دانستنی‌های سلامتی

عوارض سیگار: با سیگار اینگونه بدن و سلامتی تان را به خطر می اندازید!

عوارض سیگار
۷+

عوارض سیگار بسیار زیاد است. سیگار تا به حال یکی از غیر قابل پیشگیری ترین عاملان سرطان است. به لطف تحقیقات گسترده دانشمندان ارتباط میان سیگار و سرطان کاملا روشن و غیر قابل انکار است.

در حال حاضر بیش از چهار پنجم سرطان‌ها در بریتانیا سرطان ریه است که بیشترین آمار مرگ و میر در جهان نیز مربوط به سرطان ریه می‌باشد.

توتون و تنباکو خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند حلق و گلو، مری، تخمدان و رحم، مثانه، پانکراس، کلیه، کبد، معده، روده، بینی و سینوس و برخی از انواع سرطان خون را افزایش می‌دهد.

همچنین شواهدی وجود دارد که سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

هیچ وقت شده وارد اتاقی شوید و احساس کنید قبلا کسی آن جا سیگار و قلیان کشیده است؟ خوب متاسفانه باید بگویم شما قدم به دنیای گروه سیگاری‌های نوع سوم گذاشته اید.

سال‌ها طول کشید تا دانشمندان پی بردند سیگاری‌های نوع اول اهل دود؛ دچار سرطان، بیماری‌های قلبی و حتی مرگ می‌شوند. راستش مرگش خیلی هم دردناک است.

سال‌ها طول کشید تا محققان پی ببرند افرادی که با فرد سیگاری زندگی می‌کنند یعنی سیگاری‌های نوع دوم  هم در معرض این بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن قرار دارند.

حالا دانشمندان متوجه شده اند افراد دسته سومی هم وجود دارند که به شدت در معرض خطرناک ناشی از دود هر نوع سیگار و قلیان ، پیپ، سیگار برگ، سیگار الکترونیکی قرار دارند.

نت‌نوشت امروز را بخوانید تا خود و البته کودکان را از عوارض سیگار و دودهای سمی سیگار و قلیان و … دور نگه دارید.

چرا سیگار اعتیاد آور است؟

نیکوتین در کمتر از ۲۰ ثانیه پس از استنشاق دود سیگار به مغز می‌رسد

نیکوتین در کمتر از ۲۰ ثانیه پس از استنشاق دود سیگار به مغز می‌رسد

سیگار حاوی ماده‌ای به نام نیکوتین است. این ماده اعتیاد آور در کمتر از ۲۰ ثانیه پس از استنشاق دود سیگار به مغز می‌رسد.

نیکوتین دقیقا مانند هروئین و کوکائین موجب اعتیاد می‌شود با این تفاوت که اعتیادی سخت تر از آن‌ها را در بدن فرد به وجود می‌آورد و به طور کلی سیستم عصبی فرد را تحت کنترل خود می‌گیرد.

بنابراین اگر فردی اولین سیگار را کشید احتمال این که بتواند آن را ترک کند سخت می‌شود و به همین دلیل است که خیلی از افراد سیگاری در ترک سیگار بسیار عاجزند.

سیگار وارد جریان خون می‌شود و متاسفانه به کلیه نقاط بدن می‌رود. بنابراین سیگار عامل بیش از ۱۴ نوع سرطان و انواع بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع بیماری‌های تنفسی است.

عوارض سیگار

یکی از عوارض سیگار آلوده کردن محیط زیست است

یکی از عوارض سیگار آلوده کردن محیط زیست است

آلودگی محیط زیست

وقتی هوا آلوده است که اکنون در بیشتر شهرهای بزرگ ایران همین مشکل را داریم متخصصان توصیه می‌کنند در خانه بمانید. چون به هر حال محیط خانه تمیزتر از شهر و خیابان‌های آن است.

وقتی سیگار می‌کشید شما در معرض ۷۰۰۰ سم شیمیایی قرار می‌گیرید که از فلزات سنگینی مثل سرب و آرسنیک شروع می‌شود تا انواع گازهای مضر که بیش از ۱۰۰ نوع آن برای بدن انسان به مثابه سم است و حدود ۷۰ نوع بیماری قلبی عروقی به دنبال دارد.

ماده سمی و چسبناکی مثل نیکوتین به تمام اشیا خانه می‌چسبد. از پرده گرفته تا دیوارها. از مبل و فرش تا سقف. حتی اشیا خانه مثل صفحه تلویزیون هم این ماده سمی را به خود جذب می‌کند.

ممکن است بگویید خوب آن‌ها را تمیز می‌کنیم. ولی مسلما بعد از هر دود بیشتر این وسایل تمیز نمی‌شوند. در نتیجه گازهای سمی و نیکوتین رسوخ کرده به اشیا به تدریج در هوای خانه آزاد می‌شود به طوری که خانه همیشه آلوده زیست محیطی دارد.

خطر این مواد برای بچه‌ها بخصوص کودکان نوپا خطرناک تر است. چون دست شان را به اشیا خانه می‌زنند یا چهار دست و راه می‌روند و مواد سمی از طریق پوست جذب بدن شان می‌شود. یا دست‌های شان را به دهان شان می‌گذارند و این مواد سمی را مستقیم به دستگاه گوارش می‌فرستند.

قرار گرفتن در چنین محیطی درست مثل این است که هر روز جارو بردارید و یک خروار خاک و خاشاک و آشغال کثیف و آلوده را مجبور به جا به جا کردن باشید.

هر کاری کنید این مواد سمی در همه اشیا خانه رخنه کرده مثل یک قاتل خونسرد کم کم نقشه قتل شما را می‌کشد.

حتی باز کردن پنجره‌ها و شستن وسایل و دیوارهای خانه هم تاثیر چندانی در از بین بردن این سموم ندارد.

یکی از عوارض سیگار صدمه دیدن ژن‌ها است

ژن‌های بدن ما بر روی زنجیره‌ای به نام DNA قرار دارند که اطلاعات ژنتیکی ما را می‌سازد.

وقتی شخصی در معرض دود حتی از نوع دست سومش قرار می‌گیرد این اطلاعات دچار خرابی، جهش و نابودی می‌شود.

درست مثل این که یک کامپیوتر سالم و قوی را با خراب کردن یکی از برنامه هایش یا یک ویروس به روزی بیندازید که همه برنامه‌ها را اشتباه انجام دهد. پس از مدتی تکلیف آن روش است: از کار افتادن و خاموشی مطلق.

نیمی از تغییرات در ریه‌ها و نصف دیگر در حنجره و حلق و دهان و مثانه و از همه بدتر کبد می‌باشد و این حجم از تغییرات DNA می‌تواند باعث هجوم سلولهای سرطانی شود. در آزمایشاتی که بین افراد سیگاری و غیر سیگاری به عمل آمده است مشخص شد که تغییرات نوکلئوتیدی DNA شایع ترین تغییرات در افراد سیگاری می‌باشد.

این تغییرات به خصوص در افراد مبتلا به سرطان ریه و حنجره مشاهده شده است که با استفاده از سیگار این تغییرات بسیار سرعت گرفته و سریعتر انجام می‌شود.

افراد سیگاری یا افرادی که در محیط‌های استعمال سیگار قرار می‌گیرند به یک میزان از آسیب‌های سیگار ضرر می‌بینند.

حتی اعضایی که هیچ تماسی با سیگار یا دود آن ندارند نیز در معرض آسیب‌های سیگار قرار می‌گیرند.

مانند سرطان مثانه که از جمله سرطانهای شایع بین افراد سیگاری است. اگر سیگار می‌کشید یا فرد سیگاری نزدیک خود دارید این ماده سمی وحشتناک را به هر طریقی از خود دور کنید.

سیگار نه تنها آسیب به نواحی مورد استفاده مانند دستگاه تنفسی می‌شود بلکه تغییرات بدی در DNA شما می‌دهد.

ابتلا به سرطان یکی از جدی ترین عوارض سیگار

سرطان ریه در کمین سیگاری‌ها و خانواده شان است

سرطان ریه در کمین سیگاری‌ها و خانواده شان است

تحقیقات نشان داده است نیتروسامین های Nitrosamines موجود در نیکوتین آن قدر فضای خانه یا محیط‌های دربسته را آلوده می‌کند که خطر ابتلا به سرطان را ده‌ها برابر بیشتر کند.

علت آن هم این است که این ذرات با اسید نیتروز Nitrous Acid موجود در هوا ترکیب شده و با ورود به بدن شما از طریق تنفس یا لمس به مولکول‌های DNA می‌چسبند و هر تغییر یا صدمه‌ای را که بخواهند در برنامه ژنتیکی بدن بوجود می‌آورند.

خوب معلوم است چنین سمومی همان طور که از نام شان پیداست برنامه خوبی برای بدن نمی‌نویسند.

ماده دیگر دود کارسینوژین Carcinogens نام دارد که خیلی دوست دارد برای یک مدت طولانی در هر سوراخی رخنه کند و جای بگیرد.

چه جایی بهتر از پرده، مبل، فرش، دیوار، در، کاشی‌ها و درهای کابینت و اشیا آشپز خانه، رختخواب و هر وسیله دیگری که در خانه دارید.

به این ترتیب درست مثل این است که شما را در معرض یک منبع سم همیشگی قرار گرفته اید.

چگونه سیگار موجب بروز سرطان می‌شود؟

در ادامه مرور دلیل سرطان زا بودن سیگار باید گفت متاسفانه سیگار موجب آسیب به DNA  می‌شود. و این آسیب دقیقا به ژنی وارد می‌شود که مسئولیت تقسیم سلولی و پیشگیری از سرطان را دارد.

وجود مواد شیمیایی مختلف از جمله بنزن، پلونیوم ۲۱۰ ، benzo(a)pyrene و نیتروسامین از عاملان اصلی آسیب به DNA هستند.

متاسفانه موادی مانند کروم موجب تشدید و احتمال آسیب رسانی بیشتر به ژن‌ها را فراهم می‌کنند و مواد سمی بیشتری می‌سازند که احتمال سرطانی شدن سلول‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد که سیگار به سرطان بینجامد؟

سال‌ها طول می‌کشد تا سیگار موجب آسیب رسانی به DNA شود. بدن ما طوری طراحی شده است که در برابر آسیب‌های کوچک مقاومت می‌کند ولی وقتی آسیبی بیش از اندازه به بدن برسد بدن دیگر توانایی مقاومت ندارد.

مواد شیمیایی موجود در سیگار در حدی است که بدن نمی‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از آن‌ها مصون بماند.

هر ۱۵ سیگاری که فرد می‌کشد موجب ایجاد آسیب به DNA  و ایجاد سلول سرطانی می‌کند. بنابراین کاملا واضح است که چرا باید هر چه زودتر سیگار را ترک کنید.

سمی شدن مغز و کبد

یک تیم تحقیقی گروهی از موش‌ها را به مدت شش ماه در معرض دود دست سوم قرار دادند. یعنی موش‌ها را در فضایی گذاشتند که قبلا در آن کسی یک بار سیگار کشیده بود.

بعد از یک ماه موش‌ها دچار مشکلاتی مثل صدمه دیدن سلول‌های مغز، کبد، افزایش سطح کورتیزول خون (که همان هورمون استرس است و کسی دوست ندارد دچار آن شود)ْ مقاومت به انسولین و ضعیف شدن سیستم ایمنی شده بودند.

بعد از مدتی کوتاهی موش‌ها به دیابت نوع ۲، بیماری‌های کبد، مغزی و انواع سرطان دچار شدند و بیشتر از موش‌های دیگر مریض می‌شدند.

تعداد بسیار زیادی از سلول‌های دهان تنها چند روز پس از اینکه در معرض بخار سیگار الکتریکی قرار می‌گیرند، می‌میرند. این نتیجه یک تحقیق از پژوهشگران دانشگاه لاوال است!

دکتر Dr. Mahmoud Rouabhia و تیم تحقیق او به این نتیجه رسیدند که بخارات سیگار الکتریکی سلول‌های پوششی دهان را از بین می‌برند. این سلول‌های پوششی اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت‌های میکروبی هستند و بدن را از میکروارگانیسم هایی که در دهان زندگی می‌کنند محافظت می‌کند.

محققان در آزمایشگاه و با ایجاد محیط کشت سلولی مشابه دهان مشاهده کردند که مرگ سلول‌های پوششی در روز اول و دوم و سوم در معرض بخار سیگار الکتریکی به ترتیب ۱۸، ۴۰ و ۵۳ درصد بوده است.

بخار این سیگار در فواصل مختلف روز و تنها ۱۵ دقیقه در طی روز به این سلول‌ها رسیده بود! در صورتی که میزان مرگ و میر این سلول‌ها در حالت عادی تنها ۲ درصد بوده است. برخلاف تصور بسیاری سیگار الکتریکی تنها بخار آب ندارند ولی حاوی ترکیبات سیگارهای معمولی نیز نیستند.

هنوز تحقیقات کافی در مورد سیگار الکتریکی و آسیب‌های آن‌ها انجام نشده اما چیزی که کاملا واضح است این است که از بین رفتن سلول‌های پوششی در کوتاه مدت سبب ایجاد عفونت، التهاب و بیماری‌های لثه می‌شود و در طولانی مدت ریسک ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

بدن افرادی که سیگاری هستند کمتر از افراد سالم قادر به کنترل مواد شیمیایی سمی است.

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار مانند کادمیوم پروتئین‌های پاکسازی بدن به نام آنزیم‌های پاک کننده را از بین می‌برند و با نبود این آنزیم‌ها بدن قادر نخواهد بود که مواد شیمیایی سمی را پاک کند.

از طرفی با ضعف سیستم ایمنی بدن ما قادر به سرکوب سلول‌های سرطانی نخواهد بود.

عوارض سیگار برای جنین

دستگاه سونوگرافی در طول دوران بارداری کمک بزرگی به کنترل و پیگیری سلامت جنین می‌کند. فن آوری پزشکی تصاویر آشکار و بسیار دقیقی از جنین تهیه کرده است که صدمات جدی سیگار را نشان می‌دهد.

فناوری کاملا علمی ۴D پاسخی بسیار دقیق به حرکات ظریف و حتی رشد لحظه به لحظه جنین می‌باشد. طی یک مطالعه و تحقیق زنان بارداری که طی یک دوره سه ماهه مورد آزمایشات قرار گرفته اند نشان می‌دهد:

از تاثیر سیگار بر جنین می‌توان به این مورد اشاره کرد که مادران سیگاری در طول دوره بارداری خود  تغییرات نا به هنجاری بر روی وضعیت سلامتی جنین وارد می‌کنند.

تصاویر و فیلمهای به دست آمده از جنین‌ها نشان دهنده تغییرات محسوس در حرکات دهان و  دست جنین می‌باشد.

میزان استرس و همچنین افسردگی که طبق حرکات جنین کشف شده نیز در مادران سیگاری بسیار بالاتر می‌باشد.

دانشمندان به تازگی توانسته اند میزان استرس و افسردگی را نیز در جنین بررسی کنند. سطح استرس و افسردگی مادر به  راحتی به جنین منتقل  خواهد شد.

استرس مادران در جنبش اندام‌های فوقانی جنین تاثیرات بسزایی دارد. استرس سبب به هم خوردن تعادل بیوشیمیایی در رحم شده و اختلالات تکاملی در جنین ایجاد می‌کند.

طی تحقیقات برای ارزیابی تاثیر سیگار بر جنین تغییرات حرکات دهان یکی از نشانه‌های بروز افسردگی در جنین است.

جنین هایی که مادران سیگاری دارند حرکات لمسی به خصوص  در ناحیه صورت و دهان دچار مشکل هستند. با در نظر گرفتن میزان اثرات مخرب سیگار بر روی جنین دارد، ترک سیگار در دوران بارداری بهترین گزینه می‌باشد.

عوارض سیگار نه تنها برای جنین بلکه برای مادر نیز بسیار جدی و خطرناک محسوب می‌شود.

mother-smoking

تحقیقات نشان می‌دهد که حرکات تنفسی و رشد بالندگی ریه جنین در مادران سیگاری با تاخیر صورت می‌گیرد. مادران سیگاری آسیب هایی عمیق به بافت ریه و به خصوص مغز جنین وارد می‌کنند.

این عمل سبب می‌شود درصد به وجود آمدن شکاف لب و همچنین معلولیت بسیار بالا رود. از دیگر آسیب هایی که سیگار در دوران بارداری ایجاد می‌کند معلولیت‌های متفاوت نوزادان است.

از هر پنج نوزادی که مادران سیگاری داشته اند یک نفر وزن بسیار کم و نامناسبی هنگام تولد خواهد داشت. حتی در این جور مواقع  خطر تولد نوزاد مرده نیز بسیار زیاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ترک سیگار: سیگار را به راحتی و با روش های علمی ترک کنید

عوارض سیگار بیشتر است یا قلیان؟

برای رسیدن به این نتیجه که آیا عوارض سیگار بیشتر است یا قلیان، یک نظر سنجی و آزمایش صورت گرفت که بین بیش از ۳۲۰۰ فرد بزرگسال ۱۸ تا ۳۰ ساله بوده است.

پرسشنامه هایی توسط این افراد تکمیل و در نهایت بررسی شد. تقریبا دو سوم از شرکت کنندگان زن بودند و از کل گروه در حدود ۱۸ درصد اسپانیایی و تقریبا ۱۰ درصد سیاه پوست بودند.

این تحقیق و مطالعه زیر نظر موسسه ملی سرطان کشف و بررسی شد و نشان داد که ۲۰ درصد از افراد شرکت کننده در ماه گذشته یک مرتبه قلیان استفاده کرده اند در حالی که ۲۳ درصد اعلام کردند که سیگار مصرف می‌کنند.

طبق این گزارش در حدود ۳ درصد از افراد سیگاری هستند که علاوه بر سیگار ماهانه یک مرتبه قلیان هم مصرف می‌کنند.

محققان خاطر نشان کردند که بین ۱۰ تا ۱۲ پک سیگار در حدود ۵۰ میلی لیتر دود است. هر بار که یک سیگار دود می‌کنید در حدود ۵۰۰ میلی لیتر دود استنشاق می‌کنید که این می‌تواند شامل استنشاق ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پتاسیم باشد.

اما به طور کلی قلیان به دلیل آن که معمولا کمتر هم مصرف می‌شود، کمتر از این میزان می‌تواند مضر باشد.

این مطالعات نشان می‌دهد که آب آشامیدنی که در قلیان‌ها مورد استنشاق قرار می‌گیرد تا میزان ۲۱ درصد از قیر و حدود ۱۰ درصد مونواکسید کربن به بدن وارد می‌کند.

مصرف قلیان به دلیل آن که طعم شیرین دارد برای جوانان لذت بخش است و حساسیت روانی کمتری نسبت به مصرف این نوع دخانیات وجود دارد. ولی با تمام این اوصاف نباید مصرف قلیان را جایگزین سیگار کرد.

بیشتر بخوانید: پاکسازی ریه: با این روش‌های فوق العاده ریه را سم زدایی و پاک کنید

منبع + + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    احسان

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ at ۱۵:۰۳

    تقریبا نود درصد پسرای جوون سیگار میکشن

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا