ادبیات جهان

ریموند کارور: مروری بر آثار و زندگی نویسنده

ریموند کارور
۳+

ریموند کارور Raymond Carver با نام کامل ریموند کِلِوی کاروِر جونیور (۱۹۳۸-۱۹۸۸) نویسنده و شاعر مشهور آمریکایی بوده است که به نوعی سبک جدیدی را در نوشتن داستان کوتاه ابداع کرد، خود را شاعر و نویسنده‌ داستان کوتاه می‌داند و علاقه‌ی وافری به “ایجاز” در نوشتن دارد. به نظر می‌رسد که آثار ریموند کارور بیشترین تاثیر پذیری را از “آنتوان چخوف” داشته است. داستان های او ممکن است مخاطب را به یاد داستان های کوتاه چخوف بیندازد با این تفاوت که کارور در یک جغرافیا و فرهنگ دیگر می‌نویسد. اما او مانند “چخوف” از تمام عناصری که  در داستان از آن ها حرفی به میان آمده، استفاده می‌کند. در ادامه با مروری بر آثار ریموند کارور با نت نوشت همراه باشید.

مروری بر آثار ریموند کارور

ما مجبور به بودن و شدن هستیم…

ریموند کارور هیچ گاه توصیفی اضافه و بی استفاده را در آثار خود نمی آورد. سبک آثار وی را برخی “واقع گرایی کثیف” نامیده اند. جنبش “واقع گرایی کثیف” در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی توسط چند نویسنده رواج پیدا کرده بود. آنها اغلب واقعیت های درد آور زندگی طبقه‌ی متوسط و پایین جامعه را بازگو می‌کردند. آثار ریموند کارور بیشتر تمایل به بیان کردن مسائلی چون فقدان، آسیب های روانی ناشی از فقر و به طور کلی زندگی روزمره‌ی انسان های معاصر را دارد.

بیشتر بخوانید: داستان قرقاول نوشته‌ی ریموند کارور

ریموند کارور Raymond Carver با نام کامل ریموند کِلِوی کاروِر جونیور (۱۹۳۸-۱۹۸۸) نویسنده و شاعر مشهور آمریکایی

ریموند کارور Raymond Carver با نام کامل ریموند کِلِوی کاروِر جونیور (۱۹۳۸-۱۹۸۸) نویسنده و شاعر مشهور آمریکایی بوده است که به نوعی سبک جدیدی را در نوشتن داستان کوتاه ابداع کرد،

ریموند کارور اولین داستان خود را به نام “فصل های سخت” در سال ۱۹۶۰ منتشر کرد. پس از این اثر که نقد و تحلیل های زیادی را  در برداشت این نویسنده چندین مجموعه داستان دیگر را درطول حدود ۳۰ سال منتشر کرد. در تمام این مدت شاهد داستان هایی به اصطلاح “مینیمال” از این نویسنده بوده ایم. او هیچ گاه سبک نوشتن خود را تغییر نداد و همواره بر ایجاز و کم گویی در داستان مصمم بود.

در آثار وی او خبری از تعلیق و هیجان زیاد نیست. غم انگیزترین و یا بزرگترین اتفاق ها به گونه ای رخ می‌دهد اما تزریق جزییات متن آرام و پیوسته صورت می‌گیرد. داستان های عجیب این نویسنده به صورتی اتفاق می‌افتد که، خواننده آن را یک پایان قطعی نمی داند و ممکن است داستان تا مدت ها در ذهن مخاطب خود جاری باشد و فکر را درگیر کند.

انسان ها در آثار ریموند به نوعی مجبور هستند. آن ها مجبور هستند تا واقعیت هایی را بپذیرند و حتی اگر نپذیرند آن واقعیت آنقدر استوار و محکم وجود دارد که شخصیت ها در برابر آن ها چاره ای جز پذیرش ندارند. این انسان ها همواره سعی می‌کنند که اوضاع خود را بهبود بخشند اما اغلب در این امر موفق نیستند.

آثار مهم ریموند کارور که در ایران نیز ترجمه و منتشر شده اند عبارتند از: کلیسای جامع، فیل، فصل های سخت و  وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم!

آثار مهم ریموند کارور که در ایران نیز ترجمه و منتشر شده اند عبارتند از: کلیسای جامع، فیل، فصل های سخت و  وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم!

داستان ها و آثار ریموند کارور را می‌توان در عین حال که فضایی خاکستری رنگ و جبری است، دارای فضایی پویا مشاهده کرد که همین امر باعث جلوگیری از کسالت آور شدن داستان های او می‌شود. وی تصاویری شفاف و دقیق را با ایجاز ارائه می‌کند و بدون اینکه توضیحی اضافه بدهد دنیای آمریکایی های معاصر را به تصویر می‌کشد. همین توضیح ندادن باعث پویاتر شدن ذهن خواننده‌ی داستان نیز می‌شود. انتخاب ایده آل کلمات و اشیاء در آثار کارور گویای دقت او در رابطه با گزینش است.

ریموند کارور هموار تلاش می‌کند واژه‌های بی‌تاثیر و حتی کم تاثیر را در داستان های خود بکار نبرد و بیشتر با فضاسازی دقیق مخاطب را به خواندن ترغیب کند. آثار مهم این نویسنده که در ایران نیز ترجمه و منتشر شده اند عبارتند از: کلیسای جامع، فیل، فصل های سخت و  وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا