اخبار تکنولوژی

۲ میلیون دلار جایزه بوئینگ، به کسی که بتواند یک جت پک واقعی بسازد!

مسابقه ساخت جت‌پک یوئینگ

آینده‌ای را تصور کنید که در آن مردم به جای استفاده از خودروهای بزرگ و پردردسر با یک کوله‌پشتی مخصوص در آسمان پرواز میکنند. چیزی که تصور میکنید جت پک نام دارد و شرکت بوئینگ در اقدامی عجیب مسابقه‌ای جهت ساخت چنین وسیله‌ای برگزار کرده است.

۰

در دنیایی زندگی میکنیم که پروژه‌های غیر قابل باور گذشته مانند خودروهای پرنده و وسایل نقلیه بدون سرنشین توسط شرکتهای بزرگ در حال تبدیل شدن به واقعیت هستند. در همین راستا، شرکت بوئینگ، مسابقه‌ای تحت عنوان GoFly Prize استارت زده که هدف آن تولید وسیله‌ای شخصی و با کارکرد آسان جهت پرواز در آسمان است. هدف بوئینگ از برگزاری این مسابقه ایجاد انگیزه در دانشجویان، مهندسین و مخترعین به منظور ساخت یک وسیله نقلیه ایمن، کم‌سروصدا و کم‌حجم است که بتواند تنها با یک بار سوخت‌گیری و یا شارژ، شخصی را تا ۲۰ مایل یا بیشتر حمل کند. این وسیله بایستی در هر مکان و توسط هر شخصی قابل استفاده باشد.

وسیله‌ای که بدون سوخت‌گیری مجدد شخصی را تا ۲۰ مایل حمل کند.

البته با توجه به پیشرفتهای فضایی، جت‌پک (JetPack) را چندان هم نمیتوان به عنوان ایده‌ای جدید و شگفت‌آور قلمداد کرد. اما اینکه قرار باشد، این وسیله در قالب یک برنامه تجاری مدون جهت حل چالشهای حمل و نقل و ترابری به کار گرفته شود جای شگفتی دارد.

به اعتقاد سرپرست این پروژه، تاکنون اختراعات و نوآوری‌های زیادی در حوزه حمل و نقل در دنیا انجام شده که این موضوع، مطرح شدن ایده وسایل پرنده شخصی را امری دور از ذهن نشان نمی‌دهد. خودروهای بی‌سرنشین، فناوری باتری‌ها، چاپ سه بعدی، فلای برد و هواپیماهای بدون سرنشین، اختراعاتی هستند که ساخت جت‌پک‌ها را امری شدنی میکنند.

جایزه این مسابقه در سه مرحله اعطا میشود: فاز اول شامل ده جایزه ۲۰ هزار دلاری بر اساس مشخصات فنی نوشته شده میباشد. فاز دوم چهار جایزه ۵۰ هزار دلاری را به بهترین مشخصات تجدید نظر شده و نمونه اولیه میدهد. و در نهایت جایزه ۱ میلیون دلاری فاز سوم در پاییز ۲۰۱۹ به برنده نهایی که بتواند نظر تیم کارشناسی بوئینگ و سایر سازمانهای مرتبط را جلب کند اهدا خواهد شد.

دست‌اندرکاران GoFly امیدوار هستند این پروژه بتواند آینده‌ای که در آن مردم با وسیله شخصی خود در آسمان پرواز کرده را ترسیم کند. با پایان یافتن این رقابت دو ساله، امید است تکنولوژی‌ها و صنایع تازه تاسیسی جهت ساخت چنین دستگاه‌هایی راه‌اندازی شوند.

مایک هیرشبرگ، مدیر اجرایی انجمن هلیکوپتر آمریکا و مشاور پروژه GoFly در این رابطه میگوید: این کار صرفا به منظور متصل کردن یک ملخ پشت شخص و حرکات سرگیجه‌آور او نیست بلکه هدف مهمتر، الهام بخشیدن به دانشجویان و مهندسان آینده است. وی همچنین اظهار داشت: «من فکر نمیکنم بوئینگ قصد ساخت دستگاه‌های پرنده شخصی را داشته باشد چرا که این محصول بازاری ندارد. هدف مهم این پروژه الهام بخشی به مهندسان، دانشمندان و تکنسینهای هوافضای آینده است.»

گفتنی است تاکنون نمونه‌هایی از این وسیله پرنده توسط افراد مختلفی ساخته شده است. آتش‌نشانهای دبی در پاره‌ای از عملیات اطفاء حریق از جت‌پک استفاده میکنند که در حال حاضر این شهر ۲۰ عدد از آنها را در اختیار دارد. ماشین پرنده گوگل نیز قرار است اواخر سال جاری رونمایی شود.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا