علمی

معجزه چشم های میگوی آخوندکی در تشخیص سرطان!

چشم های میگوی آخوندکی

دید طبیعی شما ممکن است ۲۰/۲۰ باشد. اما افسوس که چشم های شما به چشمان این میگوی آخوندکی که در تصویر می بینید، وصل نیستند!
اکنون، محققان دانشگاه “ایلینویز” با الهام گرفتن از چشمان این موجود منحصر به فرد در حال ساخت یک دوربین فوق حساس که قادر به تشخیص هر نوع طیف رنگ و نیز نور پلاریزه (قطبیده) می باشد، هستند.

خب، این چه سودی برای ما انسان ها می تواند داشته باشد؟ اول از همه ما باید قدر دان طبیعت باشیم زیرا با الهام از آن ما اکنون می توانیم دوربینی داشته باشیم که قادر به تشخیص سلول های سرطانی در مراحل اولیه شکل گیری آن باشد و به ما کمک می کند تا درک بهتری از پدیده های زیر زیر آب داشته باشیم.

۳+

دید طبیعی شما ممکن است ۲۰/۲۰ باشد. اما افسوس که چشم های شما به چشم های این میگوی آخوندکی که در تصویر می بینید، وصل نیستند! در ادامه با جزییاتی هیجان انگیز از چشم های میگوی آخوندکی با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ تصاویر اسرارآمیز از مکان های متروک در جهان

اکنون، محققان دانشگاه “ایلینویز” با الهام گرفتن از چشم های میگوی آخوندکی این موجود منحصر به فرد در حال ساخت یک دوربین فوق حساس که قادر به تشخیص هر نوع طیف رنگ و نیز نور پلاریزه (قطبیده) می باشد، هستند.

خب، این چه سودی برای ما انسان ها می تواند داشته باشد؟ اول از همه ما باید قدردان طبیعت باشیم زیرا با الهام از آن ما اکنون می توانیم دوربینی داشته باشیم که قادر به تشخیص سلول های سرطانی در مراحل اولیه شکل گیری آن باشد و به ما کمک می کند تا درک بهتری از پدیده های زیر زیر آب داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: گیاهان نورانی و درخشان به جای لامپ روی میز کار شما در آینده نزدیک!

mantis shrimp

میگوی آخوندکی

ویکتور گروف، استاد دانشگاه “ایلینویز” در رشته مهندسی برق و کامپیوتر و عضو هیئت علمی این مطالعه جدید، می گوید: “در دنیای حیوانات موجوداتی با چشمان بسیار حساس و پیچیده تر از انسان، به وفور یافت می شود. این حیوانات پدیده های طبیعی، که برای انسان  نامرئی هستند را به خوبی درک می کنند.”

بیشتر بخوانید: تولید انرژی از بدن انسان ؛ ترس از جایگزین شدن با ربات‌ها منجر به کشف یک منبع انرژی پنهان شد!

شاید یکی از بهترین نمونه های شناخته شده چشم های میگوی آخوندکی است که چشم آن ۱۶ نوع گیرنده رنگی (در مقایسه با انسان ها که فقط سه نوع) دارند. اما مهمتر از همه، شبکه های  نور پلاریزه این میگو می باشد. ویکتور گروف به زبان ساده توضیح میدهد: نور پلاریزه، به مسیر امواج نور زمانی که در فضا منتشر می شود می گویند. هم چنانکه اکثریت ما با عینک های آفتابی پلاریزه شده، که تشعشعات را رفع می کنند، آشنا هستیم. بسیاری از حیوانات از دید پلاریزه، به عنوان یک کانال ارتباطی مخفی، برای پیدا کردن غذا، یا برای تشخیص درست مسیر خود استفاده می کنند.گروف در ادامه می گوید که ما می توانیم از ترکیب گیرنده های رنگی و کانال های پولاریزه میگوی آخوندکی اطلاعات عینی بیشتری، نظیر آنچه در دوربین های پیشرفته امروزی کم و بیش استفاده می شود، به دست بیاوریم.

بیشتر بخوانید: کنه دراکولایی از عصر دایناسورها در فسیل های ۹۹ میلیون ساله !!!

محققان کشف کردند که چشم های میگوی آخوندکی ، عناصر حساس به نور را در بالای یکدیگر به صورت طبقه طبقه قرار می دهد که به میگو کمک می کند، نورهای با طول موج کوتاه تر را درگیرند های بالا و طول موج های طولانی تر را در گیرنده های پایین تر جذب کند. گفته می شود که این گیرنده ها به صورت دوره ای در مقیاس نانو شکل گرفته اند. و به آنها این امکان را می دهد تا ویژگی های نور پلاریزه را ببینند.

به این ترتیب، با ترکیب نور پردازنده های سیلیکونی و تشکیلات نانوئی دیگر، تیم تحقیقاتی قادر به ساخت یک دوربین پلاریزه point-and-shooting شده اند که توانایی انجام هر کاری، از تشخیص سرطان تا نظارت بر تغییرات محیط زیست را دارد.

بیشتر بخوانید: پیچیده ترین تقاطع دنیا ؛ بدون شک در این میدان از سوئیدون انگلستان گم خواهید شد!

گروف اظهار می کند، با تقلید از سیستم بینایی و چشم های میگوی آخوندکی ، ما یک دوربین منحصر به فرد ساخته ایم که می تواند برای بهبود کیفیت زندگی انسان مورد استفاده قرار گیرد. این که ما می توانیم سرطان را در مراحل اولیه شکل گیری تشخیص دهیم، یعنی اینکه این تحقیقات به نتیجه رسیده اند. هزینه این تکنولوژی کمتر از ۱۰۰ دلار می باشد. و می تواند کیفیت مراقبت های بهداشتی را در جهان، به ویژه مکان هایی که منابع و امکانات آن ها محدودند را بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: ارسال یکی از دو برادر دوقلو به فضا توسط NASA و تغییرات غیر قابل توضیح ژنتیکی فضانوردان

بیشتر بخوانید: برج چوبی گلخانه ای به نام جنگل سفید با نمایی منحصربه‌فرد بزودی در پاریس رونمایی می شود!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا