تکنولوژی

۵ حقیقت جالب از شرکت چینی Xiaomi که نمی دانید!

حقایق جالب از شیائومی

با نت نوشت همراه باشید تا به با هم به نکات جالبی راجع به این کمپانی بپردازیم:

۰

شرکت Xiaomi آنچنان تاریخچه ای ندارد، این کمپانی از سال ۲۰۱۰ به صورت یک استارتاپ شروع به کار کرده و اکنون به صورت جهانی در حال گسترش بوده و به خوبی بیزینس اختصاصی خودش را در جای جای دنیا بسط می دهد.

این کمپانی از معروف ترین های تولید کننده تلفن همراه در کشور خودش یعنی کشور چین است و بدون شک تعداد افراد بسیار کمی هنوز در سرتاسر دنیا از این کمپانی و پیشینه آن اطلاعاتی دارند!

با نت نوشت همراه باشید تا به با هم به نکات جالبی راجع به این کمپانی بپردازیم:

xiaomi-mi-logo-w782

نام این کمپانی مبهم است!

با توجه به سخت بودن تلفظ لغات چینی در ابتدای مسیر این شرکت، کلمه Xiaomi برای افرادی که با زبان خاص سرزمین پهناور چین آشنایی نداشتند بسیار سخت بود، هنوز هم در میان فارسی زبان ها این برند با عنوان هایی نظیر “شائومی” و یا “شیائومی” خوانده می شود. راستش را بخواهید به نظر مورد اول یعنی “شائومی” صحیح تر است، اما در ویدئوی های انگلیسی که توسط امریکایی ها محصولات این شرکت بررسی می شود تلفظ “شیائومی” هم رواج دارد.

اگر از معنای و مفهوم این لفظ در زبان چینی بپرسید باید بگوییم که با توجه به تحقیقات ما عنوان این برند معنا و مفهوم دقیقی ندارد! 小米 (Xiao و Mi) ترجمه تحت اللفظی این کلمه در به زبان اصلی اش به معنای “برنج کوچک” است!

این سرکت با سیاست خاص خودش محصولاتش را با عنوان پیشوند Mi نامگذاری می کند، و سعی در پیوند زبان چینی با عناوین لاتین انتخابی برای محصولاتش دارد. “Mi” در لغت به معنای قلب بوده و در ابتدای نام محصولات این شرکت قابل مشاهده است (Mi, Mi Note یا RedMi) این ایده خوب باعث شده تا یکپارچگی در میان نام محصولات این کمپانی به چشم بیاید و مورد قبلو  غیر چینی ها هم قرار بگیرد.

یک استارتاپ بی نظیر!

سال ۲۰۱۵ یک سال بی نظیر برای کمپانی Xiaomi بود. در اروپا استارتاپ های جمع و جوری نظیر Uber با کمتر از ۳۰ نفر کارمند سعی می کنند برای خودشان عنوان دست و پا کنند، در حالی که در کشور چین شرکتی نظیر شیائومی در کمتر از ۴ سال از برپایی و اساس کاری استارتاپ اکنون ارزشی معادل ۲۰ میلیارد دلار دارد!

جالب است بدانید شرکت Xiaomi اکنون بیش از ۸۰۰۰ نفر پرسنل استخدام شده دارد، در حالی که شرکت رقیبی مثل هواوی دارای ۱۷۰٫۰۰۰ نفر پرسنل مشغول به کار تنها در کشور چین است.

androidpit-xiaomi-mi-band-2-review-4-w782

کسب و کار بسیار متنوع

فعالیت در بازار شلوغ کنونی کار بسیار سختی است، همانطور که میدانید شرکت هایی نظیر Sony, Huawei یا Samsung هم در زمینه های مختلفی در سرتاسر دنیا فعالیت می کنند، شرکت Xiaomi هم در زمینه های مختلفی محصولات تکنولوژیک تولید می کند، از ترازوی دیجیتال کرفته تا هواوربرد، دوربین های ورزشی تا هدفون و البته گوشی های تلفن همراه این شرکت از معروف ترین و محبوب ترین محصولات این شرکت است.

برنامه ریزی این کمپانی برای تولید محصولات و لوازم جانبی خاص ستودنی است، چرا که در انبوه ابزار های بی کیفیت و متنوع کنونی بازار می توان روی تجهزیات تولیدی شیائومی که قیمت مناسبی هم دارند حساب باز کرد و باید اعتراف کنیم که از کیفیت در حد معقولی برخورداند.

سیاست جذب نیرو

بزرگترین و ارزشمند ترین دارایی هر کمپانی پرسنل آن است، این مهم در اکثر شرکت های ایرانی جایش را به ساختمان های دو نبش و سرمایه داخل بانک ها داده است.

شیائومی با جذب پرسنل موفق و یا مشاورانی که ایده هایشان در موفقیت این کمپانی راهبردی بوده راه را برای خودش هموار کرده است. مثلا در سال ۲۰۱۳ بود که Hugo Barra که از مدیران سابق توسعه اندروید در گوگل بود به تیم مدیریتی این شرکت چینی پیوست.

سال ۲۰۱۴ بود که Steve Wozniak به عنوان یکی از ۳ بنیانگذار اپل این شرکت چینی را از آینده دار ترین تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی در بازار پیش رو دانست. جالب است بدانید بسیاری در دنیا نام دقیق مدیر عامل Xiaomi را نمی دانند و Lei Jun را تنها با نام “استیو جابر چین” به یاد می آورند!

xiaomi-mi-mix-barra-w782

گوشی های شیائومی هم متهم به جاسوسی هستند؟

احتمالا شما هم از جاسوسی های صورت گرفته در سیستم های مخابراتی شنیده باشید، متاسفانه شرکت Xiaomi پیشینه خوبی در این زمنیه ندارد و در سال ۲۰۱۴ بود که در گوشی های Xiaomi RedMi Note و Xiaomi RedMi 1S شاهد اجرای برنامه های جاسوسی بودیم، این اتفاق در کشور های چین، هنگ کنک و تایوان به ثبت رسیده بود. اتفاق بلافاصله پس از تشخیص توسط تیم های تحقیقاتی منتشر شد و شرکت شیائومی تماما برنامه را غیر فعال اعلام کرد!

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    Sina

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ at ۱۹:۴۸

    ممنون از اطلاعات خوب شما

    ۱+
  2. Avatar

    سعید

    ۱۷ آبان ۱۴۰۲ at ۲۳:۲۰

    سلام وعرض ادب بسیار عالی بود

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا