دانستنی‌های سلامتی

درمان طبیعی سیروز کبدی برای جلوگیری و کنترل این بیماری خطرناک

درمان طبیعی سیروز کبدی

بزرگترین و صبورترین ارگان بدن که به آرامی و بدون سروصدا بیش از ۵۰۰ کار برای بدن انجام می‌دهد. بیشتر وقت ها خستگی را نمی‌فهمد. نتیجه می‌شود سیروز کبدی که چند قدم با سرطان کبد بیشتر فاصله ندارد. با هشت راهکار طبیعی مقاله امروز از بروز این بیماری پیشگیری و در صورت ابتلا به آن سیروز کبدی را کنترل کنید.

۶+

آخرین مرحله ترسناک از بین رفتن کبد که با خستگی مفرط، زردی، تهوع، کبودی و خونریزی همراه است، سیروز کبدی نام دارد که راه های درمان طبیعی سیروز کبدی می تواند به کنترل این بیماری کمک کند. بیماری که چند قدم بیشتر با سرطان فاصله ندارد. حتی اگر یکی از این علائم سیروز کبدی وجود داشته باشد شخص باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. در صورتی که شخص به این بیماری مبتلا شود هیچ کاری بجز داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تقویت کبد نمی توان کرد. در واقع پزشکان سیروز کبدی را آخرین مرحله باقیمانده عمر کبد می‌دانند. ولی با رژیم غذایی و ۸ درمان طبیعی سیروز کبدی که امروز در نت نوشت آمده است می‌توان آن را کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: خواص خارمریم برای پاکسازی کبد

بیشتر بخوانید: علت کبد چرب چیست؟ کبد چرب یک بیماری پنهان ولی بسیار خطرناک!

بیشتر بخوانید: درمان کبد چرب با گیاهان دارویی و مواد غذایی

۸ درمان طبیعی سیروز کبدی

پاک سازی کامل کبد

درمان طبیعی سیروز کبدی

برای سم زدایی کامل کبد و درمان طبیعی سیروز کبدی رژیم غذایی باید حاوی انواع سبزیجات سبز برگ تیره باشد که به شکل های مختلف خام، آب سبزیجات و بخارپز باید استفاده شود. مرکبات، سیب زمینی، موز، آواکادو، زنجبیل، سوپر غذاهایی مثل اسپیرولینا Spirulina، کلرورلا Chlorella (جلبک تک سلولی آب های شیرین)، ویت گرس Wheatgrass (برگ های گندم تازه روییده)، چای ریشه قاصدک، گردو، روغن سیاه دانه (از نوع خوراکی)، ریشه باباآدم، آب لیموترش تاز، روغن زیتون خالص، روغن نارگیل، سرکه سیب استفاده کرد.

این کارها را نباید انجام داد تا کبد صدمه نبیند:

پرخوری، ادویه زیاد، سرخ کردنی ها، کربوهیدرات های تسویه شده مثل آرد سفید، شکر، قهوه زیاد، نوشابه، الکل، چای و با هم خوردن چند غذا با یک دیگر.

بیشتر بخوانید: نحوه پاکسازی کبد

بیشتر بخوانید: دشمنان کبد خود و عوامل خطر ساز برای کبد را بشناسید!

بیشتر بخوانید: استامینوفن برای کبد دشمن درجه یک است، از آن دوری کنید!

استفاده زیاد از غذاهای ضدالتهابی

خوردن غذاهای با ارزش تغذیه ای پایین درست مثل مصرف الکل به کبد صدمه می‌زند. به طور کلی غذاهای فرآوری شده و سرخ کردنی باید کنار گذاشته شود. حتی برای کبد سالم خوردن غذاهای ناسالم و نوشیدن الکل بار اضافی و خستگی برای کبد دارد و آن را مستعد انواع بیماری می‌کند.

۴ تا ۵ وعده خوردن سبزیجات ارگانیک خام، سبزی های رنگی، آب میوه و سبزیجات بهترین روش استفاده از غذاهای ضدالتهابی است. هر چند باید مواظب شکر موجود در بعضی از آن ها بود. چون شکر اضافه در بدن باید توسط کبد تبدیل به چربی شود و با این کار بار اضافه ای بر دوش او قرار می‌گیرد.

برای درمان طبیعی سیروز کبدی سعی کنید بیشتر از مواد غذایی ضد التهابی زیر استفاده کنید:

کلم گل، بروکلی، اسفناج، قاصدک، کلم برگ سبز، کلم بروکسل، کرفس، مارچوبه، هویج، خیار، جعفری، نعنا، ریحان زیاد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بالا بودن آنزیم‌ های کبدی در آزمایش آنزیم های کبدی نشانه چیست؟

الکل را به طور کامل حذف کنید

هر چه بیشتر الکل استفاده شود بیماری کبد چرب شدیدتر است و به سیروز کبدی منجر می‌شود. توصیه اول برای درمان طبیعی سیروز کبدی حذف کامل الکل از زندگی است. چون اگر بهترین داروها و غذاها را بخورید به دلیل استفاده از الکل تاثیر آن ها را از بین می‌برید.

بیشتر بخوانید: قهوه و کبد دوست هم یا دشمن هم؟

مصرف مکمل های غذایی

گیاه خارمریم  از معدود گیاهانی است که با آنزیم های خاص خود از بیماری های کبدی جلوگیری و بیماری هایی مثل کبد چرب را که پیش زمینه سیروز کبدی است از بین می برد و در درمان طبیعی سیروز کبدی موثر است.

گیاهانی که کمک می کند کبد سالم باشد:

خارمریم با هر نوع سمی در کبد می جنگد و آن را از انواع آلودگی های فلزات سنگین و مضرات  الکل و چربی های پاک می‌کند.

زردچوبه یکی از ادویه های ضدالتهابی قدرتمند است. زردچوبه به هضم غذا کمک می‌کند، قند خون را منظم نگه می‌دارد، و به کبد در انجام سوخت و ساز سلولی کمک می‌کند.

لبنیات پروبیوتیک دار  از دیگر سوپرغذاهایی است که بدن و کبد را سم زدایی کرده و باکتری های مفید دستگاه گوارش را افزاش می دهد. افرادی که از سندروم روده چکه کن Leaky gut syndrome رنج می‌برند باید هر چه زودتر آن را درمان کنند چون در بسیاری از موارد این بیماری به بیماری های کبدی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم کبد چرب و درمان های طبیعی آن

تناسب اندام و وزن مناسب

تحقیقات نشان داده است افراد چاق ۳ تا ۱۵ برابر بیشتر از افرادی که تناسب اندام و وزن مناسب دارند در معرض بیماری های کبد و از جمله کبد چرب و سیروز کبدی قرار می‌گیرند. هر چه وزن بدن بیشتر باشد اسیدهای چرب و آنزیم ها در کبد بیشتر ترشح می‌شود. در واقع چاقی باعث خسته شدن کبد و بار اضافی بر روی وظایف کبد می‌شود. افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند و کبد چرب دارند فقط به دلیل ]اقی و اضافه وزن است که به این بیماری دچار هستند و به سادگی در عرض چند ماه با یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند کبد چرب را از بین ببرند. در صورتی که مبتلا به کبد چرب هستید نان سفید، شکر و غذاهای سرخ کردنی، فست فود و هر نوع غذای فرآوری شده را به سرعت از برنامه غذایی تان حذف کنید.

بیشتر بخوانید: ارتباط کبد با پوست صورت چیست؟

تا می‌توانید بدن تان را سم زدایی کنید

علاوه بر سم زدایی کبد استفاده از انواع روش های سم زدایی برای کل بدن و سایر اعضا مثل ریه و کلیه باعث می‌شود تا کبد استراحت کند و بار کمتری به دوش بکشد. همچنین باید تا آن جا که امکان دارد شخص در معرض عوامل سم زدا مثل آلودگی هوا، استفاده از لوازم آرایشی غیرمعتبر و غیر استاندارد، آب آلوده قرار نگیرد.

داروهایتان را بررسی کنید

در صورتی که بیماری خاصی دارید و دارو مصرف می‌کنید آن ها را بررسی کنید. استفاده از دارو و وارد شدن آن به جریان خون در خیلی مواقع باعث اختلالات کبد می‌شود. وقتی استفاده از یک مسکن برای چند روز آنزیم های کبدی را به هم می‌زند پس استفاده مداوم از قرص هایی مثل جلوگیری از بارداری صدمات جبران ناپذیری به کبد می‌زند. حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید و تا حد امکان از روش طبیعی و درمانی گیاهی استفاده کنید. اگر ناچار به استفاده از دارو هستید حتما هر چندوقت یک بار برای معاینه و بررسی کبد به پزشک تان مراجعه کنید. پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک بخصوص تتراسایکلین حتما کبد را سم زدایی کنید.

بیشتر بخوانید: نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی

بیشتر بخوانید: مواد غذایی دوستدار کبد

بیشتر بخوانید: بیماری کلستازیس چیست؟ علائم و درمان

در معرض ویروس ها نباشید

بیماری های دیگر کبد مثل هپاتیت A، B،C  که ویروس های قابل انتقالی از یک شخص به شخص دیگر است برای شخص مبتلا به سیروز کبدی خطرناک است. از آن جا که در سیروز کبدی بافت کبد آسیب دیده هر نوع ویروسی وضعیت آن را بدتر و خطر ابتلا به سرطان کبد را بیشتر می‌کند. بهداشت شخصی و پرهیز از رابطه های مخاطره آمیز شرط اصلی جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک کبد است. برای درمان طبیعی سیروز کبدی به هیچ وجه وسایل شخصی دیگران مثل تیغ اصلاح، مسواک و …. نباید استفاده شود. به محض استفاده از دست شویی یا لمس خون دست های تان را به طول کامل با آب ولرم و مایع دست شویی بشویید.

مواظب این عضو زحمت کش بدن تان باشید.

بیشتر بخوانید: کرم کبد چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

بیشتر بخوانید: سم زدایی کبد با این مواد غذایی معجزه آسا به آسانی امکانپذیر است

بیشتر بخوانید: خواص گیاه قاصدک برای سم زدایی کبد، ریه ها و پیشگیری از سرطان کبد

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا