دانستنی‌های سلامتی

آپنه خواب چیست؟ علائم و درمان آپنه خواب را بشناسید

آپنه خواب چیست؟ علائم و درمان آپنه خواب

اگر در طول خواب نفس نفس می‌زنید و به یک‌باره از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است به آپنه خواب دچار باشید. آپنه خواب نوعی اختلال است که موجب می‌شود فرد در طول خواب به کرات دچار توقف در تنفس شود. این مطلب از سری مطالب نت‌نوشت، به آپنه خواب، از علل و علائم آن گرفته تا درمانش، می‌پردازد.

۰

شاید بپرسید آپنه خواب چیست؟ اگر در طول خواب نفس نفس می‌زنید و به یک‌باره از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است به آپنه خواب دچار باشید. آپنه خواب نوعی اختلال است که موجب می‌شود فرد در طول خواب به کرات دچار توقف در تنفس شود. این مطلب از سری مطالب نت‌نوشت، به اینکه آپنه خواب چیست؟ علل و علائم آن و درمان آپنه خواب می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: راه های درمان خروپف : با این روش های ساده نگذارید خروپف سلول های مغز را نابود کند

 آپنه خواب چیست؟ تفاوت میان خروپف و آپنه خواب

کسانی که به آپنه خواب دچار اند ممکن است در طول خواب در طی یک ساعت بیش از ۳۰ بار وقفه‌ی تنفسی را تجربه کنند، البته بدون آن که خود بفهمند. جالب آن که بسیاری از افراد مبتلا به آپنه خواب گمان می‌کنند که در طول شب بسیار خوب می‌خوابند!

آپنه خواب یک خروپف سنگین نیست بلکه یک وضعیت سلامتی است، وضعیتی که ممکن است به طرق مختلف موجب کاهش کیفیت زندگی شود. در واقع وقفه در تنفس ممکن است موجب کاهش اکسیژنی شود که به مغز و سایر اعضای بدن می‌رسد. عموماً به همین دلیل است که افراد مبتلا به این اختلال به یک‌باره از خواب بیدار می‌شوند.

اما خروپف اینگونه نیست. خروپف موجب نمی‌شود که فرد از خواب بیدار شود. در کلیت ماجرا، تغییر در خلق و خو، حافظه، وزن، اشتها و حتی شخصیت می‌تواند از علائم آپنه خواب باشد. آپنه خواب موردی است که نه توسط شما بلکه توسط اطرافیان‌تان می‌بایست شناخته شود، آن هم با توجه به این که شما ممکن است بارها در حین خواب تنفس‌تان قطع و وصل شود، یا بارها بیدار شوید آن هم برای دریافت هوا.

بیشتر بخوانید: به این دلایل موبایل در رختخواب به هر بهانه ای ممنوع

علل آپنه خواب

شایع‌ترین علل آپنه خواب عبارت اند از:

  • چاقی
  • پیری
  • مرد بودن
  • راه تنفس مسدود
  • لوزه‌های بزرگ

برخی عوامل نیز ممکن است خطر ابتلا به آپنه را افزایش دهند، از جمله سابقه خانوادگی، مصرف الکل، مصرف سیگار، اختلالات تیروئید، بیماری‌های قلبی و … .

بیشتر بخوانید: ۸ گام برای داشتن خواب راحت در زمستان

علائم آپنه خواب

علائم آپنه خواب عبارت اند از:

  • خروپف با صدای بلند
  • صدای خفگی
  • احساس خستگی و اضطراب در طول روز
  • بیدار شدن ناگهانی
  • احساس ناگهانی از کف دادن تنفس
  • عرق شبانه
  • تکرر ادرار
  • تحریک پذیری
  • ضعف در حافظه
  • مشکل در تمرکز

فارغ از این موارد، آپنه خواب می‌تواند در درازمدت موجب بروز برخی عوارض دیگر شود از جمله بیماریهای قلبی، سکته، دیابت، چاقی، اختلال در عملکرد جنسی، افسردگی و … . افزون بر این، این اختلال می‌تواند موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و همچنین سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از عدم تعادل هورمونی شود.

بیشتر بخوانید: خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟

درمان آپنه خواب

۱- رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن:

خطر آپنه در افراد چاق ۴ برابر افراد با وزن معمولی است. چربی‌های موجود در گردن می‌توانند بر روی ماهیچه‌های گلو و قدرت تنفس تأثیر بگذارند. در واقع دور گردن بیش از ۱۷ اینچ برای مرد و بیش از ۱۵ اینچ برای زن موجب افزایش خطر ابتلا به آپنه می‌شود.  لذا یکی از راه‌های درمان آپنه خواب رسیدن به وزن مناسب و ماندن در آن است.

برای رسیدن به وزن مناسب  و ماندن در آن یکی از بهترین کارها مصرف غذاهای با فیبر بالا است. بهترین غذاهای دارای فیبر بالا عبارت اند از:

  • سبزیجات تازه
  • میوه
  • آجیل
  • دانه‌ها
  • حبوبات

افزون بر این، مصرف غذاهای دارای چربی سالم نیز می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد. در راستای این امر، توصیه‌ی نت‌نوشت به شما مصرف روغن نارگیل است. این روغن از اثرات طبیعی چربی سوزی برخوردار بوده و همچنین موجب تقویت سلامت روده می‌شود.

افزون بر روغن نارگیل، می‌توانید روغن زیتون، آووکادو و دانه‌ها را نیز به عنوان منابعی غنی از چربی‌های سالم مصرف کنید.

روغن‌های گیاهی نیز در درمان آپنه مفید هستند. روغن گریپ‌فروت، زنجبیل و دارچین از جمله مواردی هستند که می‌توانند برای درمان آپنه موثر واقع شوند.

فارغ از رژیم غذایی، حتماً به ورزش نیز توجه کنید. سعی کنید عضله‌ها را تقویت کرده و چربی‌ها را بسوزانید. همچنین در هفته ۵ روز حداقل نیم ساعت پیاده روی سریع داشته باشید.

بیشتر بخوانید: کارهایی که نباید قبل از خواب انجام دهیم

۲- قطع مصرف الکل، سیگار و آرام‌بخش‌ها:

الکل می‌تواند بر روی کیفیت خواب و همچنین عضلات گلو، از جمله زبان کوچک و کام، تأثیر بگذارد. در واقع همین عضلات برای کمک به تنفس ضروری هستند و الکل با تأثیر بر آن‌ها می‌تواند موجب اختلال در تنفس در خواب و نتیجتاً آپنه خواب شود. آرام‌بخش‌ها نیز می‌توانند چنین تأثیری داشته باشند. همچنین هم الکل و هم سیگار می‌توانند موجب التهاب و احتباس مایعات در مجاری هوایی شوند و به این ترتیب اختلال خواب را به همراه داشته باشند.

۳- درمان رفلاکس معده و سرفه:

رفلاکس زمانی رخ می‌دهد که اسید معده بالا بیاید و همین امر می‌تواند موجب سوزش و تورم عضلات گلو شود. سرفه نیز ممکن است موجب تحریک مجاری هوا شده و همچنین خروپف را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : درمان طبیعی رفلاکس معده در خانه

۴- مرطوب ساختن اتاق خواب:

استفاده از یک مرطوب کننده برای اتاق خواب می‌تواند در درمان آپنه خواب مؤثر باشد. در واقع این روش از جمله روش‌هایی است که امتحان خود را پس داده، و البته خوب پس داده است. در کنار این امر، می‌توان برخی روغن‌های گیاهی، همچون روغن اکالیپتوس، را پیش از خواب بر روی قفسه‌ی سینه مالید.

۵- بهتر کردن موقعیت خواب:

بالا بودن سر به هنگام خواب از جمله مواردی است که می‌تواند هم در رفع خروپف و هم در رفع آپنه مفید باشد. یک مطالعه نشان از آن دارد که بالا بردن سر با استفاده از یک بالش مرتفع‌تر یکی از بهترین روش‌ها برای درمان آپنه خواب است.

بیشتر بخوانید: گیاهان دارویی برای رفع خستگی مغز و درمان بی خوابی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا