دانستنی‌های سلامتی

مضرات گوشت مرغ: همه آنچه که باید درباره عوارض این گوشت بدانید

مضرات گوشت مرغ
۱۲+

گوشت مرغ بهتر از گوشت قرمز است اما بهترین گزینه نیست چرا که مضرات گوشت مرغ بسیار زیاد است. اگر در صدد کاهش چربی و یا افزایش ماهیچه‌های بدن‌ تان هستید، گوشت مرغ به سبب دارا بودن پروتئین بدون چربی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. اما با وجود آن‌که این خوراکی یکی از گزینه‌های خوب است، اما فارغ از عوارض جانبی نیست.

البته این سخن به معنای آن نیست که گوشت مرغ عاری از مواد مغذی با ارزش است. خیر! گوشت مرغ با دارا بودن ویتامین B، ویتامین C، فولات و همچنین سلنیوم، کلسیم، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم و فسفر گزینه‌ی خوبی برای دریافت پروتئین بدون چربی است. اما در عین حال، این خوراکی بهتر از ماهی نیست و یا گزینه‌ای بهتر از میوه‌جات و سبزیجات روزانه نیست.

در ادامه نت‌نوشت به بررسی مضرات گوشت مرغ می‌پردازد. عوارضی که گاه مستقیماً به خود مرغ مربوطند و گاه به سبب پخت و پز اشتباه آن به وجود می‌‌ آیند.

مضرات گوشت مرغ

حدود ۹۷ درصد از مرغ‌های نمونه دارای باکتری‌های مضر هستند

حدود ۹۷ درصد از مرغ‌های نمونه دارای باکتری‌های مضر هستند

مسمومیت غذایی

امکان مسمومیت غذایی ناشی از سالمونلا، کمپیلوباکتر و دیگر باکتری‌ها به سبب خوردن مرغ وجود دارد. در ایالات متحده، که از بالاتری مصرف مرغ در جهان برخوردار است، سالانه از هر ۶ نفر ۱ نفر دچار مسمومیت غذایی ناشی از خوردن گوشت مرغ می‌شود.

نتایج مطالعات صورت گرفته در اروپا، بریتانیا و سواحل آمریکا درباره مضرات گوشت مرغ نگران کننده اند. در این مطالعات دریافته شده که حدود ۹۷ درصد از مرغ‌های نمونه دارای باکتری‌های مضر هستند.
بیشتر بخوانید: دل و سنگدان مرغ

خطر عفونت باکتریال مقاوم به آنتی بیوتیک

خطر عفونت باکتریال مقاوم به آنتی بیوتیک ناشی از مرغ از مضرات گوشت مرغ است که هنوز هم که هنوز است جامعه‌ی پزشکی درگیر آن است. تولید انبوه مرغ نیز نتوانسته این مشکل را حل کند.

همچنین استفاده‌ی گسترده از آنتی بیوتیک در مرغ‌ها برای کاهش خطر عفونت‌ها، نه تنها نتوانسته‌اند از مشکل بکاهند بلکه به مشکل نیز افزوده‌اند. افزون بر این، اخباری مبنی بر وجود باکتری‌های سالمونلای مقاوم به آنتی بیوتیک نیز در مرغ وجود دارد.

میزان کلسترول بالای موجود در مرغ، حتی بدون پوست

یکی از مضرات گوشت مرغ داشتن کلسترول بالا است. البته که مرغ بدون پوست به نسبت مرغ با پوست از کلسترول کمتری برخوردار است اما این به معنای آن نیست که مرغ بدون پوست کلسترول کمی دارد. در ۳٫۵ اونس از گوشت گاو حدود ۸۹ میلی‌گرم کلسترول وجود دارد.

این در حالی است که در همین میزان از گوشت مرغ بدون پوست، حدود ۸۵ میلی‌گرم کلسترول وجود دارد. مورد دیگری که در ارتباط با کلسترول گوشت مرغ بهتر است گفته شود این است که اگر گوشتِ مرغ با روغن‌های حیوانی و یا چربی‌های ترانس پخته شود خطر افزایش کلسترول بالاتر نیز می‌رود.

خطر ابتلا به سرطان از مضرات گوشت مرغ

یکی از مضرات گوشت مرغ که البته درباره گوشت‌های دیگر هم صدق می‌کند بالا بردن ریسک ابتلا به سرطان است. تحقیقات نشان از آن دارند که خطر ابتلا به سرطان در میان گیاه‌ خواران به نسبت گوشت‌خواران تا ۴۰ درصد کمتر است.

آن هم به سبب آن که مصرف زیاد پروتئین حیوانی و در عین حال مصرف کم میوه و سبزی می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

بنابراین مهم نیست که تا به چه اندازه گوشت مرغ را صحیح پخته‌اید، چرا که با کاهش مصرف میوه و سبزی و افزایش مصرف گوشت مرغ، خود به خود، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهید.

اما افزون بر این، شرایط طبخ مرغ نیز در افزایش خطر ابتلا به سرطان نقش دارد. عموماً برای پخت مرغ به درجه حرارت بالایی نیاز است و همین درجه حرارت بالا می‌تواند موجب ایجاد ترکیبات سرطان‌زا شده و نتیجتاً خطر ابتلا به سرطان را در پی داشته باشد.

کباب کردن و همچنین سرخ کردن مرغ، موجب افزایش خطر این ترکیبات سرطان‌زا می‌شود و در واقع بدترین کاری که می‌توان انجام داد سرخ کردن مرغ است.

خطر آلودگی به آرسنیک از مضرات گوشت مرغ

یکی از مضرات گوشت مرغ این است که آرسنیک به طور عمده در غذای مرغ وجود دارد، آن هم به سبب جلوگیری از خطر اسهال و برای حصول اطمینان از رشد مرغ. اما همین آرسنیک می‌تواند موجب افزایش بیماری‌های قلبی، دیابت، مشکلات عصبی و حتی سرطان در انسان شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ۵۵ درصد از مرغ‌های خام موجود در فروشگاه‌ها حاوی آرسنیک هستند.

بیشتر بخوانید: فواید گوشت بره و مضرات آن

منبع +

۱۶ دیدگاه

16 دیدگاه

  1. Avatar

    حمید م

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ at ۲۲:۱۴

    مرغ خوک پرندگان است (امیرالمومنین علی سلام الله علیه)
    مرغ بدترین گوشت حلال و خوردنیه

    ۹+
    • Avatar

      برنا

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ at ۱۲:۱۴

      ببخشید کی حضرت علی چنین حدیثی رو گفتن
      تا چیزی رو کامل در موردش تحقیق نکردین از همه منبعی نه تنها اینترنت از همه جاها تحقیق کنید بعد بنوسید

      ۱۱+
  2. Avatar

    برنا

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ at ۱۲:۲۱

    هیچ هورمونی وجود نداره که به مرغ بدن و رشد کنه این نژاد مرغ که مرغ رشد میکند
    دوم اینکه انتی بیوتیک اگر به مرغ داده شود تا وقتی که این عفونت از بدن مرغ پاک نشود و انتی بیوتیک خارج نشود اجازه بار مرغ و کشتار مرغ داده نمیشود

    ۱+
  3. Avatar

    میم

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ at ۲۲:۴۹

    گوشت مرغ هورمون زنانه مردان رو بالا میبره

    ۹+
  4. Avatar

    م م م م م

    ۲ تیر ۱۳۹۸ at ۳:۵۷

    گوشت قرمز مضر ،گوشت مرغ مضر .گوشت ماهی هم فردا پس فردا مضر اعلام میکنن .شما بگید دیگه چی موند برای مصرف ؟به این چرت و پرت زیاد توجه نکنین .مصرف مناسب از هر چیز برای بدن خیلی هم خوب و مفید .

    ۶+
    • Avatar

      Soheyla

      ۱۸ مهر ۱۴۰۰ at ۸:۴۷

      ??

      ۰
  5. Avatar

    یا صاحب الزمان ادرکنی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ at ۲۰:۲۱

    سلام دوستان عزیز من برای کسانی که میگن این حدیث از
    امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیست سند میارم تا قبول کنند”
    در ارتباط با پرسش مطرح شده باید گفت؛ روایتی در این زمینه وجود دارد که به معنای حرام بودن گوشت مرغ نیست:

    «ذَکَرْتُ اللُّحْمَانَ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ عُمَرَ حَاضِرٌ فَقَالَ عُمَرُ إِنَّ أَطْیَبَ اللَّحْمَیْنِ لَحْمُ الدَّجَاجِ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع کَلَّا إِنَّ ذَلِکَ خَنَازِیرُ الطَّیْرِ وَ إِنَّ أَطْیَبَ اللَّحْمِ لَحْمُ فَرْخِ حَمَامٍ قَدْ نَهَضَ أَوْ کَادَ یَنْهَض»؛‏‏[۱]

    راوی می‌گوید: نظر امام علی(ع) را در مورد مقایسه دو گوشت با یکدیگر خواستم. خلیفه دوم عمر نیز حضور داشت و گفت: بهترین گوشت، گوشت مرغ است! علی(ع) فرمود: نه هرگز! آن خوک پرنده‌‏ها است، بهترین گوشت از جوجه کبوتری است که پرواز را یاد گرفته و یا نزدیک است یاد بگیرد!

    این روایت در مقام مقایسه گوشت پرندگان با یکدیگر است که امام علی(ع) گوشت جوجه کبوتر را بر گوشت مرغ ترجیح داده است؛ زیرا مرغی که در طبیعت رها می‌شود و قدرت پرواز نیز ندارد؛ در بسیاری از موارد مانند خوک از فضله و مدفوع حیوانات دیگر استفاده ‌می‌کند، بر خلاف جوجه کبوتری که توسط انسان پرورش ‌می‌یابد و یا توسط مادرش که قدرت پریدن دارد از غذاهای بهتری بهره‌مند می‌شود. و این به معنای حرمت – و یا حتی کراهت – گوشت مرغ نیست.
    [۱]. برقی، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج ‏۲، ص ۴۷۵،‏ قم، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۷۱ق.

    ۷+
  6. Avatar

    سلامت

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ at ۲۰:۲۹

    سلام لطفا اول از همه چیز اعصاب خودتون رو خورد نکنید و یه
    نگاهی به حرفام داشته باشین”
    یک مرغ برای بالغ شدن باید ۶ ماه رو طی کنه اما متاسفانه این مرغهای صنعتی در عرض ۴۵ روز بالغ میشه با مواد شیمیایی و هورمونی میتونین تحقیقات بیشتر رو انجام بدین در موردش.
    اما مصرف اون اشکالی نداره ولی سعی کنین کمتر استفاده کنید
    و بجای اون از گوشت بوقلمون، کبک،. بلدرچین، شتر مرغ و یا مرغ بومی استفاده کنید که بسیاااااااااااااار خاصیت داره.
    گوشت قرمز هم در صورتی که مصرف معمول نباشه اشکالی نداره.

    سلامتی نوش جان

    ۴+
    • Avatar

      Soheyla

      ۱۸ مهر ۱۴۰۰ at ۸:۵۰

      به اینا هورمون نمیزنن اونوقت??

      ۰
    • Avatar

      Soheyla

      ۱۸ مهر ۱۴۰۰ at ۸:۵۰

      به اینا هورمون نمیزنن اونوقت??

      ۱+
  7. Avatar

    Atlan

    ۷ آبان ۱۴۰۰ at ۲:۱۰

    من بدنسازم و روزی یک۱ کیلو سینه مرغ میخورم و مشکلی ندارم زیاد به این چرت و پرتی گوش ندین

    ۲+
    • Avatar

      احسان

      ۲۶ دی ۱۴۰۱ at ۱۳:۳۳

      چجوری متوجه شدی مشکلی نداری؟
      مشکل پیدا کردن که یه دفعه نیس
      پیشنهاد میکنم مستند game changers رو ببینید

      ۰
  8. Avatar

    رضا

    ۱۳ دی ۱۴۰۰ at ۲:۵۸

    من خودم داخل خانه بلدرچین پرورش میدم و از گوشتش استفاده میکنم خیلی هم سالمه

    ۲+
  9. Avatar

    reza

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۲:۲۸

    من هر موقع مرغ میخورم باید یه شب توالت بمونم یعنی اسهال.درد وجه منو میکشه

    ۰
  10. Avatar

    دکتر اسما داریانی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ at ۱۷:۵۲

    تغذیه خود مرغ از آت آشغاله بعد ما تازه گوشت اینو می خوریم که سر تا پا مضره منبع ویتامینی هم که داره میشه از طریق سبزیجات و حبوبات جایگزین کرد خوردن گوشت یه حیوان چه گوسفند چه مرغ حرامه و نه تنها باعث میشه قیافه انسان از عادیت دربیاد هزار تا بیماری هم به وجود میاره

    ۰
  11. Avatar

    Sina

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ at ۱۸:۲۸

    هیچ چیز از گیاهخواری بهتر نیست!

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا