خودرو

نگاهی به تاریخچه تویوتا کمری از آغاز کار تا به امروز؛ هشت نسل پر از افتخار

toyota camry
۰

با نزدیک شدن به زمان عرضه مدل ۲۰۱۸ تویوتا کمری، تصمیم به بررسی تاریخ این خودرو از نسل اول تا نسل هشتم گرفته ایم. با توجه به جایگاه و اعتبار این خودرو در بین افراد مختلف و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت، کمری یکی از بهترین گزینه های پیش روی خانواده هایی است که به دنبال خرید خودرویی برای سفر و گشت و گذار بوده و همین طور انتظار دارند خودروی آنها برای چندین سال، بدون کمترین مشکل همراه آنها باشد. در کنار خودروی Corolla، کمری نیز یکی دیگر از خودروهای شناخته شده و پرفروش شرکت تویوتا میباشد. در ادامه با ما همراه باشید.

نگاهی کلی

از زمانی که تویوتا در گام نخست، دست به تولید مدل Celica Camry در حد فاصله بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ زد، در طی سالها تولید، خودروی کمری در مدل های مختلفی همچون کوپه، سدان و… به بازار عرضه شده است. اگرچه کمری همیشه بهترین خودروی موجود در بازار نبوده، اما از فروش بسیار خوبی برخوردار بوده است.

سه نسل اول

تویوتا مدل اولیه این خودرو را در سال ۱۹۸۳ در دو مدل سدان و هاچ بک به بازار عرضه کرد. اگر بخواهیم نگاهی رو به عقب داشته باشیم، کمری سلیکا که بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ در ژاپن عرضه میشد سیستم هدایت آن از نوع محور جلو بود.

تویوتا این خودر را در ۳مدل موتور مختلف که هر یک چهار سیلندر بودند به بازار عرضه کرد.

  • موتور ۱٫۸ و ۲ لیتری که هر کدام با جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته و یا دستی ۵ سرعته در دسترس بودند.
  • موتور ۱٫۸ لیتری توربو دیزل I-4 که برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده بود.
تویوتا کمری

تویوتا کمری

نسل دوم کمری که بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ تولید میشد، برای اولین بار از موتور V-6 بهره برد. این خودرو نیز، با موتورهای ۱٫۸ لیتری و ۲ لیتری I-4 و با جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته و دستی ۵ سرعته به بازار عرضه شد. این خودرو، تنها خودروی کمری تاریخ تا به امروز است که دارای سیستم چرخش چهار چرخ بوده است.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

برای نسل سوم، تویوتا کمری را از یک خودروی جمع و جور به خودرویی با اندازه متوسط تبدیل کرد که از نظر اندازه، بلندتر از خودروهای نسل قبلی خود بود. همچنین با دو موتور مختلف به بازار عرضه شد، مدل پایه که از نوع ۲٫۲ لیتری I-4 بود و مدل پیشرفته تر که از نوع ۳ لیتری V6 بود.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

نسل چهارم

نسل چهارم این خودرو، خودرویی سدان بود که موتور آن از نوع V6 با حجم ۳ لیتر بود. این خودرو، ۱۹۲ اسب بخار قدرت داشت و همچنین نیروی گشتاور آن ۲۰۹ پوند فوت بود. همچنین جعبه دنده آن دستی و از نوع پنج سرعته بود.

این خودرو فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر را در ۷ ثانیه طی میکرد و همچنین پس از ترمز با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، پس از طی مسافتی ۴۰ متری توقف میکرد.

تویوتا بعدها این خودرو را با مدل های مختلف V6 به بازار عرضه کرد که عملکردی به نسبت ضعیف تر از نسل اول را داشتند.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

اولین نسل تویوتا کمری Solara

خودروی کمری Solara که یک خودروی کوپه بود، در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد و با داشتن موتور ۳ لیتری V6 و جعبه دنده دستی ۵ سرعته، سریعتر از کمری سدان همان نسل که از ویژگی هایی مشابه بهره میبرد ظاهر شد. این خودرو، فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ را تنها در ۶٫۹ ثانیه طی میکرد.

با این حال، یکی از کندترین خودروهای کمری که تا به امروز شاهدش بوده ایم، مدل دیگر Solara بود که با اینکه از موتور V6 بهره میبرد، اما فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر را در ۸٫۴ ثانیه طی میکرد.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

نسل پنجم

با این حال اگر بخواهیم، به کندترین خودروی کمری بپردازیم، باید به سراغ نسل پنجم برویم.

مدل ۲۰۰۳ این خودرو که ۱۵۷ اسب بخار قدرت داشت و موتور آن ۲٫۴ لیتری I-4 بود و جعبه دنده آن از نوع دستی ۴ سرعته بود، فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر را در ۹٫۵ ثانیه طی میکرد.

استفاده از موتور V6 باعث افزایش اندکی سرعت در مدل های بعدی این خودرو شد، با این حال سریعتیرین خودروی این نسل، فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ را در ۷٫۲ ثانیه طی میکرد.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

دومین نسل تویوتا Solara

نسل دوم Solara که در فاصله سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ در دو مدل کوپه و   Convertible (سقف جمع شونده) تولید میشد سریعتر از خودروهای سدان نسل قبل بودند.

هر دو فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ را در ۷٫۱ ثانیه طی میکردند. همچنین هنگام توقف با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، مدل کوپه بعد از طی مسافت ۳۸٫۴ متر و مدل Convertible بعد از طی مسافت ۳۹ متر توقف میکردند.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

تویوتا کمری

تویوتا کمری

نسل ششم

نسل ششم خودرو به عنوان مدل ۲۰۰۷، در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و همه را مسحور خود کرد. این خودرو توانست جایزه بهترین موتور سال را از آن خود کند و یکی از سریعترین خودروهای کمری سدان شمرده میشود. از ویژگی های این خودرو این بود که، ۲۶۸ اسب بخار قدرت داشته، موتور آن از نوع ۳٫۵ لیتری V6 بوده و اینکه فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ را در کمتر از ۶ ثانیه طی میکرد.

عملکرد ترمز در این خودرو به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. با توجه به دو نوع مختلف V6، ترمز گرفتن با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت سبب میشد که خودرو پس از طی مسافت ۳۵٫۹ و ۳۶٫۵ متر متوقف شود.

تویوتا در نسل ششم، نخستین خودروی هیبریدی خود را نیز به بازار عرضه کرد. این خودرو از یک موتور ۲٫۴ لیتری I-4 بهره میبرد که با یک موتور الکتریکی دیگر که قدرت آن را به ۱۸۷ اسب بخار میرساند، جفت شده بود. از نظر سرعت به اجداد خود شبیه بود و فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ را در مدتی بیشتر از ۷ ثانیه طی میکرد.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

نسل هفتم

تویوتا، با به روزرسانی های جزئی و استفاده از یک موتور ۴ سیلندر، نسل هفتم کمری که سریعترین خودروی کمری تا به امروز است را به بازار عرضه کرد. این خودرو از یک موتور V6 3.5 لیتری بهره میبرد و ۲۶۸ اسب بخار قدرت دارد. همچنین فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ را در ۵٫۸ ثانیه طی میکند. این خودرو یکی از سریعترین خودروهای سدان موجود در بازار است. از نظر سیستم ترمز نیز خوب عمل کرده و هنگام ترمز گرفتن  با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، پس از طی مسافت ۳۸٫۴ متر توقف میکند.

در کنار این مدل، تویوتا خودروی هیبریدی را نیز به بازار عرضه کرد که از موتور ۲٫۵ لیتری I-4 بهره برده که با یک موتور الکتریکی جفت میشود. این مهم سبب میشود که قدرت خروجی خودرو به ۲۰۰ اسب بخار افزایش یابد. این خودرو فاصله سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر را در ۷ ثانیه میپیماید.

با این حال نسل هفتم، یکی از بهترین خودروهای کمری برای مسافرت کردن است. پس از اندکی تغییرات توسط تویوتا در سال ۲۰۱۵ و بهبود ویژگی هایی همچون سیستم تعلیق، سواری کردن با این خودرو لذت بخش تر از قبل بوده و تجربه ای لذت بخش تر را به سرنشینان عرضه میکند.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

نسل هشتم

به عنوان سومین خودرویی که از پلتفرم جدید تویوتا، موسوم به TNGA بهره میبرد، میشود انتظار داشت که نسل هشتم خودرویی بسیار راحت تر برای کنترل باشد. علاوه بر این تیزری که به تازگی از سوی تویوتا منتشر شده است، نشان میدهد که ظاهر این خودرو، تهاجمی تر از نسل های پیشین خود باشد.

علاوه بر پلتفرم TNGA، نسل هشتم کمری، احتمالاً اولین خودرویی است که از نسل جدید موتورهای تویوتا استفاده میکند. همچنین طبق شایعات شنیده شده، کمری نسل هشت با جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته در دسترس خواهد بود.

تویوتا کمری

تویوتا کمری

با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تویوتا، نسل بعدی کمری را با چه ویژگی هایی به بازار عرضه خواهد کرد.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا