روانشناسی و موفقیت

تشکر از همسر زندگی مشترک را مستحکم تر و زیباتر می‌کند

تشکر از همسر
۲+

احتمالا هیچ وقت از همسرتان به خاطر سقفی که بالای سرتان مهیا کرده تشکر نکرده اید! تشکر از همسر و قدردانی های روزمره بابت پخت یک غذای لذیذ یا خرید برای بیشتر زوج ها یک امر عادی محسوب می شود. اما وقتی خوب نگاه می کنیم زنانی که به طور منظم از شوهران خود تشکر می کنند تنها ۴۸٪ از کل زوجین را تشکیل می دهند.

رفتار بسیار رسمی و مودبانه در سالن های غذاخوری، رستورانها یا حتی در کافی شاپ ها می تواند یک فرهنگ باشد. شاید شما در یک رستوران بابت آوردن نان از گارسون تشکر کرده باشید یا اینکه یک پیش دستی اضافه به شما می دهد. ولی این رفتارها هیچ وقت در خانه  انجام نمی شود.

قدردانی های کوچک در بعضی خانه ها کمی خنده دار به نظر می رسد و داشتن صراحت در این مورد کمی غیر معمول  است. اما اگر از فواید تشکر از همسر و قدردانی کردن از او بدانید این کار را بیشتر انجام می دهید.

تشکر از همسر: چرا و چگونه؟

کتاب دفتر خاطرات قدردانی یک مرجع کمک به تشکرات شماست و از مزایای تشکر از همسر می گوید. در بین محققین ۹۷ درصد قدردانی و تشکر از گارسون رستوران را یک رفتار صحیح و واجب تلقی می کنند. اما این چگونه است که زوجین به میزان کافی از یکدیگر قدردانی نمی کنند.

کاپلان نویسنده کتاب The Gratitude Diaries معتقد است که ما از شریک زندگی خود انتظارات بالاتری نسبت به یک پیشخدمت داریم. ولی می توان با تلاش برای گفتن “متشکرم” زندگی را با یک رابطه جدید طراوت ببخشید.

زمانی که شما در یک رابطه طولانی مدت هستید به حضور آن شخص دقت زیادی نخواهید داشت و عادات ناخوشایند ممکن است حس وادار شدن را به شما القا کند. این امر سبب می شود تلاش ها و کارهایی که طرف برای شما انجام می دهد در نظر شما جلوه ای نداشته باشد.

روانشناسان آن را عادت می نامند. موضوعی که در این کتاب سعی شده آن را کنار گذاشته و با نگرشی بهتر به رابطه خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: تفاوت عشق و هوس چیست؟ آیا واقعا عاشق شده اید یا فقط یک هوس زودگذر است؟

پله اول تشکر از همسر

می توانید در اولین مرحله تشکر از همسر این کار را انجام دهید. ماه نخست از همسرتان به خاطر رانندگی تا یک مکان یا تعمیر شیر آبی که مدام چکه می کند تشکر کنید. شاید به نظرتان احمقانه باشد. چرا که او همیشه این کارها را انجام می داده است.

ولی شما می توانید این گونه بیان کنید : من می دانم تو همیشه این کار را انجام می دهی ولی می خواهم ازت تشکر کنم. زن و شوهر بهترین شناخت نسبت به قدردانی از یکدیگر را دارند. این مرحله می تواند حداقل در یک الی دو ماه بعد شما را به هم نزدیک تر کند.

تشکرهای با ارزش

یک قدردانی با ارزش زمانی رخ می دهد که شما برای رابطه خود سرمایه گذاری عاطفی زیادی داشته باشید. زمانی که شما در نیمه های شب بیمار می شوید و حال خوشی ندارید همسرتان شما را به بیمارستان می رساند. او در این حالت نا امید و عصبانی و خواب آلوده است. ولی شما می توانید در طول آزمایشات بیمارستان با یک قدردانی کوچک قوت قلبی او را بیشتر کنید.

در هر مسیر و هدفی که هستید چه تلخ چه شیرین می توانید با حفظ رابطه خود قدردانی هایی داشته باشید. با تشکر خود رابطه های عاطفی شما عمیق تر خواهد شد.

قدردانی در هر رابطه ای می تواند مردم را به هم نزدیک تر سازد. تغییر در روابط زن و شوهر بهترین روند تشکر از یکدیگر است. در کتاب دفتر خاطرات قدردانی آمده است که شخصی هر روز با ایمیل از همسرش به خاطر کارهایی که انجام داده تشکر می کند. این هم روشی منحصر به خودش است.

شما هم می توانید با هر طریقی که امکانش را دارید یک یادداشت، یک پیام، یک نگاه یا یک تماس تلفنی این کار را انجام دهید و فواید تشکر از همسر را در زندگی تان ببینید.

بیشتر رفتارهای روزمره برای شما عادی شده اند. ولی بکوشید با تشکر روابط خود را حفظ کنید تا هیچ عادتی برای شما تکراری و خسته کننده نباشد.

بیشتر بخوانید: رفتارهایی که منجر به طلاق عاطفی می شود را بشناسید

منبع +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا