رپرتاژ آگهی

نگهداری دنا چقدر برایتان آب می‌خورد؟

۰

دنا بعد از سمند عنوان دومین خودروی ملی را به دوش می‌کشد. معمولا خریداران وقتی تن به خرید یک خودروی ملی با تمام کاستی‌هایش می‌دهند، به این نکته مهم می‌اندیشند که هزینه نگهداری و تعمیراتش به لطف ملی بودن باید پایین باشد. حال آنکه دنا خودروی چندان کم‌هزینه‌ای نیست و استهلاک پایینی هم ندارد. اما شاید بتوان گفت نکته مثبت این تولید ملی آن است که مانند دیگر خودروهای خارجی و مونتاژ داخل تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد و همواره تولید می‌شود. مادامی هم که تولیدش ادامه داشته باشد، مشکلی در تأمین قطعات یدکی و لوازم جانبی‌اش احساس نمی‌شود. بنابراین باید هزینه نگهداری و تعمیرات دنا را با دیگر خودروهای تولید داخل مانند سمند و رانا مقایسه کرد. برای این‌که کمی بیشتر شما را بترسانیم، درباره لیست هزینه‌های نگهداری یک دنای معمولی بیشتر برایتان می‌گوییم.

هزینه‌های دوره‌ای دنا

برای یک سال بیمه شخص ثالث دنا (اسفند ۱۳۹۸) باید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنید. البته این مبلغ تنها تا سقف ۹ میلیون تومان خسارت را پرداخت می‌کند. برای بیمه بدنه نیز لازم است مبلغی بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان پرداخت کنید. البته که از نظر بسیاری بیمه بدنه برای دنا چندان لازم به نظر نمی‌رسد. هزینه دوره‌ای تعویض روغن دنا نیز حدود ۲۵۰ هزارتومان است. در مورد تعویض روغن دنا باید گفت مشکلی که مالکان خودرو با آن مواجه‌اند این است که موتور ملی دنا قابلیت ساکشن ندارد و ساکشن کردن روغن قدیمی همانا و بدرود با موتور خودرو همان. بنابراین هنگام تعویض روغن باید به دو نکته توجه ویژه داشت؛ یکی اینکه زمانی اقدام به تعویض روغن کنید که غلظت یا ویسکوزیته روغن حفظ نشده باشد تا تخلیه آن راحت باشد. نکته بعدی اینکه تا جای ممکن از یک برند ثابت استفاده کنید تا اختلاط روغن جدید با روغن قدیمی از خلوص روغن جدید نکاهد.

بعد از تعویض روغن به تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن می‌رسیم که هزینه چندانی هم ندارد. فیلتر هوای دنا ۱۳ هزار تومان و فیلتر روغنش ۲۰ هزار تومان است. لنت ترمز دنا از لنت‌ ترمزهای گران‌قیمت در بین خودروهای هم‌رده‌اش قرار می‌گیرد و برای چرخ عقب حدود ۲۵۰ هزار تومن و چرخ جلو ۲۲۰ هزارتومن هزینه روی دست صاحبش می‌گذارد. با توجه به اینکه مناسب‌ترین باتری برای دنا ۶۶ تا ۷۴ آمپری است، هزینه تأمین یک باتری مناسب برای این خودرو حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. اما در مورد لاستیک دنا باید گفت با توجه به اینکه سایز لاستیک دنا ۱۵ است، ارزان‌ترین لاستیک خارجی این سایز در جایی مثل www.divar.ir ۷۰۰ هزار تومن است. ناگفته نماند این لاستیک ۷۰۰ هزارتومانی تنها ۸۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارد. پس اگر از خودروی خود زیاد کار می‌کشید و اهل سفرید، باید لاستیک گران‌تری انتخاب کنید. ارزان‌ترین لاستیک ایرانی این سایز نیز با عمر مفید ۶۰ هزار کیلومتر حدود ۴۰۰ هزار تومان است که معمولاً کارشناسان توصیه نمی‌کنند.

هزینه دیگری که هر خودرو در بازه‌ زمانی مشخص برای مالکش به ارمغان می‌آورد، تعویض دیسک و صفحه و به‌طور کلی ‌کیت‌کلاچ است. کیت‌کلاچ مناسب دنا در بازار با قیمت ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومن خریدوفروش می‌شود. البته کیت‌هایی با قیمت بین ۴۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم که مناسب دنا هستند در بازار موجود است.

موتور پر دردسر

موتور دنا از نوع EF7 است. موتور ملی‌ای که ایران‌خودرو اولین بار آن را برای سمند استفاده کرد و تولید شرکت FEV آلمان است. این موتور از نظر تعمیرکاران بدتعمیر است و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها از حضور این موتور در کشور هر تعمیرکاری تخصص تعمیرش را ندارد. با در نظر گرفتن استهلاک بالای دنا، این مشکل بزرگ‌تر نیز به نظر می‌رسد. هزینه یک تعمیر اساسی موتور دنا در حال حاضر حدود ۵ میلیون تومان آب می‌خورد. همه این مبالغ ما را به این نتیجه می‌رساند که این خودرو چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد. شاید همین حقیقت است که قیمت خودروی دنا در بازار خرید و فروش ماشین‌های دست دوم را پایین می‌آورد و فروشش را کار سختی می‌کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا