گوناگون

مواد تشکیل دهنده سوهان چیست؟

مواد تشکیل دهنده سوهان
۲+

سوهان یکی از خوشمزه ترین شیرینی‌هایی است که معمولا با چای یا یک نوشیدنی گرم سرو می‌شود. این شیرینی خوشمزه که از رده حلواها می‌باشد بسیار مغذی و پرخاصیت است. مواد تشکیل دهنده سوهان کم نیست و مواد مختلفی برای تهیه این شیرینی مورد نیاز است که از جمله آن‌ها می‌توان به جوانه گندم اشاره کرد. تمامی این مواد خواص بسیاری دارند که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. برای آن که با مواد تشکیل دهنده سوهان بیشتر آشنا شوید با نت نوشت همراه شوید.

سوهان چیست؟

همان طور که در تاریخچه مواد خوراکی آورده‌اند، سوهان قدمت بسیاری دارد. این حلوای خوشمزه بین سالیان ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۰ هجری تولید و در واقع کشف شد. در دوره قاجار در شهر قم سوهان پخته و از آن پس تولید انبوه شد.

این حلوای لذیذ در ابتدا تنها به وسیله دست و به صورت کاملا سنتی تولید می‌شد. اما اکنون ماشین آلات بسیاری برای تولید انبوه این شیرینی در اختیار تولید کنندگان قرار گرفته است که به راحتی می‌توان میزان بالایی از آن را تولید و در اختیار داشت.

سوهان قم ابتدا تنها برای آداب و رسوم مراسم سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن به بعد سوهان قم نه تنها در این شهر بلکه در تمامی ایران مورد استفاده قرار گرفت. این شیرینی به عنوان یکی از خوشمزه ترین و لذیذ ترین شیرینی های ایران به شمار می‌رود که بسیاری از افراد از آن به عنوان یک سوغات ارزشمند چه داخل ایران و چه در سایر کشورها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خرید سوهان: قبل از خرید سوهان این نکات را باید بدانید!

جوانه گندم یکی از موادی است که به کمک آن سوهان را تهیه می‌کنند

جوانه گندم یکی از موادی است که به کمک آن سوهان را تهیه می‌کنند

فرآیند تولید سوهان

همان طور که گفته شد مواد تشکیل دهنده سوهان از پر خاصیت ترین مواد غذایی هستند. جوانه گندم یکی از موادی است که به کمک آن سوهان را تهیه می‌کنند. روغن حیوانی، شکر، زعفران، زرده تخم مرغ، هل، پسته و کره از مواد تشکیل دهنده سوهان می‌باشند.

برای تهیه سوهان ابتدا از مواد تشکیل دهنده نام برده خمیری تهیه می‌کنند سپس این خمیر را به عمل آورده و آماده شکل دهی می‌شود. در این مرحله سوهان می‌بایست در دمای مناسبی کاملا به عمل آید و پخته شود. پس از آن نوبت به شکل دهی خمیر سوهان است. خمیر سوهان در دو حالت فرم می‌گیرد.

یا این که به صورت کاملا سنتی یا در قالب‌های مدرن و جدید. در روش سنتی خمیر سوهان غنچه گیری شده و در سینی‌های محکم و مخصوص این کار پهن شده و با وسیله‌ای به نام مشته به صورت بشقابی یا به اصطلاحی گل نازک در می‌آید.

در روش مدرن نیز خمیر سوهان داخل قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود و پس از سرد شدن کاملا شکل گرفته و آماده بسته بندی می‌گردد. در نهایت تمامی سوهان‌ها که خنک شد و به دمای متعادلی که رسید داخل ظروف آلومینیومی و در لابه لای کاغذهای مخصوص بسته بندی شده و برای مصرف وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می‌رسد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوهان: دستور پخت کامل سوهان قم چیست ؟

مواد تشکیل دهنده سوهان

تمامی موادی که از آن سوهان را تهیه می‌کنند دارای خواص منحصر به فرد و عالی می‌باشند. هر کدام از این مواد برای بدن انسان بسیار مفید باشند و مواد مغذی بسیاری را به بدن می‌رسانند. برای آن که با این خواص و ویژگی‌ها بیشتر آشنا شویم تک تک مواد تشکیل دهنده سوهان را بررسی می‌کنیم.

جوانه گندم نخستین ماده تشکیل دهنده سوهان قم است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و املاح می‌باشد.

جوانه گندم نخستین ماده تشکیل دهنده سوهان قم است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و املاح می‌باشد.

بیشتر بخوانید: سوهان عسلی | سوهان کنجدی | سوهان لقمه ای | سوهان گزی | سوهان حلوایی | سوهان گل نازک

جوانه گندم

جوانه گندم یکی از پر خاصیت تری مواد غذایی است که به صورت غذای جداگانه زیاد مورد مصرف قرار نمی‌گیرد. جوانه گندم نخستین و البته از مهمترین مواد تشکیل دهنده سوهان است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و املاح می‌باشد.

ویتامین A یکی از ویتامین‌هایی است که در جوانه گندم به وفور یافت می‌شود و این ویتامین در سلامتی بینایی و رشد کودکان و همچنین شادابی پوست و سلامتی ریه‌ها بسیار تاثیر گذار است. از آن جایی که ماده اصلی تشکیل دهنده سوهان قم جوانه گنم می‌باشد می‌توان گفت که درمان بی خوابی، پیشگیری از یائسگی زودرس و پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی از مزایای سوهان می‌باشد که همگی از جوانه گندم به دست می‌آیند.

جوانه گندم علاوه بر این که منبع بسیار خوبی از ویتامین A می‌باشد ویتامین‌های دیگر مانند E و گروه ویتامین‌های B را نیز دارا می‌باشد. بنابراین یکی دیگر از مزایای سوهان حفظ سلامت پوست و مو است چرا که ویتامین E طبق نظر متخصصان پوست برای درمان ریزش مو، رفع شوره سر و از بین بردن سایر ناراحتی‌های پوستی بسیار موثر است.

از جمله مزایای سوهان که به واسطه روغن حیوانی در این شیرینی وجود دارد ویتامین E و ویتامین D و اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد.

از جمله مزایای سوهان که به واسطه روغن حیوانی در این شیرینی وجود دارد ویتامین E و ویتامین D و اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد.

روغن حیوانی

روغن حیوانی یک چربی بسیار لذیذ و پر خاصیت است که طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد. این روغن یکی از پر طرفدار ترین روغن‌ها می‌باشد که قدمتی چند هزار ساله دارد. روغن حیوانی را می‌توان مدت زمان زیادی بیرون از یخچال نگهداری کرد به نحوی که اصلا خواص خود را از دست ندهد و هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید.

روغن حیوانی برای نخستین مرتبه در هندوستان مورد استفاده قرار گرفت ولی در حال حاضر در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو مواد تشکیل دهنده سوهان می باشد. روغن حیوانی چربی خالص است و می‌بایست در مقادیر کم استفاده شود که مضرات چربی آن بدن را اذیت نکند ولی خواص بی شماری از روغن حیوانی در سوهان قم وجود دارد که می‌تواند به مزایای سوهان بیفزاید.

از جمله مزایای سوهان که به واسطه روغن حیوانی در این شیرینی وجود دارد ویتامین E و ویتامین D و اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد. اسید‌های چرب امگا ۳ که شکل سالمی از چربی‌ها می‌باشند برای سلامتی انسان به خصوص در سنین بالا بسیار موثر است.

این چربی در سلامت قلب و عروق و کاهش کلسترول خون بسیار دخیل است. از دیگر خواصی که روغن حیوانی دارد این است که قادر است التهابات دستگاه گوارش را کاهش دهد در واقع این چربی کولیک روده را درمان می‌کند و برای افرادی که از زخم‌های گوارشی رنج می‌برند بسیار مفید است.

روغن حیوانی به دلیل دارا بودن کربوهیدرات بسیار بالا می‌تواند دمای بدن را در سرما بالا ببرد و انرژی زیادی به بدن بدهد.

زعفران

از دیگر مواد تشکیل دهنده سوهان می‌توانیم به زعفران اشاره کنیم. این گیاه ارزشمند خواص بی شماری برای سلامتی دارد.

زعفران حاوی ویتامین‌های بسیاری از جمله ویتامین C می‌باشد که روند گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن در برابر سایر بیماری‌ها تقویت می‌شود علاوه بر این زعفران در تقویت انرژی بدن بسیار موثر است و سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد.

به این ترتیب از مزایای سوهان افزایش گلبول‌های قرمز است که نتیجه آن رسیدن اکسیژن به اندام‌های بدن است و سلامت گردش خون به کمک آن تقویت می‌شود. سوهان قم میزان قابل توجهی زعفران دارد که در بهبود سلامت قلب، پیشگیری از دیابت، کاهش اضطراب، تقویت قدرت استخوان ها، پیشگیری از سرطان و پیشگیری از مشکلات گوارشی همه در رده خواص زعفران می‌باشد.

هل در درمان سرطان روده بزرگ، مشکلات قلبی و عروقی، بیماری‌های مثانه، التهابات کلیه و سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی موثر است.

هل در درمان سرطان روده بزرگ، مشکلات قلبی و عروقی، بیماری‌های مثانه، التهابات کلیه و سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی موثر است.

هل

هل یکی از ادویه‌هایی است که در بیشتر شیرینی‌ها و حلواها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه خوش عطر و بو از مواد تشکیل دهنده سوهان بوده و به میزان قابل توجهی در این شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد به مزایای این حلوای لذیذ می‌افزاید.

هل در درمان سرطان روده بزرگ، مشکلات قلبی و عروقی، بیماری‌های مثانه، التهابات کلیه و سایر بیماری‌های دستگاه تناسلی موثر است. ادویه مهم و اصلی به کار گرفته شده در سوهان قم هل است که می‌تواند علاوه بر خواص گفته شده در سم زدایی بدن و خوشبویی دهان تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

با توجه به خواصی که در تک تک مواد تشکیل دهنده سوهان قم ذکر شد می‌توان گفت که این شیرینی خواص زیادی دارد که می‌تواند به عنوان یکی از لذیذ ترین و البته سالم ترین دسر‌های ایرانی به کار برده شود.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا