سینمای جهان

تحلیل انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر

معرفی انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر

انیمیشن UP به کارگردانی پیت داکتر با همکاری استودیوی پیکسار و کمپانی دیزنی لند که در فرمت ۳D با کمک نرم افزارهای خاص ساخته شده، در اصل یک فیلم کوتاه ۹ دقیقه ای بوده اما ایده ی اصلی آن پیکسار را ترغیب کرد که از آن فیلم بلند سینمایی بسازد.

انیمیشن UP به کارگردانی پیت داکتر با همکاری استودیوی پیکسار و کمپانی دیزنی لند که در فرمت ۳D با کمک نرم افزارهای خاص ساخته شده، در اصل یک فیلم کوتاه ۹ دقیقه ای بوده اما ایده ی اصلی و جذاب آن پیکسار را ترغیب کرد که از آن فیلم بلند سینمایی بسازد. میزان اقبال عمومی از این انیمیشن به حدی بود که در سال ۲۰۰۹ توانست نامزد دریافت ۵ اسکار شود و در نهایت ۲ اسکار را یعنی جایزه ی بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی را دریافت کرد. در ادامه با تحلیل انیمیشن UP با نت نوشت همراه باشید.

بیشتر بخوانید: تحلیل انیمیشن WALL-E کاری از اندرو استنتون

کارل فردریکسون پیرمردِ تازه همسر از دست داده ای که در گذشته بادکنک فروش بوده است به حکم دادگاه باید خانه اش را به دلیل ساخت و ساز جدید ترک کند و راهی خانه ی سالمندان شود. او برای حفظ خانه اش که مملو از خاطرات اِلی است مقاومت می کند تا جایی که با کسی که به صندوق پستی جلوی در خانه اش آسیب زده، درگیر می شود اما ناگهان روزی تصمیم می گیرد هزاران بادکنک رنگی را به خانه اش ببندد، آرزوی دیرینه ی خود و همسر مرحوم اش را تحقق بخشد و راهی سرزمین رویاهایش در آمریکای جنوبی شود. در این سفر پسر بچه ای به نام راسل به طور اتفاقی با او همسفر می ­شود، راسل برای فردریکسون کودکی رنگی و آرزوی ماجراجو بودنش را مجسم می کند و …

معرفی انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر

تحلیل انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر

تحلیل انیمیشن UP کاری از پیتر داکتر

در زندگی ماشینی امروز پیکسار می تواند لذت بصری فوق العاده ای را برای مخاطبانش به ارمغان بیاورد به حدی که طیف وسیعی از سنین متفاوت از خردسال تا سالمند را در مخاطبانش پوشش می دهد و به همین دلیل به طور جد به خود مفتخر است. برای ساختن انیمیشن UP انیماتورهای پیکسار تحقیقات مفصلی را روی آناتومی سالمندان انجام دادند تا بتوانند هر چه بهتر کارل را تصویرسازی کنند.

بیشتر بخوانید: تحلیل انیمیشن Inside out درونِ بیرون, محصول سال ۲۰۱۵

فردریکسون پیر که از کودکی رویای فتح آبشار بهشت طلایی را در سر داشته و همین موضوع باب آشنایی و ازدواج او و همسرش را در گذشته های بسیار دور فراهم کرده به خاطر قولی که در زمان حیات الی به او داده حال که او نیست باز هم درصدد تحقق آرزویش بر می آید و راهی بهشت طلایی می شود. بهشت در این جا می تواند مجاز از همان بهشت وعده داده شده ی الهی باشد. در حین این سفر پر مخاطره کارل با چارلز قهرمان ماجراجوی زمان کودکی اش مواجه می شود و پس از مدتی معاشرت متوجه می شود که او به شدت انسانی منفعت طلب و ضد قهرمانی بیش نیست. کارل با چارلز درگیر می شود و برای نجات خود و راسل مجبور می شود حتی از خانه اش هم بگذرد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Never Let Me Go اثر مارک رومانک

می توان گفت عمدتاَ رد نوستالژی که در فارسی به دریغناکی و خاطره ای از گذشته که با درد و غمی همراه است ترجمه شده، در کارهای پیکسار دیده می شود و همین برای انسانِ نوستالژی پرست معاصر بسیار جذاب و جالب توجه است. انسان معاصر با توجه به حجم گرفتاری های فراوان اش به شدت به روزمرگی دچار است اما او در اوقات فراغت هر چند اندکش می تواند با انیمیشن UP رهسپار دنیای رنگارنگ خیال شود. کاری که هنر به مفهوم کلی برای او می تواند انجام دهد این است که زندگی را برایش قابل تحمل تر کند.

بیشتر بخوانید: معرفی فیلم Ex Machina فرا ماشین اثر الکس گارلند ۲۰۱۵

به هنگام مواجه شدن با انیمیشن UP بلافاصله دنیاهای موازی برای مخاطب پدیدار و خط کشی می شوند به حدی که او می تواند در خیالات و توهماتش دنیای شخصیت های فیلم و حتی سازندگان و دست اندرکاران آن را قبل و بعد از انیمیشن در ذهن خود مجسم کند و ساعت هایی را بی دغدغه در دنیای شیرین خیال و دست یافتن به آمال و آرزوهای دست نیافته اش غرق شود و چه بهتر از این؟

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. حسین

    28 مهر 1396 at 12:38

    1+

    با سلام و احترام.
    به غیر از این که مطلب بالا مجموعه ای است از بررسی یک انیمیشن واقعا قوی و زیبایی توسط سایت خوب نت نوشت به نگارش قلم ارزشمند یکی از نویسندگان خوبتون؛ باید جدا به ابتکار عمل استفاده از شعر مولانا برای این انیمیشن توجه ویژه داشت و قدردانی کرد.
    ممنون.

    • نهال حق دوست

      نهال حق دوست

      29 مهر 1396 at 10:32

      1+

      نظر لطف شماست، سپاسگزارم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برو بالا