دانستنی‌های سلامتی

علت زایمان زودرس از نظر علمی چیست؟

علت زایمان زودرس
۱+

شاید بتوان گفت زیباترین و اعجاب برانگیزترین شاهکار خلقت زمانی است که جنین در رحم مادر پرورش می‌یابد. ۳۷ هفته طول می‌کشد تا دو سلول به یک موجود کامل و ظریف تبدیل شود و پا به این دنیا بگذارد. ولی گزارشات به دست آمده در بیشتر بیمارستان‌ها حاکی از تولد زودهنگام جنین قبل از کامل شدن است. علت زایمان زودرس چیست؟ چرا جنین نارس متولد می‌شود؟ آیا مادر عامل اصلی است یا خود جنین نیز در تولد نارس خود نقش دارد؟ در ادامه با مرور جزییات جالبی از علت زایمان زودرس با نت نوشت همراه باشید.

علت زایمان زودرس چیست؟

وقتی سیستم ایمنی بدن جنین زودتر از زمان تعیین شده طبیعی فعال شود سلول‌های مادر را به عنوان سلول‌های غریبه می‌شناسد و برای مقابله با آن‌ها زودتر پا به این دنیا می‌گذارد.

محققان راجع به علت زایمان زودرس دریافتند خون بند ناف حاوی میزان زیادی سلول‌های ایمنی بدن نوزاد است. آزمایشات خون بند ناف نشان داد وجود این سلول‌ها در نتیجه فعال شدن سیستم ایمنی بدن جنین برای حمله به سلول‌های مادر است.

در این تحقیق که راجع به علت زایمان زودرس بوده است خون بند ناف ۸۹ جنین که مادران‌شان با زایمان طبیعی آن‌ها را به دنیا آورده بودند، پس از اتمام هفته سی و هفتم بارداری با خون بند ناف ۷۰ زایمان زودرس مقایسه شد. محققان متوجه شدند در خون بند ناف جنین دو نوع سلول ایمنی وجود دارد.

سلول T که با هر نوع ماده غریبه‌ای مبارزه می‌کند و سلول‌های آنتی ژن که به سلول‌های T کمک می‌کند تا غریبه‌ها را در بدن شناسایی کرده با آنها مقابله نمایند.

در نوزادانی که کامل متولد شده بودند این نوع سلول‌ها کامل نشده است که پس از تولد شروع به رشد می‌کنند. ولی در نوزادانی که نارس متولد شده بودند این دو نوع سلول کامل شده و قبل از تولد فعال هم شده اند.

در واقع سیستم ایمنی بدن نوزاد جریانی التهابی ایجاد می‌کند که نتیجه آن ایجاد انقباضات در رحم مادر و علت زایمان زودرس می‌شود. دکتر تیپی مکنزی Dr. Tippi Mackenzie رهبر گروه تحقیق در این باره توضیح می‌دهد: «در این تحقیق نشان می‌دهیم چگونه عفونت یا التهابات ایجاد شده در بدن مادر که در بیشتر موارد به زایمان زودرس منجر می‌شود در نتیجه فعال شدن یا بیدار شدن سیستم ایمنی جنین است. سیستم ایمنی بدن جنین زود فعال شده قادر است سلول‌های مادر را شناسایی کند. ولی آن‌ها را به عنوان سلول‌های غریبه می‌شناسد و سعی در مقابله با آن‌ها دارد.»

دکتر مکنزی که استادیار دانشگاه کالیفرنیا، و جراح و متخصص زنان و زایمان در مرکز جراحی سانفرانسیسکو است اعلام کرد از هر ۱۰ حاملگی یک حاملگی به زایمان زودرس منجر می‌شود که قبل از کامل شدن جنین اتفاق می‌افتد. جنین باید ۳۷ هفته کامل در رحم زندگی کند تا کاملا رشد یافته تولد شود.

خطرات زایمان زودرس

تولد پیش از ۳۷ هفتگی منجر به مرگ بسیاری از نوزادان در سراسر دنیا است.

تولد پیش از ۳۷ هفتگی منجر به مرگ بسیاری از نوزادان در سراسر دنیا است.

تولد پیش از ۳۷ هفتگی منجر به مرگ بسیاری از نوزادان در سراسر دنیا است. نوزادانی هم که از طریق مراقبت‌های پزشکی زنده می‌مانند معمولا در طول دوران زندگی دچار مشکلات سلامتی ، نقص عضو و حتی عقب ماندگی‌های ذهنی خواهند بود.

هر چند دکتر مکنزی اعتقاد دارد علت زایمان زودرس تبدیل به معما در علم پزشکی شده است ولی تحقیق اخیر به ما کمک می‌کند تا بتواینم با بررسی سیستم ایمنی بدن مادر و جنین از زایمان‌های زود هنگام پیشگیری کنیم.

بخصوص که پیش از این تصور می‌شد علت زایمان‌های زود هنگام مادر است در حالی که جنین نیز نقش مهمی در تولد زودرس خود دارد.

در نتیجه اهمیت این کشف راجع به علت زایمان زودرس در یک نمونه آزمایشگاهی محققان مواد شیمیایی بدن مادر را که در انقباضات رحمی نقش دارد بررسی کردند.

دانشمندان به وجود عفونت در بدن مادر مشکوک شدند که سیستم ایمنی بدن جنین را فعال می‌کند. فشارخون بالا، دیابت، پاره شدن زود هنگام کیسه آب و حتی دهانه کوتاه رحم می‌تواند عامل بروز تولد زودرس جنین شود.

ولی این که خود جنین عاملی در به دنیا آمدنش قبل از کامل شدن در رحم مادر باشد یافته جدیدی است که جامعه پزشکی با آغوش باز از آن به عنوان یک یافته مهم استقبال کرده است.

دکتر اسکات سولیوان Dr. Scott Sullivan رییس بخش دارویی مادر و جنین از دانشگاه کارولینای جنوبی در چارلستون با خوشحالی از این کشف جدید در این باره می‌گوید: «کار گروه تحقیق را تحسین می‌کنم.

چرا که نکات مهم و پرسش برانگیری را پیش رویمان گذاشته است تا بتوانیم با بررسی دقیق بدن مادر و جنین و توجه به نشانه‌ها از زایمان زودرس و کامل نشدن جنین جلوگیری کنیم.»

دکتر سولیوان و گروه تحقیق اعتقاد دارند بدن هر مادری متفاوت عمل می‌کند. ولی کشف جدید باعث می‌شود تا برای مادر و جنین او بتوانیم روش درمانی خاص خودشان را انتخاب کنیم و با ساخت داروی‌های جدید بتوانیم علت زایمان زودرس را به نوعی درمان تا از عقب ماندگی‌های جسمی و ذهنی پیشگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: زایمان طبیعی یا سزارین: کدام نوع زایمان برای مادر و کودک بهتر است؟

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا