موسیقی

روایت هفتاد و سومین نفر از عاشورا ؛ با صدای حامد بهداد، شهاب حسینی و بهروز رضوی

۰

روایت‌ از عاشورا در صحنهء نمایش، چه در شکل تعذیه یا شبیه‌خوانی و چه در سبک‌های مدرن‌تر تئاتری، جزئی از تاریخ روایت حادثهء کربلا است که بی‌شک اجری کمتر از روضه‌خوانی و مداحی اهل بیت (ع) ندارد. این بار با محرمی روبرو هستیم که به صوت هفتاد و سومین نفر روایت می‌شود.

۷۳

روایت هفتاد و سومین نفر از عاشورا

آلبوم صوتی هفتاد و سومین نفر با صداپیشگی حامد بهداد، شهاب حسینی و بهروز رضوی در محرم امسال از زبان حال عاشوراییانی خبر می‌دهد که حسین‌ را دیدند و در مقام شهیدان در خون غلتیدند؛ «کرب و بلا». خبر برای آن عاشوراییانی روایت می‌شود که از حسین فقط شنیده‌اند و در ماتم واقعه‌ای سهمناک قرن‌هاست که به سوگ نشسته‌اند.

بیشتر بخوانید: آثار محمدرضا شجریان مرتب شده بر حسب دستگاه آوازی ؛ آماده برای لذت بردن و یاد گرفتن

به ‌جز اولین قطعه که روایت را با موسیقی امید روشن‌بین آغاز می‌کند، بیست قطعهء بعدی این روایت به قلم یاسین حجازی نوشته شده است. این اثر به کارگردانی رضا اقتصادی به اجرا درآمده و توسط موسسهء رسانه آفتاب پشتیبانی مالی شده است.

بنای روایت هفتاد و سومین نفر

بنا به گفتهء رضا اقتصادی کارگردان هنری اثر نمایشی هفتاد و سومین نفر ، روایت عاشورا با ورود «طِرِمّاح بن عَدِی الطائی» آغاز شده و در انتها با رسیدن خبر شهادت حسین بن علی (ع) به او پایان می‌گیرد. به گفتهء وی، این شخصیت به این دلیل به عنوان هفتاد و سومین نفر انتخاب شده است چراکه «ما امروز می‌توانیم با او همزاد‌پنداری داشته باشیم» و مخاطبین را به این اندیشه رهنمود می‌سازد که «بسیاری از ما ادعاهای زیادی داریم اما در مواقع ضروری ممکن است کنار بکشیم و زندگی و زن و فرزند را بهانه کنیم».

بیشتر بخوانید: معرفی آلبوم طریق عشق اثر استاد محمدرضا شجریان

هفتاد و سومین نفر

هفتاد و سومین نفر

در خلال روایتی که شنوای آن هستیم، راوی خود در میانه نیست. وی اولین رجز این آوردگاه تفدیده را از دیدهء شورانگیزش آغاز می‌کند و هم اوست که در آخر با چنان شنیدهء سهمگینی آن را به پایان می‌برد. حقیقتی عیان از پهنای شنیده‌هایی که هنوز هم پرحرارت بر زبان بازگو می‌شوند، اما هرگز نخواهند توانست ژرفای دیده‌هایی را که به خون بسته شده‌اند پاسخ‌گو باشند.

نت‌نوشت از همهء خوانندگان تقاضا دارد ایشان را در این ایام از دعای خود محروم نکنند.

پیشنهاد شنیدنی: مجله صوتی هفدانگ به مناسبت تولد استاد محمدرضا شجریان

بیشتر بخوانید: بررسی موزیک ویدیوی این بود زندگی از محسن چاوشی

بیشتر بخوانید: مروری بر زندگی ناصر عبداللهی ؛ نا گفته هایی خواندنی

پیشنهاد شنیدنی: مدامم مست از سالار عقیلی آلبوم یاد باد

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا