ادبیات جهان

تحلیلی بر رمان الیور توئیست به بهانه‌ی اجرای تیاتر آن در ایران به کارگردانی حسین پارسایی

نمایش الیور توئیست کاری از حسین پارسایی

تیاتر موزیکال «الیور توئیست» در نیمه دوم آبان ماه به کارگردانی حسین پارسایی در تالار وحدت به روی صحنه می رود. حسین پارسایی پیش از این نمایش هایی چون «هذیان»، «قصیده بلند باران»، «یلدا»، «بانوی آب و آینه»، «سردار مهر و ماه»، «این فصل را با من بخوان» و «آرسنیک و تور کهنه» را به صحنه برده است.

۲+

رمان الیور توئیست Oliver Twist اثر مشهور چارلز دیکنز Charles Dickens نویسنده انگلیسی است. چارلز دیکنز (۷ فوریه ۱۸۱۲ – ۹ ژوئن ۱۸۷۰) برجسته ترین رمان نویس عصر ویکتوریا به حساب می آید. از آثار وی می ‌توان دیوید کاپرفیلد، آرزوهای بزرگ، رمان الیور توئیست Oliver Twist و داستان دو شهر را نام برد. رمان الیور توئیست در سال ۱۸۳۸ میلادی برای اولین بار منتشر شد. از جایی که چارلز دیکنز ، خود یک فعال اجتماعی بوده است و زندگی سختی را در کودکی تجربه کرده انتظار می رود که آثار او نیز به نوعی با مسائل اجتماعی آمیخته باشد.

بیشتر بخوانید: نمایش پچ پچه های پشت خط نبرد کاری از اشکان خیل نژاد؛ زخمِ عمیقِ جنگ

تحلیل رمان الیور توئیست

رمان الیور توئیست را می توان اثری انتقادی دانست که به شرایط کودکان کار و کودکان یتیم می پردازد. داستان الیور توئیست از ابتدای انتشار خود در انگلیس با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و می توان گفت که در زمانه ی خود انقلابی ادبی بوجود آورد. داستان رمان الیور توئیست ماجرای زندگی پسر بچه ای به نام الیور است که پدر و مادر خود را از دست داده و در عرصه گیتی تک و تنها مانده و به دنیای اطرافش وارد می شود.

او در جامعه ای خشن و بی رحم تنها مانده است و مجبور می شود خود را در زیر ظلم و ستمی که به او روا شده است سر پا نگه دارد. در این کتاب نویسنده با بیانی صریح به تلخی ها و حقایق نکبت بار زندگی همراه فقر در دوره ی خود می تازد. یکی از عمده ترین این تلخی ها سوء استفاده از کودکان و زنان به منظور افزایش تولید در مقابل دستمزدهای پایین تر بود.

بیشتر بخوانید: این یک پیپ نیست ؛ خوانشی بر اثر اخیر محمد مساوات “هرآنچه هست تفسیر است.”

به نظر می رسد که دیکنز از تمام تجربیات دوران کودکی خود در این کتاب بهره برده است و این کتاب به نوعی انعکاس دوران طفولیت او است که ادامه می یابد. او بازی خیر و شر را در زندگی خود چشیده است زیرا در کودکی به علت به زندان افتادن پدر مجبور به کار کردن و رها کردن تحصیل شده است. این شر همیشه خیر را خراب کرده و از آن سوء استفاده می کند. این رمان به نمایش عشق، نفرت، حرص و طمع می پردازد و تلاش می کند که تاثیر انسان ها بر روی یکدیگر و همچین تاثیر هر انسان را در جامعه نشان دهد.

با مطالعه ی آثار دیکنز مخاطب می تواند به این نتیجه برسد که دغدغه ی نویسنده در تمام آثارش انسان ها هستند. او به تکریم از خودگذشتگی، و نیکوکاری می پردازد و باور دارد که شادی درونی و پیشرفت اجتماعی تنها زمانی به دست می آیند که انسان ها این ویژگی ها را در خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تئاتر آکواریوم کاری از سیامک احصایی؛ “بیا برای این آهنگا یه داستان بگیم”

چارلز دیکنز ۱۸۷۰-۱۸۱۲ نویسنده انگلیسی

تئاتر موزیکال الیور توئیست

تئاتر موزیکال الیور توئیست در نیمه دوم آبان ماه به کارگردانی حسین پارسایی در تالار وحدت به روی صحنه می رود. حسین پارسایی پیش از این نمایش هایی چون «هذیان»، «قصیده بلند باران»، «یلدا»، «بانوی آب و آینه»، «سردار مهر و ماه»، «این فصل را با من بخوان» و «آرسنیک و تور کهنه» را به صحنه برده است.

وی در جدیدترین تجربه خود در عرصه کارگردانی نمایش موزیکال الیور توئیست را بر اساس نسخه سینمایی آن با همراهی بیش از ١۵٠ نوازنده و بازیگر در تالار وحدت به صحنه خواهد برد.

مهناز افشار بازیگر سینما نقش اصلی زن را در این نمایش عهده دار است و نقش مقابل او را نوید محمد زاده در نقش سایکس (قاتل بی رحم) بازی می کند. با در نظر گرفتن داستان مشهور و همچنین ایفای نقش بازیگران سینما در این نمایش انتظار می رود که الیور توئیستِ حسین پارسایی با اقبال خوبی مواجه شود.

امید است که این نمایش با اقتباس از اثری مهم بتواند روایتی تازه و جذاب را به مخاطبان خود ارائه دهد. اقتباس ادبی در تیاتر ایران همواره به دلایل مختلف به گونه ای مغفول مانده است اما شاید با اجراهایی نظیر نمایش الیور توئیست  بتوان این امر را شدنی تر دید.

نمایش الیور توئیست کاری از حسین پارسایی

نمایش الیور توئیست کاری از حسین پارسایی

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا