تکنولوژی

همه چیز درباره واقعیت افزوده، عینک هایش و آینده این تکنولوژی

واقعیت افزوده یا همان Augmented Reality به فناوری اطلاق می شود که به صحنه های واقعی، ویژگی ها و عناصر مجازی اضافه می کند. عملا AR پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی است.

۰

در سال های آینده، تصوری که ما از فناوری واقعیت افزوده داریم به کلی تغییر خواهد کرد. امروزه فناوری های واقعیت افزوده ای که با آن آشنا هستیم، محدود به چند نرم افزار گوشی هوشمندمان نظیر بازی پوکمان گو و چند فیلتر اسنپ چت می شود. در آینده، موارد استفاده این فناوری بیشتر می شوند و حتی سخت افزارهای جدیدی برای مصارف روزمره زندگی ساخته خواهند شد. تا پایان با نت نوشت همراه باشید.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده یا همان Augmented Reality به فناوری اطلاق می شود که به صحنه های واقعی، ویژگی ها و عناصر مجازی اضافه می کند. عملا AR پل ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی است.

 

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

تفاوت واقعیت افزوده با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا Virtual Reality محیطی را برای کاربر شبیه‌سازی می‌کند که برخلاف واقعیت افزوده، در دنیای واقعی وجود ندارد. درواقع کاربر با کمک یک عینک، هدست یا یک سخت‌افزار می‌تواند خود را در محیطی ببیند که در واقعیت وجود ندارد، اما کاملا حس واقعی بودن را به او القا ‌کند.

در حال حاضر، تجربه واقعیت افزوده در مقیاس محدودی مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه های واقعیت افزوده در گوشی های هوشمند، از میدان دید کمی برخوردارند. تبلت ها میدان دیدی وسیع تری دارند، اما هنگام مشاهده اشیاء AR، سنگین اند و جابه جایی شان دشوار است. عینک های قابلیت افزوده نیز در حال حاظر برای مصارف تجاری به کار می روند و معمولا قیمت بالایی دارند.

در آینده شرکت های پیشرو در زمینه فناوری، سرمایه گذاری های بیشتری در در زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری فناوری AR انجام می دهند و همه نشانه ها نوید آینده ای بهتر برای این فناوری است. در ادامه نگاهی به فناوری هایی می اندازیم که می تواند آینده این راه باشند:

اسنپ چت

فیلترهای واقعیت افزوده Snapchat، مانند هات داگ رقصان، جای خود را میان مخاطبان باز کرده اند. و عینک هوشمند پوشیدنی آن به نام Spectacles که در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد، شوکی در میان مخاطبان جوان خود ایجاد کرد. جای تعجب ندارد که این شرکت تا کنون بیش از ۱۵۰،۰۰۰ نسخه از این محصول فروخته باشد، چون قیمت آنها تنها ۱۲۹ دلار است.

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

طبق گفته Wareable، این شرکت قبلا یک نمونه عینک AR را ثبت اختراع کرده است و این عینک ها، به روز تر از گوگل گلس هستند. این شرکت سرمایه گذاری هایی در این زمینه را در قالب راه اندازی استارتاپ واقعیت افزوده با نام Cimagine و استارتاپ عینک های هوشمند با نام Vengeance آغاز کرده است.

اپل

شرکت اپل با معرفی پلت فرم جدید ARKit خود، درها را برای توسعه فناوری واقعیت افزوده باز کرده است. این شرکت با استفاده از تجربیاتی که از فروش ساعت لوکس اپل خود آموخت، با افزودن سخت افزارهای جدید به محصولات خود، توانست موقعیت خوبی برای در اختیار گرفتن بازار این فناوری به دست آورد. البته می توان حدس زد که ایده ARKit از عینک AR گرفته شده است. حتی ثبت اختراعی وجود دارد که نشان می دهد هم اکنون کار روی این ایده در این شرکت در حال انجام است.

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

Avalon اشاره می کند که چنین عینکی می تواند الهام گرفته از کارهای قبلی طراح صنعتی اپل، مارک نیوزون باشد. انتظار میرود که محصول آینده اپل بر روی طراحی یک رابط کاربری خوب تمرکز داشته باشد که میتواند آن را در رده عینکهای پیشرفته AR قرار گیرد.

آمازون

آمازون در حال حاضر بر روی عینک های AR کار نمی کند، اما بر اساس گزارشی از Financial Times، اولین قدم مهم در آن جهت را برداشته است. این منبع ادعا می کند آمازون در حال کار بر روی یک عینک هوشمند مجهز به دستیار الکسا است.

اولین محصول آمازون احتمالا دارای یک سیستم صوتی هدایت استخوانی است که به کاربر اجازه می دهد بدون استفاده از هدفن، فرامین الکسا را بشنود. این عینک های هوشمند کم صدا، میتوانند در آینده به عینکهایی با قابلیت AR تبدیل شوند.این امر می تواند برای آمازون دریچه ای به دنیای واقعیت افزوده و رقابت با همتایان خود باشد.

فیس بوک

مدیر عامل فیس بوک، مارک زاکربرگ معتقد است که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پلت فرم بعدی پردازش محاسبات در آینده است و این شرکت قصد دارد به میزان ۳ میلیارد دلار در دهه آینده به منظور توسعه این فناوری سرمایه گذاری کند.

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

زاکربرگ در سال گذشته یک نمونه باریک از عینک AR خود را در معرض نمایش عموم قرار داد. در حالی که این پروژه به صورت سری پیش می رود، ثبت اختراعی از بخش تحقیقاتی Oculus نشان می دهد که فناوری مورد استفاده در این عینک، با تابانیدن پرتو های نور به چشم کاربر، با استفاده از فناوری موج بر الکترومغناطیسی، کار خواهد کرد.

مایکروسافت

HoloLens محصول شرکت ماکروسافت در این حوزه و هدستی براق با لنزی شفاف است. به گفته مایکروسافت این دستگاه پیشرفته‌ترین کامپیوتر هولوگرافیکی است که تاکنون ساخته شده است. شما می‎توانید از HoloLens برای تماس ویدیویی، طراحی های حرفه ای وحتی کمک گرفتن از دیگران برای تعمیر لوازم خود استفاده کنید.

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

سخت افزار اختصاصی Hololens مایکروسافت، موارد استفاده آن را به کاربردهای تجاری محدود می کند و قیمت آن را متعاقبا افزایش می دهد.

 

گوگل

شرکت گوگل سال ۲۰۱۳ کار روی پروژه عینک هوشمند خود را شروع کرد، اما روند تولید آن با مشکل مواجه شد. هم اکنون، گوگل سیاست‌های خود را در این زمینه تغییر داده و روندی مشابه مایکروسافت در پیش گرفته است.

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

عینک گوگل قرار است همانند هدست واقعیت افزوده HoloLens مایکروسافت برای فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار گیرد. گوگل گلس را به سختی می توان یک محصول کاربر محور محسوب کرد و بیشتر به مشتریان تجاری خود خدمت کرده است.

متا

هدست Meta 2 محصول استارتاپی به همین نام است. این شرکت، سازنده هدست‌های واقعیت افزوده است که از مدت‌ها قبل، سیستم‌های دسکتاپ را به طور کامل با هدست واقعیت افزوده خود جایگزین کرده است. هم اکنون کارمندان این شرکت به جای نشستن پشت سیستم‌های دسکتاپ متداول خود، هدست Meta 2 را پوشیده و کارهای اداری خود را به کمک آن انجام می‌دهند.

همه چیز درباره عینک های واقعیت افزوده آینده

هدست واقعیت افزوده Meta 2  نیز قیمت بالایی دارد و برای انتقال داده، ویدئو و پاور به کابلی به طول ۲٫۷ متر نیازمند است. کمپانی‌هایی همچون هورایزن ونچرز، لنوو و تنسنت حدود ۷۳ میلیون دلار بر روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌‎اند.

 

افرادی که تا به حال از عینک واقعیت افزوده استفاده نکرده اند، ممکن است آن را مانند یک قطعه سخت افزاری غیر ضروری روی صورت خود تصور کنند. همچنین عینک AR می تواند خطراتی احتمالی نظیر حواس پرتی در حین رانندگی یا حتی عبور از خیابان را به همراه داشته باشد، یا از طریق نفوذ به GPS آن، برای مقاصد جاسوسی یا تبلیغاتی، به کار رود.

 

به لطف شرکت های پیشرو در این حوزه، عینک های واقعیت افزوده گام بعدی در تحول فناوری اسمارت فون ها می باشند و بخش وسیعی از زندگی مردم را در آینده ای نزدیک تحت تاثیر قرار خواهند داد.

منبع: androidpit

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا