زندگی و سلامت

علائم روماتیسم مفصلی را بشناسید؛ بیماری آرتریت روماتوئید با چه نشانه هایی همراه است؟

علائم روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک بیماری جدی است که تمامی مفاصل و سایر قسمت های بدن را درگیر می کند. شاید اگر بتوان علائم این بیماری را زودتر از آزمایشات اولیه متوجه شویم، درمان های سریعتر و راحت تری این مشکل را بر طرف کند. چرا که پیشرفت آرتریت روماتوئید بسیار قوی و خطرناک است.

۰

درد مفاصل همواره انسان را به یاد ابتلا به روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید می اندازد. بیماری های دیگری نیز وجود دارد که با درد مفاصل همراه است اما آرتریت روماتوئید از بیماری هایی است که به طور کلی بر پایه درد بدن به خصوص درد مفاصل پیش روی می کند. آرتریت روماتوئید یک بیماری کاملا جدی است که علاوه بر مفاصل قسمت های مختلف بدن را نیز درگیر خود می کند.

تشخیص های اولیه این بیماری به صورت طبیعی و بدون آزمایش خون را به سختی می توان انجام داد چرا که دردهای روماتوئیدی پس از مدتی قطع و مجدد شروع می شوند.

این بار در نت نوشت شما را با علائم اولیه بیماری آرتریت روماتوئید آشنا می سازیم تا قبل از پیشرفت های حاد و دردهای شدید بتوانید اقدامات اولیه جهت درمان را انجام دهید.

علائم روماتیسم مفصلی :

عدم بهبود جراحات

این علامت بیشتر در افراد جوان مشاهده می شود که معمولا با تورم و درد شدید در ناحیه جراحت همراه است. جراحات در این افراد به سختی بهبود پیدا می کند.

فرد امروز فوتبال بازی می کند و فردا زانوی وی متورم می شود.

فرد تصور می کند که تنها یک جراحت است در حالی که این ها از علائم روماتیسم مفصلی یا RA می باشد.

خستگی یا سوزش دست

سندرم تونل کارپال که حالتی مانند سوزن سوزن شدن مچ دست و یا کل دست را در بردارد از علائم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید است.

این حالت در استخوان های دست رخ می دهد و با تورم در ناحیه بازو و فشار شدید به اعصاب دست همراه است. دردها و بی حالی های این نشانه معمولا در شب وخیم می شود و بیمار را به شدت آزار می دهد.

در صورتی که به دلیل وجود این حالت به پزشک مراجعه می کنید و دیگر علائم آرتریت روماتوئید را ندارید به احتمال قوی تنها به بیماری سندرم تونل کارپال مبتلا هستید.

پا درد

یک ناحیه از بدن که معمولا درد رایج تری نسبت به دیگر قسمت ها در آرتریت روماتوئید دارد پا می باشد که در خانمها بیشتر مشاهده می شود. یکی از علل درد پاشنه فاسئیت پلانتار است که ناشی از التهاب فاشیای پلانتار در کف پا است .

درد های مفاصل پا به خصوص درد در ناحیه پاشنه می تواند شروع بیماری آرتریت روماتوئید باشد.

مشکلات چشم

علائم روماتیسم مفصلی

پزشکان می گویند افرادی که به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا هستند در معرض خطر سندرم شوگرن که نوعی اختلال خود ایمنی مزمن و التهابی است، قرار دارند که سبب خشکی چشم، دهان، بینی، گلو و یا حتی پوست خواهد شد.

التهابات در این نواحی می تواند ترشح غدد را مختل کرده و رطوبت و انعطاف پذیری این اعضا را کمتر از سابق گرداند.

به این ترتیب می توان گفت خشکی چشم نیز از علائم اولیه آرتریت روماتوئید می باشد هر چند که بعید است این مشکل به تنهایی از علامت های روماتیسم باشد.

درد مفاصل

از دیگر علائم روماتیسم مفصلی درد مفاصل است. مردم اغلب فکر می کنند که درد مفاصل از علل پیری و کهولت جسم است در صورتی که این درد نشانه آشکار شروع آرتریت روماتوئید است.

این درد همچنان می تواند به عنوان فیبرومیالژ یا سندرم خستگی مزمن تشخیص داده شود.

این درد که معمولا در زانوها بیشتر رایج است زمان زیادی طول می کشد مثلا چیزی در حدود بیشتر از یک هفته همراه بیمار است. همزمان با این درد هر دو دست یا پا یا مچ ها هم درد خواهند داشت.

سختی صبحگاهی

درد و سفتی مفاصل در صبح هنگام هم از علائم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید است. این مشکل رایج در ابتدا تنها با سختی مفاصل و دردناک بودن آنها شروع می شود ولی بعد از مدتی به ساعات خواب نیز نفوذ پیدا می کند.

به این حالت استئو آرتریت یا آرتروز می گویند که نوعی از آرتریت است که پس از مدت زمان طولانی که فرد بی تحرک باشد مانند خواب درد شروع می شود. تفاوت این دو در آن است که دردهای آرتروز مدت کمی مثلا نیم ساعت به طول می انجامند ولی دردهای روماتیسم مفصلی خیلی بیشتر و حتی بخش بزرگی از روز به طول می انجامد.

ورزش هایی هستند که مناسب این حالت می باشند و می توانند تا حد زیادی سفتی و خشکی مفاصل را کاهش دهند.

قفل شدن مفاصل

علائم روماتیسم مفصلی

بیماران مبتلا آرتریت روماتوئید ممکن است گاهی دچار قفل شدن در مفاصل شوند.

قفل مفاصل زانو و آرنج رایج تر است. این اتفاق معمولا به دلیل تورم بسیار زیاد در اطراف مفاصل رخ می دهد. خم نشدن مفاصل به خصوص مفصل زانو سبب ایجاد کیست هایی در پشت زانو شده و مانع حرکت می شوند.

این حالت شبیه به پارگی منیسک در ورزشکاران است و ممکن است با ان اشتباه گرفته شود.

ندول (Nodule)

گِرِهَک یا ندول (Nodule) یک ساختار غیرعادی گرد و تقریباً سفت است که در قسمت‌های مختلف بدن ممکن است بروز کند. این توده ها که از عوامل حاد روماتوئید هستند بسیار قوی بوده و زیر پوست در نزدیکی مفصل پدیدار می شوند.

آنها به طور معمول در پشت آرنج مشاهده شده و گاهی در چشم ها هم قابل مشاهده هستند.

این توده ها و گره ها می توانند سبب بروز نقرس که فرم دیگری از آرتریت است، شوند.

با مشاهده این چند نشانه می توان قبل از بروز مرحله حاد و خطرناک این بیماری را شناخت و جهت درمان آن اقدامات درمانی  را انجام داد.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا