ادبیات جهان

رمان مُدراتو کانتابیله اثر مارگریت دوراس؛ «عشقی ملایم و آوازی»

رمان مُدراتو کانتابیله مارگریت دوراس ۱۹۹۶-۱۹۱۴
۵+

مُدراتو کانتابیله Moderato Cantabile عنوان رمانی است از مارگریت دوراس Marguerite Duras نویسنده‌ی زن فرانسوی زبان. در رمان مُدراتو کانتابیله آن دِبارد زن جوان متمولی است که جمعه‎ها پسر خود را به خانه‎ی معلم پیانو می‎برد. مادر اصرار دارد که پسر پیانو بیاموزد. معلم پیانو در طبقه‎ی بالای یک کافه اقامت دارد. روزی از همین روزها وقتی پسربچه مشغول پیانو آموزی است، مردی زنی را که دوست داشته در کافه می‌کُشد. در ادامه با معرفی رمان مُدراتو کانتابیله با نت نوشت همراه باشید.

رمان مُدراتو کانتابیله  «عشقی ملایم و آوازی»

“آن دبارد” صحنه‎ی پس از قتل را دیده است. این صحنه اثر بسیاری بر روی او گذاشته است. او فردای همان روز به همراه پسرش به محل جنایت باز می‎گردد. شراب سفارش می‎دهد و با جوانی به نام “شوآن” در مورد جنایت حرف می‎‎زنند. “آن دبارد” به مدت یک هفته هر روز به همراه پسرش به آن کافه می‎رود. و آخرین بار شوآن را بدون حضور پسرش می‎بیند و می‎بوسد. و به نظر می‎رسد که عشق در آن روز، بین آنها به پایان می‎رسد.

بیشتر بخوانید: رمان عشق نوشته‌ی مارگریت دوراس؛ مردی مسافر در جزیره‌ی اس تالا

مارگریت دوراس Marguerite Duras نویسنده‌ی زن فرانسوی زبان

مارگریت دوراس Marguerite Duras نویسنده‌ی زن فرانسوی زبان

قالب رمان مُدراتو کانتابیله Moderato Cantabile بیشتر شامل گفتگوهایی است که بین “آن دبارد” و شوآن رد و بدل می‌شود. گفتگوها همانطور که پیشتر گفته شد ابتدا در مورد قتل اتفاق افتاده در کافه است. و بعد در روزهای بعدی در باب مسائل روزمره. “آن دبارد” نماینده‎ی طبقه‌ی بورژوا ست و شوآن فردی از طبقه‎ی کارگر. او کارگر اخراج شده‌ی یک کارخانه است.

دیالوگ‌های بین این دو نفر بسیار یکنواخت است. از کلمات بسیار ساده و کمی استفاده می‎کنند. ولی البته با تمامی این اوصاف کمی شاعرانه هم می‎شود. با توجه به اینکه دیالوگ‌ها در باب مسائل روزمره است ولی در حال و هوای عاشقانه است.

از دیگر شخصیت‌های رمان مُدراتو کانتابیله ، معلم زن پیانوست. او مادمازل ژبرو نام دارد. پیانو درس می‎دهد اما در این کار احساس نومیدی می‎کند. این احساس نومیدی به نظر می‎رسد همواره با اوست.

” ناگهان بی‎حاصلی سرنوشتش در نظر او مجسم شد و نالید:
چه شغلی، چه شغلی، چه شغلی”

بیشتر بخوانید: آشپزخانه مارگریت نوشته‌ی مارگریت دوراس

رمان مُدراتو کانتابیله را می‎توان رمانی زنانه به حساب آورد. به دلیل شخصیت اصلی زنش، پرداختن و نمایاندن دنیای زنانه، ظرافت‌ها و حساسیت‌های این جنس.

رمان مُدراتو کانتابیله را می‎توان رمانی زنانه به حساب آورد. به دلیل شخصیت اصلی زنش، پرداختن و نمایاندن دنیای زنانه، ظرافت‌ها و حساسیت‌های این جنس.

شخصیت‎های رمان مُدراتو کانتابیله همه دچار “ملال زیستن” هستند. زندگی زنان به خصوص که با اشاراتی هر چند کوتاه به آن پرداخته شده است اما نمایی کلی در مورد زنان این رمان در اختیار ما قرار می‌دهند.

” زن‎ها در مطمئن ترین درخشش‎شان هستند. مردها آنان را به تناسب درآمدشان از جواهر پوشانده‎اند”

همه‌ی زن‌ها همانطور که “آن دبارد” در جواب زنی در مهمانی می‎گوید، شبیه همند. ولی “آن دبارد” راه نجات خود را از این ملال و زندگی روزمره یافته است. عشق. عشقی که همانند سوناتین دیابللی، مدراتو یعنی ملایم و کانتابیله یعنی آوازی در زندگی او در هفت شب زندگیش و هشت فصل رمان نواخته می‌شود.

دوراس در صحنه‎ی مهمانی (که در چند خط بالاتر جمله‎ای از آن نقل شد) به خوبی توانسته با چند جمله‎ی کوتاه افراد حاضر در آن را برای ما به تصویر بکشد. آن هم توسط دیس ماهی آزاد و مرغابی طلایی رنگ که در پرتقال سرو می‎شود. در حالیکه این دیس‎های ماهی و مرغابی دست به دست می‎شود همانند دوربین در حال حرکت، آدم‌ها را به ما نشان می‎دهد.

رمان مُدراتو کانتابیله را می‎توان رمانی زنانه به حساب آورد. به دلیل شخصیت اصلی زنش، پرداختن و نمایاندن دنیای زنانه، ظرافت‌ها و حساسیت‌های این جنس.

زبان دوراس در رمان مُدراتو کانتابیله بسیار ساده و عریان است. بسیار فشرده و با بکارگیری لغات کم و بدون صنایع پیچیده‌ی ادبی ساخته شده است. با این حال از پس ساختن دنیای سرد و گاهی آشفته و گاهی لَخت و آرام رمان و شخصیت هایش برآمده است. دنیای درون شخصیت اصلی یعنی “آن دبارد” و دنیای بیرون یعنی جزیره به خوبی پرداخته شده است. دریا و لنگرگاه می‎تواند ما به ازای بیرونی درون شخصیت زن ماجرا باشد.

بیشتر بخوانید: رمان عاشق اثر مارگریت دوراس بانوی داستان نویسی مدرن

طرح جلد رمان مُدراتو کانتابیله Moderato Cantabile از مارگریت دوراس

طرح جلد رمان مُدراتو کانتابیله Moderato Cantabile از مارگریت دوراس

بیشتر بخوانید: رمان ساعت ده و نیم شب در تابستان نوشته‌ی مارگریت دوراس

حجم کتاب برای درونمایه‌ای این چنین انسانی، عمیق و فراگیر به نظر کم می‎آمد. و پرسش‎هایی که در ابتدا در ذهن خواننده مطرح می‎شود به ظاهر بی پاسخ باقی می‎ماند. پرسش‌هایی نظیر اینکه چگونه فریاد ناگهانی یک زن ناشناس در کافه و قتل آن و دیدن منظره‎ی جسد خون آلودش زنی از طبقه‌ی بورژوا را منقلب می‌کند؟ بچه‎ی زن که در ابتدا اینقدر نسبت به صدای فریاد واکنش نشان داده و تا مدتها از مادر سوال می‌کند؛ چرا به یکباره سوال کردن را رها می‎کند؟ شوهر زن کیست و چه نقشی در این حال او دارد؟

اما به نظر می‌رسد با این همه رمان Moderato Cantabile توانسته از پس انتقال عمق درونمایه به مخاطب خود بربیاید. فضای سرد و تلخ و سنگین رمان تا پایان مخاطب را رها نمی‎کند.
بر اساس این رمان فیلمی به کارگردانی پیتر بروک در سال ۱۹۶۰ به نام “هفت روز و هفت شب” ساخته شده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا