سینمای ایران

فیلم هایلایت کاری از اصغر نعیمی؛ تصادفی پر ماجرا و معمایی مصنوعی

هنرنمایی آزاده زارعی در فیلم هایلایت

هایلایت فیلمی ساخته شده در سال ۱۳۹۶ است که توسط اصغر نعیمی کارگردانی شده و اولین نمایش خود را در جشنواره ی فیلم فجر امسال داشته است. در ادامه با معرفی فیلم هایلایت با نت نوشت همراه باشید.

۲+

فیلم هایلایت ساخته شده در سال ۱۳۹۶ است که توسط اصغر نعیمی کارگردانی شده و اولین نمایش خود را در جشنواره‌ی فیلم فجر سال ۱۳۹۶ داشته است. در فیلم هایلایت که تهیه کننده‌ی آن نیز ساسان سالور است، بازیگرانی چون پژمان بازغی، سارا زارعی، سام غریبیان، مینا وحید و جمشید هاشم پور بازی می‌کنند. در ادامه با معرفی و تحلیل فیلم هایلایت با نت نوشت همراه باشید.

فیلم هایلایت ؛ تصادفی پر ماجرا و معمایی مصنوعی

فیلم هایلایت ماجرای زندگی دو زوج است که دو یکی از آن‌ها در تصادفی آسیب دیده و به کما رفته اند. خانواده‌های دو آسیب دیده پس از تصادف با یکدیگر آشنا می‌شوند و ماجراهایی آغاز می‌شود. این آشنایی شخصیت‌های داستان به شکل مطلوبی آغاز نمی‌شود بلکه در شرایطی بسیار سخت و بغرنج آن‌ها یکدیگر را می‌بینند و می‌شناسند.

 

بیشتر بخوانید: نقد فیلم به وقت شام از ابراهیم حاتمی کیا، ارتفاع قرمز و مرثیه ای برای پالمیرا

شاید بتوان گفت که نقطه ای که فیلم را می‌تواند به اوج خود برساند، فیلمنامه‌ی هایلایت است. فیلمنامه‌ی هایلایت علی رغم بازی‌های متوسطی که بازیگران آن در این فیلم داشته اند، دارای ظرافتی است که به گوشه هایی از روان پیچیده‌ی انسان‌ها و روابط زناشویی و زوج‌ها می‌پردازد.

در هایلایت فاجعه قبل از شروع فیلم رخ داده است و فیلم آرامشی توام با اضطراب بعد از فاجعه را روایت می‌کند. به این صورت که فاجعه ای پیش آمده؛ حال آدم‌ها با این اتفاق و با خود چه می‌کنند؟! به نظر می‌رسد که دغدغه‌ی فیلمساز روابط آدم‌ها و واکنش آن‌ها در شرایط خاص بوده است و شاید اصلا قصد رساندن  پیام اخلاقی و مسائلی از این قبیل را نداشته که البته در نهایت ناگزیر به پیام دادن نیز شده است.

پوستر فیلم هایلایت به کارگردانی اصغر نعیمی

پوستر فیلم هایلایت به کارگردانی اصغر نعیمی

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم مغزهای کوچک زنگ زده کاری از هومن سیدی ؛ کلی گویی و بی حاصلی

شاید نکته ای که فیلم هایلایت را از دیگر فیلم‌های با موضوع نزدیک و یا دغدغه‌های مشابه، متمایز می‌کند، ریتم و روند  داستان است. داستان از روندی کند و نه خسته کننده برخوردار است که این سرعت مناسب باعث باور پذیر شدن احساسات شخصیت‌ها می‌شود. شخصیت‌ها و حال و روز آن‌ها باورکردنی است در حالی که عکس العمل‌های شخصیت زن داستان (لیلی) کمی اغراق گونه آرام است. زنی که شوهرش به شدت آسیب دیده و در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ است، خیانت نیز کرده است.

این اتفاق خود به تنهایی یک می‌تواند بی قراری زیادی را به هر شخصیتی بدهد که این بی قراری تنها در شخصیت سعید (پژمان بازغی) دیده می‌شود. لیلی به گونه ای رفتاری عجیب دارد که اگر این عجیب بودن به عمد بوده است، قصد و هدف آن نامعلوم است و مرزی میان بازی تصنعی و پیچیدگی نقش ایجاد نشده است. اما شاید بار روانی داستان بیشتر به دوش شخصیت سعید (پژمان بازغی) است.

فیلم هایلایت تا جایی که حد و حدود اجازه داده است، در نشان دادن واکنش‌ها و احساسات شخصیت‌ها پیش رفته و شاید بتوان گفت که به گونه ای ظریف و نه اغراق شده پیش رفته است. شخصیت‌ها به صورت تدریجی با یکدیگر ارتباطاتی ویژه و نه رایج ایجاد می‌کنند. اما رابطه‌ی ایجاد شده زننده نیست و می‌تواند با درک و همذات پنداری کامل مخاطب همراه باشد.

هنرنمایی جمشید هاشم پور و پژمان بازغی در فیلم هایلایت

هنرنمایی جمشید هاشم پور و پژمان بازغی در فیلم هایلایت

بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی

علی رغم تمام موانعی که فیلمساز برای نشان دادن چنین وضعیتی داشته است و تا حدی هم از پس آن برآمده، فیلم هایلایت دچار تکرار الگوهایی همیشگی نیز شده است. برای مثال نقش پدر نسرین (جمشید هاشم پور) نقشی بسیار دیده شده تا جایی که می‌شود آن را تیپ و نه شخصیت در نظر گرفت. مردی میانسال، پدری مهربان که بسیار قاطع و رابطه ای صمیمی و توام با احترام با داماد خود دارد. و زمانی که متوجه بی وفایی دخترش به داماد خود می‌شود، همان عکس العمل هایی را انجام می‌دهد که مخاطب خیلی راحت آن‌ها را حدس می‌زند. شخصیت نسرین نیز مانند پدرش دارای پیچیدگی خاصی نیست در صورتیکه شاید می‌توانسته نقش بسیار پررنگی در همان حضور حداقل خود داشته باشد. در نهایت و علی رغم تمام قوت و ضعف‌های هایلایت می‌توان گفت که این فیلم دارای ابعاد و پرداختی است که می‌تواند قابل تامل باشد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی ، به نام گل سرهای خونی

بیشتر بخوانید: نقد فیلم مصادره کاری از مهران احمدی، مصائب و بد شانسی‌های یک پدر و پسر

هنرنمایی آزاده زارعی و پژمان بازغی در فیلم هایلایت

هنرنمایی آزاده زارعی و پژمان بازغی در فیلم هایلایت

فیلم هایلایت کاری از اصغر نعیمی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا