دانستنی‌های سلامتی

عوارض الکل: عوارض جبران ناپذیر مصرف نوشیدنی‌های الکلی تن‌تان را خواهد لرزاند!

عوارض الکل
۷+

عوارض الکل در علم امروزی بر کسی پوشیده نیست. مصرف الکل چه به صورت کوتاه مدت و چه بلند مدت می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی را برای بدن انسان در بر داشته باشد.

مشکلات و بیماری هایی که از طریق مصرف الکل به بدن وارد می‌شود را بسیار دشوار و سخت می‌توان درمان کرد. چرا که الکل در طول زمان آسیب هایی را به صورت نهان بر اعضای درونی بدن وارد می‌کند و زمانی بیماری‌ها آشکار می‌شوند که تخریب به صورت کلی آن عضو را از کار انداخته است.

مصرف بلند مدت الکل می‌تواند بر نیمکره‌های مغز آسیب جدی وارد کند به صورتی که حافظه را تقریبا نابود می‌کند. یادآوری و به خاطر آوردن مسائل حتی در حد یک خواب کوتاه برای فرد الکلی تقریبا غیر ممکن می‌شود.

اعتیاد و یا وابستگی به الکل برای افراد مختلف، متفاوت است اما به طور کلی در صورتی که الکل مصرف شود توانایی‌های جسمی و البته روحی کاهش یافته و روابط اجتماعی دچار اختلالاتی می‌شود.

عوارض الکل

عوارض الکل بر بدن جبران ناپذیر است!

عوارض الکل بر بدن جبران ناپذیر است!

  • خستگی در حین انجام کارهای عادی روزانه ممکن است از یک کم خونی نشأت گرفته باشد ولی اگر نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنید بی شک از آن می‌باشد.
  • کبد در مرور زمان با مصرف الکل آسیب پیدا کرده و بعید نیست که مصرف طولانی مدت منجر به برداشت این عضو شود.
  • پانکراتیت مزمن با مصرف الکل به وجود می‌آید. مشکلات مرتبط با روده و معده همانند اسهال و یا یبوست به دردهایی مزمن تبدیل خواهد شد.
  • ناباروری و اختلال در نعوظ از مسائلی است که افراد الکلی را حتما درگیر خود خواهد کرد.
  • مادامی که الکل مصرف می‌شود جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی که از تغذیه وارد بدن می‌شود تقریبا به صفر می‌رسد و بدن هیچ گونه ویتامینی را جذب نخواهد کرد.
  • مصرف الکل می‌تواند مشکلاتی مربوط به اعصاب ایجاد کند که آسیب هایی به سیستم عصب مرکزی وارد خواهد شد مشکلاتی همچون بی حسی و یا گزگز کردن دست و پا که از اعصاب این اعضا ناشی می‌شود.
  • ابتلا به سرطان به خصوص سرطان پستان در مصرف کنندگان الکل بالا می‌رود.
  • افرادی که نوشیدن الکل را به امری همیشگی تبدیل می‌کنند سیستم ایمنی بدنشان در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس هایی همچون سل و پنومونی حساس و بسیار ضعیف عمل می‌کند.

آسیب به کبد

کبد نخستین عضوی است که عوارض مصرف الکل را خواهد دید!

کبد ارگانی است که تجزیه و تحلیل و حذف مواد مضر بدن را به عهده دارد. مصرف الکل فعالیت کبد را مختل کرده و یا اینکه زخم هایی در این عضو به وجود می‌آورد. التهابات ناشی از زخم در کبد که به سیروز معروف است سبب پیدایش بافت اسکار در کبد می‌شود.

به این ترتیب کبد عملکرد درستی نخواهد داشت و مواد سمی از بدن با تاخیر و بی دقتی دفع می‌شوند. سموم در بدن افزایش پیدا کرده و انواع بیماری‌ها بدن را درگیر می‌کند.

در ضمن زنان بسیار بیشتر و سریعتر از مردان به  آسیب‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

عدم تعادل قند خون

غدد داخلی به خصوص غده پانکراس نقش بسیار مهمی در تنظیمات داخلی بدن به عهده دارند.

پانکراس وظیفه تنظیم میزان استفاده از انسولین بدن و پاسخ به گلوکز را به عهده دارد. با مصرف الکل، پانکراس به درستی کار نمی‌کند و تولید انسولین کافی با اختلال روبه رو خواهد شد. این عملکرد منجر به هیپرگلیسمی یا بالا رفتن قند خون می‌شود.

بدن نمی‌تواند میزان قند خون را کنترل کند و تعادل قند در خون به هم می‌ریزد و عوارضی که یک فرد دیابتی را درگیر می‌کند فرد الکلی را نیز دچار خواهد کرد.

اختلال در سیستم عصبی

عوارض مصرف الکل

از شایع ترین عوارض الکل مشکلاتی است که بر سیستم عصبی وارد می‌شود.

نوشیدن الکل می‌تواند ارتباط مغز و بدن را کاهش دهد. ناهماهنگی که بعد از مصرف الکل بر عملکرد مغز ایجاد می‌شود نه تنها به روحیه بلکه به اعصاب بدن نیز آسیب می‌رساند.

احساس سوزش در دست‌ها و پاها از بین رفتن خاطرات طولانی مدت و همچنین ضعف در تمرکز و تفکرهای منطقی از آسیب‌های جدی الکل به شمار می‌رود.

علاوه بر این آسیب‌ها مصرف الکل بیماری‌های دایمی نیز ایجاد می‌کند. مانند سندرم Wernicke-Korsakoff که یک اختلال مغزی است که بر حافظه آسیب می‌رساند.

بروز هموروئید از عوارض الکل

افرادی که الکل مصرف می‌کنند به دلیل کمبود آب در بدنشان دچار زخم همورویید می‌شوند. خونریزی‌های داخلی ناشی از این زخم‌ها در صورتی که قابل شناسایی نبوده باشد و نتوان به موقع آنها را درمان کرد ممکن است کشنده باشند.

مصرف این نوشیدن سرطان هایی مانند سرطان گلو، سرطان روده بزرگ و یا کبد را ایجاد خواهد کرد. افرادی که الکل را همراه با دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان هستند.

اختلال در سیستم گردش خون

الکل می‌تواند قلب و ریه شما را تحت تاثیر قرار دهد. نوشیدن مداوم الکل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش داده و در سیستم گردش خون اختلالاتی همچون فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، اختلال در خون رسانی به اعضای بدن، نارسایی قلبی، حملات قلبی و مغزی، ایجاد می‌کند که همگی از عوارض الکل و اعتیاد به آن است.

تخریب سلامت جنسی و باروری

مصرف الکل به خصوص در مردان مشکلات بزرگی در زمینه جنسی ایجاد می‌کند.

الکل از تولید هورمون‌های جنسی جلوگیری کرده و سبب کاهش میل جنسی می‌شود همچنین زنانی که از الکل مصرف می‌کنند ممکن است با  قاعدگی‌های بسیار نامنظم و حتی قطع قاعدگی مواجه شوند.

احتمال ناباروری و سقط جنین با مصرف الکل افزایش یافته و احتمال بروز نقص در جنین از عوارض الکل است.

عوارض الکل در تخریب مغز

برخی واحدها در مغز افرادی که به صورت مزمن الکل مصرف می‌کردند فعالیت زیادی دارند

برخی واحدها در مغز افرادی که به صورت مزمن الکل مصرف می‌کردند فعالیت زیادی دارند

خطرات مشروبات الکلی بر روی همه انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست. مشروبات الکلی تغییرات قابل توجهی در فعالیت مغز به ویژه در جوانان به وجود می‌آورند.

در حال حاضر برای نخستین مرتبه محققان تغییرات فاحشی را در مغز دانش آموزان غیر الکلی و افرادی که به طور منظم از الکل استفاده می‌کنند، پیدا کرده اند که نشان می‌دهد نوشیدن بیش از حد الکل به طور منظم تغییرات غیر قابل باوری بر روی مغز انسان ایجاد می‌کند که هشدار بزرگی برای سلامتی انسان محسوب می‌شود.

علاوه بر این پیامد‌های منفی و خطرات مشروبات الکلی، خطرات آسیب‌های اخلاقی ناخواسته مانند رفتارهای مخاطره آمیز و خشونت هم به همراه خواهد داشت.

مطالعات در این زمینه نشان داده است  افرادی که نوشیدنی‌های الکلی را به میزان قابل ملاحظه‌ای مصرف می‌کنند در معرض خطرات جدی تری هستند. مشکلاتی همچون عملکرد حافظه و عملکرد اجرایی مغز از نوشیدن مکرر مشروبات الکلی حاصل می‌شود.

با این که عوارض الکل بر هیچ کس پنهان نیست، اما محققان نتوانسته اند تا کنون ثابت کنند که ایجاد تغییرات کمّی در مصرف الکل بر روی مغز به خصوص حالت استراحت مغزی خطراتی جبران ناپذیر را ایجاد می‌کند.

عوارض الکل در زمان استراحت مغز

محققان دانشگاه مینو در پرتغال آزمایشاتی در زمینه تخریب حاصل از الکل در زمان استراحت مغزی انجام داده اند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی در مغز افراد بزرگسال که در حال انجام وظایف مختلف کاری بودند و همچنین  مغز آن‌ها در فرآیند‌های شناختی مانند توجه و استفاده از حافظه به سر می‌برد، اختلالاتی ایجاد کرد.

با این حال به سختی می‌توان از مطالعات به این نتیجه دست یافت که مغز افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند در زمان استراحت مغزی یا زمانی که بر روی هیچ مسئله‌ای تمرکز ندارند با اختلال مواجه می‌شود.

ولی نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که تفاوت این افراد با افراد عادی در این است که افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند  زمانی که مغزشان در حالت استراحت است، نمی‌توانند روی هیچ مسئله‌ای تمرکز داشته باشند.

طبق تحقیق پژوهشگران ۸۰ دانشجوی سال اول مقطع کارشناسی از یک دانشگاه واقع در اسپانیا مورد آزمایش قرار گرفتند.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروه نخست افرادی بودند که خیلی به ندرت از نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کردند. گروه دوم افرادی بودند که در ماه حداقل یک مرتبه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کردند و هیچ کدام از عوارض الکل را در نظر نمی‌گرفتند.

با وصل کردن الکترود‌ها به مغز شرکت کنندگان مصرف کننده الکل و ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز آن‌ها به این نتایج دست یافتند که تفاوت‌های بسیاری در افزایش نوسانات بتا و تتا در لوب زمانی معین به ویژه parahippocampal و fusiform gyri  و occipital cortex به وجود آمده است.

نتیجه حاصل شده این بود: گریش پاراه آیپکامپال که در برنامه نویسی و بازیابی خاطرات نقش به سزایی دارد همچنین گویروس که تا به امروز مسئولیت مهمی برای آن یافته نشده است اما به نظر می‌رسد که در شناخت به انسان کمک می‌کند. همچنین قشر اگزاتیکال که در پردازش اطلاعات بصری در ارتباط است. این واحدها در مغز افرادی که به صورت مزمن الکل مصرف می‌کردند فعالیت زیادی داشتند.

این افزایش فعالیت نشانه خوبی نیست بلکه دقیقا برعکس، فعالیت زیاد در این مناطق نشان دهنده این است که آسیب‌های اولیه مغزی ناشی از الکل در حال شکل گیری است که سبب کاهش توانایی در پاسخ دادن به محرک‌های خارجی می‌شود و ممکن است مانع پردازش اطلاعات شود.

در ضمن می‌توان گفت که مغز افراد جوان در حال رشد با این روند آسیب‌های بسیار بیشتر و خطرناک تری از الکل خواهند دید که ممکن است با تاخیر در فرآیند‌های عصبی همراه باشد.

به این ترتیب مطالعات نشان می‌دهد که مرور زمان در مصرف بیش از حد الکل تاثیرات مخربی بر روی مغز به خصوص مغز جوانان دارد. به نحوی که این تغییرات در طولانی مدت زمان  سبب عدم پیشرفت‌های مغزی خواهد شد.

تخریب‌های مغزی در مغز افرادی که به صورت مزمن و مستمر از الکل مصرف می‌کنند به طور علمی ثابت و نشان داده شده است که هشدارهای سلامتی را برای افراد مختلف به خصوص جوانان در بر دارد.

کاهش طول عمر از عوارض الکل

یکی از مضرات بسیار خطرناکی که این نوشیدنی برای افراد به خصوص برای آقایان دارد این است که می‌تواند عامل کاهش طول عمر انسان باشد. طبق برآوردهای انجام شده هر ۱۰ الی ۱۵ نوشیدنی الکلی در طی هفته بین یک تا دو سال عمر انسان را کوتاه می‌کند.

افرادی که بیش از ۱۸ نوشیدنی در هفته می‌نوشند به صورت علمی بین ۴ تا ۵ سال عمر خود را از بین برده اند.

دانشمندان عادات سلامت نوشیدنی‌های الکلی را در ۱۹ کشور مختلف مورد بررسی قرار دادند، افرادی که به طور معمول حدود ۵ الی ۱۰ نوشیدنی در یک هفته می‌نوشند به راحتی مرگ خود را شش ماه به تعجیل می‌اندازند.

محققان این پژوهش دریافتند که نوشیدنی‌های الکلی سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق خواهد شد.

به صورتی که سکته مغزی تا ۱۴% مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا تا ۲۴% نارسایی قلبی تا ۹% آنورسیم کشنده آئورت نیز تا ۱۵ % افزایش پیدا خواهند کرد.

البته در کنار نوشیدنی‌های الکلی بسیار خطرناک، شراب قرمز می‌تواند خواص خوبی برای قلب داشته باشد اما در مورد آن نیز دانشمندان می‌گویند که مزایای آن به مراتب کمتر از مضراتش است.

بیشتر بخوانید: افسردگی پدر: علائم و تفاوت‌های افسردگی پدر با افسردگی مادر!

افزایش بیماری‌های قلبی

دیگر مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز ارتباط بسیار نزدیکی با نوشیدن الکل بین ۳ الی ۴ مرتبه در هفته دارد. یکی از پزشکان قلب و عروق در این تحقیقات می‌گوید که : ” طبق مطالعات هیچ گونه مزیتی در تعادل نوشیدن الکل وجود ندارد و هر گونه مصرف آن منجر به از دست دادن سلامتی و کاهش طول عمر می‌شود.”

حملات قلبی غیر مرگبار در افرادی که الکل کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود اما این نکته نمی‌تواند مانع بروز حملات قلبی کشنده، بیماری‌های قلبی و همچنین سکته‌های مغزی نشود. به طور عادی در کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا مردم بیش از ۵۰ % از حد معمول نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند.

این که فردی بگوید الکل را به صورت کم و مناسب مصرف می‌کند نیز کاملا اشتباه است چرا که مضرات همان میزان کم نیز می‌تواند دردسرساز باشد. اما اگر تا حالا نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکرده اید بی شک طول عمر بیشتر و سلامتی قلب و عروق خواهید داشت.

مصرف الکل علت مستقیم این هفت نوع سرطان است!

دانشمندان به تازگی پی برده اند که مصرف الکل خطر ابتلا به چند سرطان را افزایش می‌دهد.

الکل علت مستقیم هفت نوع سرطان است. این نتیجه گیری محققان نیوزیلندی است که می‌گویند الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

سرطان کبد، کولون، رکتوم، پستان، حنجره، دهانه رحم و مری با مصرف الکل تا حد زیادی قطعی است.

محققان شواهدی علمی در جهت ارتباط مستقیم بین سرطان و الکل یافته اند که طبق این رابطه علمی می‌توان گفت الکل عامل اصلی برخی از سرطان‌ها به شمار می‌رود. در آمار کنترل و بررسی سرطان، ۵٫۸ درصد از کل مرگ و میر سرطانی جهان ناشی از مصرف الکل است.

به عنوان نمونه ارتباط بین الکل و سرطان حنجره بسیار قوی می‌باشد. بیشتر افرادی که از الکل به عنوان نوشیدنی مداوم مصرف می‌کنند ریسک ابتلا به سرطان را چندین برابر افزایش می‌دهند.

الکل سیستم ایمنی بدن را به طرز کاملا شگفت آوری ضعیف می‌کند.

افرادی که الکل مصرف می‌کنند در خطر افزایش میزان ابتلا به سرطان قرار دارند. ولی خبر خوب این است که افرادی که نوشیدن الکل را قطع می‌کنند این میزان خطر رو به کاهش می‌رود و پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال اثرات الکل از بدن آنها کاملا محو شده و میزان ابتلای آنها به سرطان مانند یک فرد عادی خواهد بود.

مکانیسم بیولوژیکی خاصی که توسط الکل در بدن ایجاد می‌گردد سبب می‌شود هر گونه سرطانی که ممکن است فرد را تهدید کند به سرعت رخ دهد. مصرف الکل ارتباط محکمی بین قلب و بیماری‌های عروق کرونر ایجاد می‌کند که از دیگر مشکلات مصرف الکل می‌باشد.

سندرم جنین الکلی

یکی از عوارض الکل برای جنین سندرم جنین الکلی است که بیشتر افراد از آن آگاهی دارند. این مضرات تمامی افراد با هر سن و جنسیتی را در بر می‌گیرد. اما مسئله مهم تر این است که الکل یکی از عناصر بسیار خطرناک در دوران بارداری می‌باشد و مضراتی مرگ آفرین بر روی جنین از جمله سندرم جنین الکلی دارد.

هنوز اختلاف نظرهای بسیاری بین دانشمندان و پزشکان بر سر مسئله میزان مصرف عوارض الکل برای جنین وجود دارد ولی به صورت کلی مصرف الکل در دوران بارداری حتی به میزان یک نوشیدنی هم می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

سندرم جنین الکلی چیست؟

مطالعات جدیدی در مورد عوارض الکل برای جنین انجام شده است که نشان می‌دهد میزان بسیار کم از یک نوشیدنی الکلی هم می‌تواند آسیب‌های بزرگی به جنین وارد کند.

طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه بریستول در مورد عوارض الکل برای جنین ، زنان بارداری که یک الی دو مرتبه در هفته نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، خطر زایمان زودرس دارند. نوشیدن بیش از ۲ الی ۳ لیوان در هفته می‌تواند تا میزان ۱۰ درصد خطر زایمان زود رس را افزایش دهد.

البته هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند دقیقا متوجه شوند که خطر سقط در زنانی که الکل می‌نوشند تنها به دلیل الکل می‌باشد یا عوامل دیگر نیز دخیل هستند. اما بی شک مصرف الکل بی تاثیر نخواهد بود.

محققان اعلام کرده‌اند که زنان باردار می‌بایست در این مورد به خوبی تحت توصیه و مراقبت قرار گیرند. البته باید در نظر داشته باشند که این نوع خطرات هیچ گونه علائم ظاهری و شواهدی به همراه ندارد اما مضراتش همچنان باقی می‌ماند.

عوارض الکل برای جنین قبل از بارداری

حتی قبل از بارداری نیز مادر نباید نوشیدنی الکلی بنوشد!

حتی قبل از بارداری نیز مادر نباید نوشیدنی الکلی بنوشد!

سال گذشته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC ، توصیه کرد که زنان علاوه بر دوران بارداری، در سن باروری نیز نباید الکل مصرف کنند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی alcoholic drink می تواند به طور دایمی نوزاد را در معرض خطرهای وحشتناکی قرار دهد.

حدود نیمی از بارداری‌ها به صورت برنامه ریزی نشده اتفاق می‌افتد. حتی اگر برنامه ریزی هم شده باشد تا زمانی که مادر متوجه بارور شدن خود شود چیزی در حدود یک ماه یا بیشتر زمان لازم دارد. به این ترتیب در ماه‌های نخست که مراقبت از جنین بسیار حائز اهمیت می‌باشد، با عوارض الکل همراه می‌شود و به راحتی به جنین آسیب وارد می‌گردد.

دکتر سوزان استلی، مدیر شبکه تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های جنین در واشنگتن و همچنین استاد دانشگاه واشنگتن، خاطر نشان کرد که از هر ۷ کودک یک نفر به سندرم جنین الکلی مبتلا می‌شود که این جنین‌ها در معرض یک الی هشت لیوان نوشیدنی الکلی توسط مادران‌شان قرار گرفته‌اند.

عوارض الکل برای جنین بر کسی پوشیده نیست اما طی تحقیقات به عمل آمده مصرف حتی بسیار کم نوشیدنی‌های الکلی برای جنین مرگبار است. ولی مطلب مهم تر این است که هیچ دو جنینی به اندازه یکسان از مضرات نوشیدنی‌های الکلی آسیب نمی‌بینند.

این مسئله مربوط به ژنتیک هر نوزاد و مادرش می‌باشد که میزان آسیب پذیری را متغیر می‌سازد.

بهترین راه کار برای زنان این است که مصرف الکل را به صورت کلی قطع کنند مخصوصا زمانی که در دوران بارداری به سر می‌برند و یا اینکه قصد باروری دارند. این دوران بسیار مهم و حساس هستند و هرگز نباید از الکل حتی به میزان کم مصرف کرد. چرا که میزان حتی کمی از الکل می‌تواند به نابودی جنین منجر شود.

مصرف غذای سالم برای زنان باردار و زنانی که قصد باروری دارند بهترین گزینه است. الکل هیچ ارزش غذایی نداشته بنابراین قطع مصرف آن در این دوران هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آورد.

امروزه بسیاری از نوزادان در اروپا به دلیل سهل انگاری مادران، با سندرم جنین الکلی FAS متولد می‌شوند. الکل یک سم است مهم نیست چه میزان از آن را می‌نوشید، مهم این است که بتوانید نوشیدن آن را همین الان قطع کنید.

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا