مبانی بورس

تعریف اصطلاح گره معاملاتی

گره معاملاتی

شاید بارها در جراید و سایت های خبری خوانده باشیم که فلان سهم مشمول گره معاملاتی شده است. این اصطلاح با توجه به اینکه در بازار بورس ایران سقف و کف قیمتی روزانه وجود دارد بسیار زیاد شنیده می شود. حال می خواهیم بدانیم گره معاملاتی چیست؟

۲+

شاید بارها در جراید و سایت های خبری خوانده باشیم که فلان سهم مشمول گره معاملاتی شده است. این اصطلاح با توجه به اینکه در بازار بورس ایران سقف و کف قیمتی روزانه وجود دارد بسیار زیاد شنیده می شود. حال می خواهیم بدانیم گره معاملاتی چیست؟ در ادامه با تعریف اصطلاح گره معاملاتی با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اصطلاحات رایج در معاملات سهام

گره معاملاتی

گره معاملاتی وضعیتی است که در آن یک نماد معاملاتی به رغم برخورداری از صف سفارش خرید یا فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل معادل یک برابر مبنا برای شرکت هایی با ۳ میلیارد سهم و بیشتر و ۲ برابر حجم مبنا برای سایر شرکت ها، به علت نبود تقارن قیمت های درخواست خرید و فروش، حداقل به مدت پنج جلسه معاملاتی مورد معامله قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید: بررسی مفهوم حجم مبنا در بازار سهام + مثال کاربردی

یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵ درصد حجم مبنا باشد.

همچنین بر اساس دو بند دیگر این دستورالعمل در صورتی که تمامی معاملات یک نماد معاملاتی در پنج جلسه معاملاتی در سقف دامنه نوسان روزانه قیمت باشد.

یا تمامی معاملات یک نماد معاملاتی در جلسات معاملاتی در کف دامنه نوسان قیمت باشد هم مشمول گره معاملاتی می شوند. گفتنی است برای رفع گره معاملاتی دامنه نوسان قیمت سهم در مرحله گشایش ابتدای صبح، دو برابر خواهد شد تا با شرایط جدید، قیمت سهم کشف شود. قیمت جدید نیز مبنای معاملات آن روز قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: تعریف سهام شناور

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا