تلفن همراه

مقایسه USB Type-C با Lightning

مقایسه USB Type-C با Lightning

اگر اپلی باشید حتما خوب میدانید که از آیفون ۵ به بعد این شرکت پورت lightning را برای محصولاتش در نظر گرفته و تمامی دستگاه های تولیدی این شرکت من جمله آیفون، آیپد و … این پورت را برای شارژ و اتصال به کامپیوتر استفاده می کنند. در آیفون ۷ بار مسئولیت این پورت حتی بیشتر هم شده و برای اتصال هدفون هم کاربر ها باید به این درگاه ورودی رجوع کنند!

۰

روز پیش به قلم دوست خوبمان بهنام حیدری با شما بودیم با بررسی تمام جزییات و نکات مهمی که باید از USB Type-C می دانستیم. امروز برای ادامه دادن بحث در خدمت شما هستم با مقایسه USB Type-C با Lightning که خواهد توانست  مختصات خوبی از دو رقیب در این تکنولوژی در اختیار ما قرار دهد.

اگر اپلی باشید حتما خوب میدانید که از آیفون ۵ به بعد این شرکت پورت lightning را برای محصولاتش در نظر گرفته و تمامی دستگاه های تولیدی این شرکت من جمله آیفون، آیپد و … این پورت را برای شارژ و اتصال به کامپیوتر استفاده می کنند. در آیفون ۷ بار مسئولیت این پورت حتی بیشتر هم شده و برای اتصال هدفون هم کاربر ها باید به این درگاه ورودی رجوع کنند! پس حتما برای شما هم مقایسه USB Type-C با Lightning جالب خواهد بود، در ادامه با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ویژگی های Honor 8 ؛ پنج دلیل قانع کننده برای خرید

مقایسه USB Type-C با Lightning

۵ مزیت اصلی و کاربردی از USB Type-C

پشتیبانی از سطح بالای الکتریسیته …

برای شروع مقایسه USB Type-C با Lightning باید گفت که همگان اعتقاد دارند که USB 3.1 Type-C توانسته سطح و استاندارد ارتباط سیمی را در محصولات الکترونیک ارتقاء شایانی بخشد. این استاندارد توانایی انتقال ۱۰۰ وات را داراست و تا ۲۰ ولت و ۵ آمپر را به آسانی پشتیبانی خواهد کرد. این مورد خواهد توانست گوشی موبایل را تنها در چند دقیقه فول شارژ کرده و به تنهایی برق مرود نیاز یک کامپیوتر شخصی را پشتیبانی کند!

اکثر گوشی های موبایل کنونی شارژر های ۵ ولتی همراه با جریان ۱ یا ۲ آمپر را نیاز دارند که توسط شارژر ها این جریان به ۵ یا ۱۰ وات تبدیل می شوند. اگر از شارژ سریع بپرسید باید گفت در fast-charging تا ۱۸ وات این قدرت افزایش می باید که با توجه به توانایی USB Type-C این مقدار همچنان راه زیادی برای پیشرفت خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های هوشمند که امکان تعویض باتری را دارند کدامند ؟

انتقال سریع اطلاعات

همانطور که پیش از گفتیم USB 3.1 Type-C دارای ۲۴ پین ارتباطی است، نمونه های قدیمی تر از پورت USB تنها ۴ پین برای برقراری ارتباط داشتند و باید گفت پورت مورد علاقه اپل، Lightning نیز تنها ۸ پین ارتباطی دارد.

بر همین اساس در مقایسه USB Type-C با Lightning باید گفت که نهایت سرعت انتقال داده در کابل های USB Type-C مقدار بالایی است، چیزی حدود ۱۰ گیگابیت در ثانیه که عدد و رقم بالایی به حساب می آید!

androidpit-usb-c-lighning-comparison-2-w782

یک استاندارد قابل قبول

پورت USB Type-C با توجه به گستره مقبولیتی که دستگاه های موبایل دارند و استفاده آنها توسط عامه مردم به خوبی خواهد توانست جایگاهش را به صورت عمومی پیدا کند، همانطور که تا پیش ازاین این مورد قابل چشم پوشی نبوده و نخواهد بود.

اگر فکر می کنید ایده حذف جک هدفون ۳٫۵ میلی متری در آیفون ۷ برای اولین بار پیاده شده سخت در اشتباهید، پیش از این Moto Z این اقدام را انجام داده و هدفون این گوشی اختصاصا با پورت USB Type-C روانه بازار شده است. بزودی شاهد گسترش توانایی و امکانات رسانه ای برای USB Type-C خواهیم بود که از جمله آنها HDMI است.

بیشتر بخوانید: بررسی Google Pixel نگاهی نزدیکتر به پرچمدار جدید گوگل

یک پورت غیر انحصاری

در مقایسه USB Type-C با Lightning باید گفت خوشبختانه USB Type-C یک استاندارد قابل دسترس برای تمامی کمپانی ها بوده و در انحصار هیچ شرکتی نیست، این یعنی هر شرکتی می تواند این تکنولوژی را تولید کند که نتیجه ای جز پایین امدن قیمت و در دسترس بودن زیاد ندارد!

آینده پیش رو

بدون شک USB Type-C راه ارتباطی آینده و در دسترس تمامی دستگاه ها و تجهزیات الکترونیکی خواهد بود، تاکنون پورت هایی نطیر USB 2.0 و USB 3.0 (blue) و HDMI و VGA و DC-IN همگی به صورت عمومی مورد استفاده بودند و طبق برنامه ریزی ها پورت USB Type-C برای جایگزینی با تمام اینها وارد عرصه شده است.

بیشتر بخوانید: مشکلات استفاده از Cloud در موبایل ها, ۳ دلیل قانع کننده برای عدم استفاده از سرویس ابری

۵ مزیت و نکته مهم راجع به پورت Lightning

خب در ادامه مقایسه USB Type-C با Lightning به سراغ طرف دیگر میدان می رویم: از سال ۲۰۱۲ اپل در تمامی تجهیزاتش از این پورت به صورت رسمی استفاده می کند و برای این کار دلایل خاص خودش را نیز دارد. با شما هستیم با بررسی نکات و ویژگی های این راه ارتباطی

پورت لایتنینگ یک انقلاب بود!

قبل از معرفی لایتنینگ آیفون های مجهز به پورت ۳۰-pin بودند که این پورت برای گوشیهای کوچکی مثل آیفون جای بسیار زیادی را اشغال می کرد. استفاده و رونمایی از این پورت یک قدم بسیار مهم و کلیدی برای اپل بود که مثل همیشه پیش گام بودنش را به رخ رقبا کشید، شایان ذکر است که بعد از ۲ سال از معرفی Lightning شاهد رونمایی از USB Type-C بودیم.

androidpit-usb-c-lighning-comparison-1-w782

پورت Lightning راه ارتباطی کوچکتر و قدرتمندتر

همین ابتدا در مقایسه USB Type-C با Lightning باید اعتراف کنیم که راستش را بخواهید پورت USB Type-C راه زیادی تا دستیابی به توانمندی Lightning پیش رو دارد. بدون اغراق باید گفت استفاده از پروت لایتنینگ نسبت به USB Type-C راحتر بوده و ترس از آسیب دیدن دستگاه در پورت اپل خیلی خیلی کمتر است. در ضمن از قلم نیاندازیم که قیمت کابل های لایتنینگ از آیفون اکنون بسیار کمتر از کابل های USB Type-C موجود است.

بیشتر بخوانید: مقایسه iPhone 7 و iPhone 6S ؛ آیفون یک پله جلوتر …

اپل می تواند پورت Lightning را توسعه دهد

این پورت به صورت انحصاری در اختیار اپل است و با توجه به توانمندی این کمپانی به آسانی خواهد توانست سرعت و توانمندی این پورت را افزایش دهد.

درآمد خوب اپل از پورت Lighning

پورت مذکور انحصارا توسط اپل برای دستگاه هایش طراحی شده و باید گفت با توجه به گستره محبوبیت گوشی های موبایل و آیپدهای تولید شده توسط این شرکت بسیاری از دیگر کمپانی ها برای ایجاد همخوانی نیاز به دریافت لایسنس برای تعبیه کردن این امکان را خواهند داشت که اپل به آسانی از آنها مبلغی را دریافت خواهد کرد. همین مورد به نظر ساده درامد هنگفتی را نسبی شرکت اپل کرده و می کند.

نظر شما چیست؟
شما کدامیک را ترجیح می دهید، Lightning یا USB Type-c ؟

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    محمد

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ at ۲۲:۰۷

    دلایل برتری و مزیت لایتینگ خیلی قانع کننده نبود و بیشتر جنبه تجاری برای خود شرکت داشت.

    ۲+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا