آرت کیوسک

مروری بر فضای آثار کریستوفر نولان

کریستوفر نولان Christopher Nolan

بعضی از فیلمها فضای خاصی دارند به نحوی که بعد از دیدن فیلم تا چند روز به آن فکر می کنید کریستوفر نولان خالق فضاهای خاصی است که هر کدام از فیلم هایش می توانند دریچه ای به یک نظریه عمیق باشد.

۱+

فضای خارج از کره زمین چه ماه باشد چه راه شیری، دنیایی از هر حیث متفاوت با زندگی انسان محسوب می‌شود. می توان گفت که فضای تخیل کریستوفر نولان یکی از مثبت ترین و بهترین فضاهاست. فیلمهای او معمولا حول یک ایده فلسفی عمیق که درگیر اجتماع است می‌چرخند و ساختمان داستان‌های خلق شده توسط Christopher Nolan با پیشرفت علم و در راستای آن حافظه انسان و هویت شخصی قرار دارد. نگاهی به آثار کریستوفر ادوارد نولان کارگردان، تهیه کننده و فیلم نامه نویس چهل و هفت ساله بریتانیایی موضوع امروز نت نوشت است.

مروری بر فضای آثار کریستوفر نولان

تعقیب – Following

فیلم Following (ساخته 1998)

فیلم Following (ساخته ۱۹۹۸)

فیلم Following (ساخته ۱۹۹۸) یکی از قدیمی ترین فیلمهای کریستوفر نولان است که به نحوی شناسنامه این کارگردان هنرمند محسوب می‌شود. نولان این فیلم سیاه و سفید را در خیابان‌های لندن ساخت و با این فیلم شناخته شد.

منزلی که در این فیلم مورد استفاده نماهای داخلی است منزل پدری کریستوفر است. داستان از این قرار است که یک نویسنده در خیابان افراد مختلفی را تعقیب می‌کند تا شخصیت‌های داستانی‌اش را بیابد. این تعقیب‌ها برای نویسنده نتایج خوب و البته عواقب ناخوشایند در بر دارد تا اینکه در یکی از تعقیب‌ها …

جالب است بدانید که جان نولان عموی کریستوفر نیز در این فیلم بازی خوبی داشته است.

بی خوابی – Insomnia

فیلم Insomnia (ساخته 2002)

فیلم Insomnia (ساخته ۲۰۰۲)

دیدن فیلم Insomnia (ساخته ۲۰۰۲) برای کسانی که از بی خوابی رنج می‌برند خالی از لطف نیست. این اثر کریستوفر نولان برداشتی از فیلمی به همین نام که در سال ۱۹۹۷ می‌باشد و محصول سال ۲۰۰۲ است. هر چند که موضوع این فیلم تعقیب و گریز دزد و پلیسی است، پلیس دست به یک قتل غیر عمد می‌زند و این عامل بی خوابی او می‌شود. بازی دیدنی آل پاچینو در نقش یک کارآگاه کار کشته و مجرب در این فیلم شگفت انگیز است.

رابین ویلیامز نیز در نقش والتر فینچ یا همان قاتل مورد جستجو بسیار دیدنی است. بیشتر اشخاصی که این فیلم را دیده‌اند اعلام کردند که بعد از دیدن فیلم به خواب عمیقی فرو رفته اند.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Memento کاری از کریستوفر نولان

بتمن آغاز می‌کند – Batman Begins

فیلم Batman Begins (ساخته 2005)

فیلم Batman Begins (ساخته ۲۰۰۵)

فیلم Batman Begins (ساخته ۲۰۰۵) بر پایه فیلمهای مرتبط با شخصیت داستانی بتمن است. داستان از خفاش‌های مورد ترس بتمن و مرگ پدر و مادر شروع می‌شود و در ادامه مبارزات بتمن و شهر گاتهام را می‌بینیم.

از سال ۱۹۹۷ بر روی داستان بتمن فعالیت‌های ناموفقی صورت گرفته بود. نولان توانست در سال ۲۰۰۵ با برداشتی سیاه تر و واقع گرایانه تر این فیلم را جذاب و دیدنی کند. بیشتر این کار در ایسلند و شیکاگو تصویر برداری شده و کمتر از جلوه‌های ویژه استفاده شده است.

طبق نظریه کارشناسان بتمن آغاز می‌کند از دسته فیلم‌های ابر قهرمانانه تاریخ محسوب می‌شود. این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم برداری و سه جایزه بفتا شده است. سه گانه‌ای که در ادامه این فیلم ساخته شده است، شوالیه تاریکی بر می‌خیزد و همچنین شوالیه تاریکی می‌باشد.

کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون و کیتی هلمز از بازیگران درجه یک این فیلم هستند.

تلقین – Inception

فیلم Inception اثری از کریستوفر نولان به سال 2010

فیلم Inception اثری از کریستوفر نولان به سال ۲۰۱۰

فیلم Inception اثری علمی تخیلی و البته بسیار دلهره آور از کریستوفر نولان که در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. این اثر در رشته‌های بهترین موسیقی اورجینال، بهترین میکس صدا، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی و … نامزد جوایز ارزنده‌ای شد ولی شاید بتوان گفت فیلم برداری این کار بسیار خاص و جالب است. نولان گفته است، زمانی که بی خوابی را می‌ساختم به این فیلم فکر می‌کردم.

داستان فیلم Inception از این قرار است که یک دزد حرفه‌ای با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه دیگران می‌تواند افکار را بدزدد. این اثر با بازی لئوناردو دی کاپریو و الن پیج و همچنین جوزف گوردن به یک اثر خارق العاده وحشت تبدیل شده است. تلقین از پر خرج ترین فیلمهای نولان محسوب می‌شود چرا که در شش کشور و در چهار قاره تولید شده است.

بیشتر بخوانید: فیلم Inception اثر کریستوفر نولان؛ من به تمام رفتارهای تو فکر کردم…

در میان ستاره‌ای – Interstellar

میان ستاره‌ای Interstellar (ساخته 2014)

میان ستاره‌ای Interstellar (ساخته ۲۰۱۴)

میان ستاره‌ای Interstellar (ساخته ۲۰۱۴) یا بین ستاره‌ای فیلمی حماسی تخیلی است که حال و هوای فضا و فضانوردان را دارد. داستان این فیلم درباره فضانوردی است که در جستجوی سیاره قابل سکونت به یک کرم چاله‌ای سفر می‌کند. در این فیلم اهمیت خانواده از دیدگاه کریستوفر نولان بسیار مهم جلوه داده شده است.

اطلاعات علمی که در نظریه‌های این فیلم مشاهده می‌کنیم تحقیقی بین کریستوفر نولان و فیزیکدان نظری کیپ تورن است. فضا سازی در این اثر بسیار هنرمندانه صورت گرفته است.

به طوری که بخشی از یخبندان‌های ایسلند به عنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته است. زمان و مکان موضوع اصلی این فیلم است که طبق دید نولان بشر در آینده با مشکلاتی در این دو مقوله مواجه خواهد شد. متیو مک کانهی و همچنین ان هتوی و جسیکا چستین در رده نخست بازیگران این فیلم قرار دارند.

دانکرک – Dunkirk

فیلم دانکرک Dunkirk به کارگردانی کریستوفر نولان 2017

فیلم دانکرک Dunkirk به کارگردانی کریستوفر نولان ۲۰۱۷

آخرین فیلم ارائه شده از کریستوفر نولان دانکرک می‌باشد که در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این فیلم مضمونی جنگی داشته که دوران جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد. این اثر در مورد سربازان بریتانیا، فرانسه و بلژیک می‌باشد که در دانکرک فرانسه می‌گذرد. کنت برانا، تام هاردی، مارک رایلنس و هری استایلز دراین فیلم ایفای نقش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم دانکرک کاری از کریستوفر نولان؛ «مرثیه ‌ای برای زندگانِ مرده»

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا