علمی

بوئینگ son of Blackbird با سرعت ۳۷۰۰ مایل در ساعت (چیزی حدود ۶۱۱۱ کیلومتر بر ساعت)

طرح بوئینگ با عنوان “son of Blackbird” (پسر بلک برد) نام گذاری شده، که یک رقیب جدی برای هواپیمای SR-72 لاکهید (که در دست ساخت قرار دارد) به حساب می آید. سرعت این هواپیما به به پنج برابر سرعت صوت می رسد (۵ ماخ معادل ۳۸۳۶ مایل در ساعت یا ۶۱۴۷ کیلومتر بر ساعت). این را در نظر داشته باشید که هواپیمای جت مسافربری Boeing 787 Dreamliner با سرعت بسیار بالایی در حدود ۵۶۰ مایل در ساعت (۹۰۳ کیلومتر در ساعت) پرواز می کند. در حالی که جنگنده McDonnell Douglas F-15 Eagle می تواند به سرعتی حدود ۱۶۵۰ مایل در ساعت (۲۶۶۵ کیلومتر در ساعت) برسد.

بله، اگه شما قصد سوار شدن بر این هواپیما که بوئینگ مشغول طراحی آن است را دارید پس بهتره که مواظب باشید چون ممکن است چشم های شما به داخل جمجمه تان برود یا معده شما به دنبال سوراخی برای فرار باشد.

۰

پس از آن که سال گذشته بوئینگ از طرح یک هواپیما با تکنولوژی سرعت بالا رونمایی کرد به نظر می رسید جایگزینی برای هواپیمای مافوق صوت و افسانه ایی SR-71- Blackbird ( اس‌آر-۷۱ بلک‌برد) متعلق به شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) پیدا شده است. طرح بوئینگ با عنوان “son of Blackbird” (پسر بلک برد) نام گذاری شده، که یک رقیب جدی برای هواپیمای SR-72 لاکهید (که در دست ساخت قرار دارد) به حساب می آید. سرعت این هواپیما به به پنج برابر سرعت صوت می رسد (۵ ماخ معادل ۳۸۳۶ مایل در ساعت یا ۶۱۴۷ کیلومتر بر ساعت). این را در نظر داشته باشید که هواپیمای جت مسافربری Boeing 787 Dreamliner با سرعت بسیار بالایی در حدود ۵۶۰ مایل در ساعت (۹۰۳ کیلومتر در ساعت) پرواز می کند. در حالی که جنگنده McDonnell Douglas F-15 Eagle می تواند به سرعتی  حدود ۱۶۵۰ مایل در ساعت (۲۶۶۵ کیلومتر در ساعت) برسد. در ادامه با جزییاتی جالب از بوئینگ son of Blackbird با نت نوشت همراه باشید.

بله، اگه شما قصد سوار شدن بر این هواپیما که بوئینگ مشغول طراحی آن است را دارید پس بهتره که مواظب باشید چون ممکن است چشم های شما به داخل جمجمه تان برود یا معده شما به دنبال سوراخی برای فرار باشد.

بوئینگ son of Blackbird

هواپیمای مافوق صوت بوئینگ (son of Blackbird) که سرعت آن به 3700 مایل در ساعت می رسد

هواپیمای مافوق صوت بوئینگ son of Blackbird که سرعت آن به ۳۷۰۰ مایل در ساعت می رسد

طرح بوئینگ son of Blackbird (تصویر بالا)، در موسسه آمریکایی Aeronautics and Astronautics SciTech در اورلاندوی فلوریدا نشان داده شد، طرحی شیک و صیقلی که می توان از آن هم برای مأموریت های شناسایی و هم جنگی استفاده کرد.

واضح است که چالش های بزرگی در طراحی چنین هواپیمایی وجود دارد، اخیرا دانشمند ارشد بوئینگ Kevin Bowcutt (کوین بوکات)، به مجله Aviation Week گفته: “این یک مسئله واقعا سخت در جهت توسعه یک هواپیما می باشد که شتاب آن را از یک ماخ به پنج ماخ یا بیشتر برسانید.”

این دانشمند می گوید که بوئینگ در حال کار برای توسعه هواپیمای بوئینگ son of Blackbird در دو مرحله است. در اولین مرحله پرواز با یک هواپیمای تک موتوره به اندازه اف ۱۶ (F16) به منظور اثبات پایداری (قابلیت استفاده) این طرح انجام می شود. پس از آن تیم طراحی، یک هواپیمای دو موتوره در مقیاس کامل با ۱۰۷ فوت طول (۳۲ متر طول) تقریبا به اندازه SR-71 را طراحی خواهند کرد.

مجله پاپیولر مکانیکس (Popular Mechanics) گزارش داده است که بوئینگ در حال توسعه و بررسی هواپیماهای بدون سرنشین و مافوق صوت X-43 و X-51 Waverider می باشد.

X-51 اولین تست پرواز خود را با موفقت کامل در ماه مه ۲۰۱۳ پشت سر گذاشت. این هواپیما قبل از به اتمام رسیدن سوختش و سقوط در اقیانوس آرام موفق شد به مدت سه دقیقه و سی ثانیه به شتابی معادل ۵٫۱ ماخ برسد.

اما X-51 از یک هواپیما بزرگتر که مجهز به راکت بالا برنده بود برای رسیدن به شتاب ۴٫۸ ماخ ، رها شد. بعد از جدا شدن بالا برنده، با استفاده از یک موتور اسکرم جت (scramjet) سرعت ان به ۵ ماخ رسید. این مجله (Popular Mechanics) در گزارش خود به این نکته اشاره می کند که: جایگزین کردن یک مافوق صوت با SR-71 نیازمند این است که این هواپیما با قدرت موتور خودش از زمین بلند شود، از شتاب ۱ ماخ به ۵ ماخ برسد، سپس به آرامی شتاب خود را پایین آورد و در نهایت روی زمین بنشیند. که این یک چالش بسیار سخت است.

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا