سینمای جهان

فیلم American History X تاریخ مجهول آمریکا ساخته‌ی تونی کی

فیلم American History X تاریخ مجهول آمریکا ساخته‌ی تونی کی
۳+

تاریخ مجهول آمریکا یا American History X فیلمی به کارگردانی تونی کی Tony Kaye محصول سال ۱۹۹۸ سینمای هالیوود است. فیلم American History X داستان گروهی سفید پوست در آمریکا را روایت می‌کند که برتری نژادی سفید‌ها را به شکل افراطی باور دارند و فرقه‌ای تشکیل داده اند و از اِعمال هرگونه تهاجم علیه دیگر نژادها کوتاهی نمی‌کنند. در ادامه با تحلیل و بررسی فیلم American History X با نت نوشت همراه باشید.

فیلم American History X تاریخ مجهول آمریکا

دِرِک با بازی Edward Norton یکی از اعضای همین فرقه؛ عضوی بلند پایه که مسئول ترغیب جوانان سفید پوست دیگر برای پیوستن به این گروه است. دِرِک پس از قتل بی رحمانه دو سیاه پوست که شب هنگام قصد سرقت ماشین وی را داشتند به زندان می‌افتند و فیلم را وارد قسمت درام خود می‌کند.

پوستر فیلم تاریخ مجهول آمریکا یا American History X

پوستر فیلم تاریخ مجهول آمریکا یا American History X

بیشتر بخوانید: فیلم Lucy ساخته لوک بِسون , تراوشات و توانایی‌های شگفت انگیز ذهن بشر

فیلم American History X خط روائی ساده، گیرا و غیر خطی دارد. پدر خانواده‌ایی که توسط اقلیت مهاجرین کشته می‌شود. و فرزندی که پدر، یعنی همان بُت زندگی‌اش که دیگر حضور ندارد. و نفرتی که از نژاد‌های غیر سفیدِ پروتستان به جان می‌گیرد.

افکار دِرِک ادامه می‌یابد تا جایی که مسبب تمام بدبختی و فقرِ کشورش را مهاجرین و اغلب سیاه پوستان می‌داند و این امر شعله‌های خشمش را صد چندان می‌کند. نئونازیسمی که دِرِک و دوستانش پایریزی می‌کنند سبب غارت، قتل و رعب و وحشت منطقه می‌شود. این روند ادامه دار می‌شود تا دِرِک به زندان می‌افتد و در زندان باورهایش به نژاد پرستی تغییر می‌کند و بنیادش دگرگون می‌شود.

هنرنمایی Edward Norton در فیلم American History X

هنرنمایی Edward Norton در فیلم American History X

بیشتر بخوانید: فیلم Arrival اثر دنی ویلنوو

“کِبر و غرور؛  گناه مورد علاقه منه. و اما شیطان برای احساسات و هیجانات انسان ارزش قائلِ و اون رو پرورش میده و هیچ وقت انسان رو بابت این چیزها سرزنش نمی‌کنه” (وکیل مدافع شیطان)

فیلم American History X روایتگر درد و رنجی پایان ناپذیر و خفت بارِ تقابل عقده و نژاد است. تاریخ مجهول آمریکا یا American History X از آن فیلم‌هایی است که تامل برانگیز است و نیازمند تحلیل هایی پیچیده است. (ادوارد نورتون) بی شک تمام کارت هایش را برای ایفای نقشش رو می‌کند و چه پر ابهت اند تصاویری که وی از یک جوان شکست خورده‌‌ی آنارشیست قرن ۲۱ ام امریکا نشان می‌دهد.

روحیاتِ مازوخیستی که کارگردان آن را روایت می‌کند با ضبط تصاویر حیرت انگیزی در فیلم همراه می‌شود. تصاویری که بی شک در ذهن کوتاه سینما خودنمایی خواهند کرد. شاید سکانس لبخند رضایت دِرِک بعد از قتل سیاه پوستان در ابتدای فیلم را بتوان با توصیف هایی نظیر بهت، اِرضا شدن، جنون، مازوخیسم، بی قانونی و تشنج به ویترین تاریخ سینما سنجاق کرد.

بیشتر بخوانید: فیلم اتاق کاری از لنی آبراهامسون

نقش آفرینی Edward Furlong و Edward Norton در تاریخ مجهول امریکا

نقش آفرینی Edward Furlong و Edward Norton در تاریخ مجهول امریکا

وقتی از قالب سینمایی فیلم American History X خارج شویم متوجه نفرتی بی حد و مرز خواهیم شد که انسان‌ها را به خود درگیر کرده است. نفرت و میل به خشونت و ولنگاری شعارهایی هستند که فیلم، مخاطب را بدان هشدار می‌دهد.

هشداری که اگر ایده‌اش صرفا فقط بر پرده سینما نقش ببندد و از آن خارج نشود و روح را ضربه‌ای نزند دامنش دنیا را فرا خواهد گرفت. بله این میل به زندگی و نوشیدن خون است که امروزه در مقیاس‌های کلان شاهدش هستیم.

نژادپرستی که فیلم American History X آن را به تصویر می‌کشد نوعی نژاد پرستی ما قبل از هر نوع تفکر است. جوانانی بی هویت که عقده و حقارت شان را پشت کلمات دیگری پنهان کرده اند و فقط به دنبال راهی برای ارضا کردن شیطان درون خود اند. بدون فکری، بدون عقلی و بی هیچ پروایی به سمت تاریکی.

نژادپرستی که فیلم American History X آن را به تصویر می‌کشد نوعی نژاد پرستی ما قبل از هر نوع تفکر است.

نژادپرستی که فیلم American History X آن را به تصویر می‌کشد نوعی نژاد پرستی ما قبل از هر نوع تفکر است.

بیشتر بخوانید: فیلم Brooklyn ساخته جان کرولی

اینجا جاییست که باید بهت بگم چیا یاد گرفتم. خوب، نتیجه گیری من اینه. نفرت یعنی بار سفر. زندگی خیلی کوتاه تر از اونیه که بخوای خرابش کنی. ارزشش رو نداره.
خدا به همه ما رحم کنه
ما مردم بیچاره‌ای هستیم که زیر استعمار اسلحه زندگی می‌کنیم
که نمیتونه بدون جنگ و خونریزی باشه
نمیتونه بهتر باشه
نمیتونه پیشرفت داشته باشه
نمیتونه بهتر پیش بره
نه!
linkin park : the catalyst

فیلم تاریخ مجهول امریکا روایتگر درد و رنجی پایان ناپذیر و خفت بارِ تقابل عقده و نژاد است.

فیلم تاریخ مجهول امریکا روایتگر درد و رنجی پایان ناپذیر و خفت بارِ تقابل عقده و نژاد است.

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    دوست خوبمون

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ at ۱۳:۵۲

    مرد مومن تو فیلمی که سال ۹۸ اکران شده چجوری ادوارد نورتون تصویری از یک جوان آنارشیست قرن ۲۱ ام ارائه میکنه؟؟ دو سال مونده قرن ۲۱ حتی شروع بشه

    ۱+
    • Avatar

      آرمان

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ at ۱۱:۰۷

      داداش خوبم این فیلم داره نشون میده نسل جدید داره به چه قهقرایی میره و آینده رو نشون میده

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا