل خواهد کرد که از سوختهای فسیلی استفاده نمی کنند. بزرگترین شهرهای آمریکا که بطور ۱۰۰ درصد از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کنند، بورلینگتون و ورمانت هستند که مساحتشان به مساحت طراحی شده برای نئوم نزدیک هم نمی شود. در ایسلند و نروژ هم شهرهایی هستند که ادعا می کنند که سیستم برق رسانی آنها کاملا با انرژی های تجدید پذیر کار می کند، البته با کمک منابع طبیعی مانند انرژی آبی و زمین گرمایی.

عربستان سعودی انتظار دارد که فاز اول پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ به اتمام برسد.

بن سلمان در یکی از میزگرد های کنفرانس افزود : این شهر جای مردم معمولی و کمپانی های معمولی نیست. اینجا جایی برای رؤیا پرداران جهان خواهد بود. عزم راسخ سیاسی و آرزوهای یک ملت با هم یکی شده تا شهری با عظمت در عربستان ساخته شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا