دانستنی‌های سلامتی

علل ورم پا که بسیار خطرناکند و باید به سرعت درمان شوند

علل ورم پا
۱۳+

علل ورم پا را بشناسید و آن ها را جدی بگیرید. وقتی پس از چند ساعت کار مداوم که پاها در حالت آویزان بوده، به خانه بر می گردید یا بعد از چند ساعت بی تحرکی در یک مسافرت طولانی یا ایستادن زیاد و مداوم پاها متورم می شود. وقتی به خانه می رسید با گذاشتن پاها در سطحی بالاتر از بدن تان مثل تکیه به دیوار یا گذاشتن روی چند متکا ورم برطرف می شود. در بعضی از زنان باردار هم تورم پا به وجود می آید که با توجه به مراجعه های دوره ای پزشک این موضوع را بررسی می کند. ولی به هر علتی متوجه شدید پاهایتان ورم دارد و به راحتی برطرف نمی شود، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که در بیشتر موارد یک علت پزشکی خطرناک عامل بروز ورم پاها است که فقط و فقط با کمک پزشک متخصص می تواند درمان شود. امروز علل ورم پا را که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد در نت نوشت می خوانید.

بیشتر بخوانید: علل و درمان طبیعی ورم دست و پا و ادم محیطی

علل ورم پا

وجود لخته خون در رگ های عمقی پا

وقتی لخته خون در یکی از رگ های عمیق پا ایجاد می شود  ورم همراه با درد وجود دارد. ولی خطر بیشتر آن جاست که این لخته خون می تواند از طریق جریان خون حرکت کرده و به ریه ها، مغز و قلب برسد. آمبولی ایجاد شده باعث بروز سکته و نارسایی های شدید ریوی شده خطر باعث مرگ می شود.

بیشتر بخوانید: علائم لخته شدن خون در بدن که بیشتر مردم خطرات جدی آن را نادیده می گیرند

تاندون های پاشنه آشیل

تاندون های آشیل در صورت فشاری که به آنها وارد شده باشد دردناک  می شوند. این درد به ساق پا هم می رسد. ایجاد ورم در پاشنه و مچ پا بخصوص وقتی با فعالیت بدنی شدیدتر و بیشتر می شود نیاز به درمان دارد و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: علت باد کردن بدن چیست؟ چگونه می توان تورم بدن را درمان کرد؟

التهاب مفاصل

هر مفصلی در بدن می تواند به التهاب دچار شود. ولی اگر این ورم در مچ پا همراه با درد، کوفتگی عضلانی و تورم باشد و شخص را در راه رفتن دچار مشکل کند باز هم از مواردی است که سریع باید به متخصص مراجعه شود.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ضد التهاب بسیار قوی را بشناسید

نارسایی قلب

یکی از علل ورم پا و تورم در مچ پا می تواند بر اثر نارسایی قلب باشد. باورش سخت است ولی حقیقت دارد. چون به دلیل نارسایی قلبی و عدم گردش خوب جریان خون مایعات در پا، مچ پا یا ران جمع شده و باعث ایجاد تورم می شود. بی حسی و درد در پاها بعد از چند روز ممکن است باعث بروز سکته و مرگ شود.

بیشتر بخوانید: علل نفخ شکم غیر عادی در زنان

غده های لنفاوی

کشاله ران و زیر بازوها و بناگوش از مناطق مهمی است که غده های لنفاوی در آن قرار دارند. اندام های تحتانی که با این غده ها ارتباط دارند مثل دست ها ( با غده های لنفاوی بازو و گلو) و پاها، مچ و ران ( با غده های لنفاوی کشاله ران) در صورت بروز تورم، درد، حتی احساس ناراحتی، عفونت های مکرر، عفونت های مقاوم به درمان هر چه سریع تر باید به پزشک نشان داده و آزمایش انجام گیرد. گاهی حتی یک زگیل کوچک روی دست می تواند مربوط به سرطان غده لنفاوی زیر بغل باشد. به همین دلیل این گونه علامت های کوچک را بی اهمیت از کنارشان رد نشوید.

ورم های زیرپوستی

این نوع ورم ها نشان می دهد که بافت های زیر پوست  هم دچار مشکل هستند. این نوع ورم  باعث قرمزی، تورم و حتی داغ شدن پوست می شود. این نوع ورم نه تنها در پاها بلکه در هر جای بدن می تواند به وجود آید و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بیشتر بخوانید: علت پف کردن صورت چیست؟ چرا صورتم پف می‌کند؟

نقرس

از دیگر علل ورم پا نقرس است. یکی از دردناک ترین بیماری ها که باعث ایجاد ورم در مفاصل می شود. این بیماری به دلیل اوره زیاد خون به وجود می آید و می تواند مچ های دست و پا، پاشنه پا، انگشتان، ساعد و زانوها را درگیر کند. قرمزی و درد، سخت شدن مفاصل، داغی و تورم از علائم این بیماری است.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی واریس پا

ورم کیسه های مفصلی

در کنار مفاصل کیسه هایی وجود دارد که مثل بالشتک بین استخوان، ماهیچه و تاندون ها عمل می کند تا حرکت مفصلی راحت تر صورت گیرد.  این کیسه ها در هر کجای بدن که مفصلی وجود دارد مثل لگن، شانه ها، آرنج، پاشنه و انگشت بزرگ پا اگر دچار مشکل شود باعث ایجاد ورم و درد و حتی قرمزی می شود. معمولا با حرکت دادن عضو درد بیشتر می شود.

به هر دلیلی که این علائم را داشتید سریع به پزشک مراجعه کنید تا زودتر تحت درمان قرار گیرید.  چون این نوع ورم ها نشانه یک بیماری خطرناک است که باید به سرعت توسط پزشک معالج درمان شود.

بیشتر بخوانید: از بین بردن پف صورت با روش های سریع و موثر خانگی

منابع :
Mayo Clinic
NIH
Mayo Clinic
American Heart Association
Ortho Info
Medline Plus
Web MD
Foot Smart
Mayo Clinic

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا