سایر

افتتاح موزه لوور در ابوظبی امارات؛ کاری از ژان نوول معمار ۷۲ ساله فرانسوی

موزه لوور ابوظبی کاری از ژان نوول

موزۀ یک میلیارد پوندی “لوور ابوظبی” واقع در امارات متحدۀ عربی سرانجام در روز چهارشنبه با حضور امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و محمد‌ بن زاید ولیعهد ابوظبی افتتاح شد. این پروژه که فرانسه و ابوظبی در سال ۲۰۰۷ میلادی بر سر آن توافق کردند ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۲ کامل و افتتاح شود اما به دلیل بحران مالی جهانی و سقوط بهای نفت عقب افتاد و هزینۀ ساخت آن از ۳۴۰ میلیون پوند به رقم فعلی حدود یک میلیارد پوند رسید. این موزه برای استفاده از نام لوور و وام گرفتن آثار هنری و دریافت مشاوره صدها میلیون دلار به فرانسه می‌پردازد. منتقدان این ساختمان را یک اثر مسحور کننده هر چند کمی پر زرق و برق توصیف کرده‌اند.

۴+

موزۀ یک میلیارد پوندی “لوور ابوظبی” واقع در امارات متحدۀ عربی سرانجام در روز چهارشنبه با حضور “امانوئل ماکرون” رئیس جمهوری فرانسه و “محمد‌ بن زاید” ولیعهد ابوظبی افتتاح شد. این پروژه که فرانسه و امارات در سال ۲۰۰۷ میلادی بر سر آن توافق کردند ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۲ کامل و افتتاح شود اما به دلیل بحران مالی جهانی و سقوط بهای نفت عقب افتاد و هزینۀ ساخت آن از ۳۴۰ میلیون پوند به رقم فعلی حدود یک میلیارد پوند رسید. این موزه برای استفاده از نام لوور و وام گرفتن آثار هنری و دریافت مشاوره صدها میلیون دلار به فرانسه می‌پردازد. منتقدان این ساختمان را یک اثر مسحور کننده هر چند کمی پر زرق و برق توصیف کرده‌اند.

ساختمان لوور ابوظبی را ژان نوول، معمار فرانسوی با الهام از معماری عربی طراحی کرده و هیچ‌ یک از ۵۵ سالن آن از جمله ۲۳ گالری دائمی مثل هم نیست. گنبد مشبک موزه ضمن دفع حرارت زیاد محیط بیابانی ابوظبی، گالری‌ها را با نور طبیعی روشن می‌کند. این موزه میزبان نمایش ۶۰۰ اثر هنری است که ۳۰۰ قطعه از آن از ۱۳ موسسه مهم هنری در فرانسه به امانت گرفته شده و در ۲۳ گالری دائمی این موزه به نمایش گذاشته می‌شود که شامل آثار معروفی از ونسان وان‌گوگ، پل گوگن، پابلو پیکاسو از هنرمندان صاحب‌نام  اروپایی و آی ویوی هنرمند معاصر چینی است.

از جمله چیدمان‌های دائمی موزه لوور ابوظبی نیز می‌توان به مجسمه‌ای اثر «آگوست رودن»، درختی عظیم از جنس برنز با برگ‌های آینه‌ای اثر “جوزژه پنونه” هنرمند ایتالیایی و سه حکاکی روی سنگ از “جنی هولمز” از آمریکا اشاره کرد. این موزه همچنین با موسسات عربی همکاری می‌کند و ۲۸ اثر ارزشمند که یکی از آن‌ها مجسمۀ ابوالهول متعلق به قرن ششم پیش از میلاد است. ۱۳ قطعه از کتیبه‌ای با سوره “حشر” قرآن کریم و یک مجسمه نیم‌تنه مرمرین از اسکندر مقدونی، نقاشی “تصویری از یک زن ناشناخته” اثر “لئوناردو داوینچی”،‌ نیز آثار بسیار ارزشمند این موزه به شمار می‌روند.

جالب است که مدیر موزۀ لوور پاریس گفته‌است: “لوور ابوظبی استثنا باقی خواهد ماند و قرار نیست شعبه‌های دیگری از موزۀ لوور تأسیس شود.”

کل هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی موزه حدود یک میلیارد و نیم اعلام شده‌ است. موزه‌های فرانسوی ۳۰۰ قطعه هنری-تاریخی خود را برای نمایش به‌طور موقت در اختیار موزه لوور ابوظبی قرار داده‌اند. هزینۀ ورودی این موزه  که از ۳ طرف به آب منتهی می‌شود، حدود ۱۷ دلار است.

موزه لوور ابوظبی کاری از ژان نوول

موزه لوور ابوظبی کاری از ژان نوول

ژان نوول، معمار صاحب سبک ۷۲ سالۀ فرانسوی

ژان نوول طراح پروژه‌هایی مانند موسسه بین المللی اعراب در پاریس، خانه اپرای لیون، مرکز فرهنگی کنگره لوسرن، مرکز کنفرانس وینچی در تور، موزه رینا سوفیا در مادرید و … است. او در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه پریتزکر پرایز به عنوان معمار خلاق و نوگرا شد.

نگاهی اجمالی به موزه لوور پاریس

موزۀ لوور به عنوان پر پربازدیدترین موزۀ جهان و یکی از مهم‌ترین بناهای پایتخت فرانسه در شهر پاریس واقع شده‌ است. در آنجا بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی-فرهنگی-هنری نگهداری می‌شود. ورودی موزه در زیر هرم شیشه‌ای بزرگی قرار دارد که امکان ورود به محوطۀ زیرین این موزه از طریق پله‌های برقی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود.

مساحت موزه بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع است و در مجاورت رود سن قرار دارد. نمای بیرونی موزه دارای زیبایی منحصر به فرد و تاریخی است. نمای داخلی این موزه تماماً از سنگ‌های مرغوب ساخته شده و البته بر اساس آن چه اشیاء و اجسام در سالن‌ها قرار گرفته‌اند طراحی داخلی متفاوتی دارد. در این موزه حدود ۲۵۰۰ اثر تاریخی که مربوط به ایران است وجود دارد.

گفته می‌شود بیشترین آثار تاریخی که از ایران خارج شده‌ است مربوط به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است که در آن زمان‌ها امتیازات ویژه‌ای برای کشف و خارج کردن اشیاء و اجسام تاریخی ایران به فرانسوی‌ها داده شده بود. یکی از مهمترین، زیباترین و ارزشمندترین اشیاء تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه، «اسب دوسر» یکی از سرستون‌های اصلی تخت جمشید است.

قرار است اسفندماه امسال برای نخستین بار نمایشگاهی از آثار موزه لوور تحت‌ عنوان ”لوور در تهران“  بر اساس تفاهم‌نامۀ منعقد شده بین موزۀ ملّی ایران و موزۀ لوور، برپا شود. در این نمایشگاه آثاری بسیار با ارزش از موزۀ لوور مربوط به تمدن‌های مصر، یونان، رم باستان و آثاری از هنر کشور فرانسه در محل موزۀ ملّی ایران به‌ مدت ۴ ماه به‌ نمایش در می‌آید.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا